Et hel-norsk akvarium. lar det seg gjøre?

Når jeg var rundt 13 fanget jeg 2 "stinter" i elva ikke langt unna, jeg tok dem i ei bøtte og de blei med hele turen hjem til akvariet mitt. Uten tanke på særlig konsikvenser slapp jeg de oppi, og utrolig nok levde de i 2 mnd. i det tropiske vannet. Jeg regner med at det var en slags langtidsvirkning av vannverdiene som tok livet av de. Men i ettertid har jeg tenkt på mulighetene på å lage et hel-norskt akvarium.

Norske elver (iværtfall ikke Bings-elva) er særlig eksotisk og fargerik av natur. Men likevel kan jeg tenke meg at å gjennskape en norsk elv kan være ganske "breathtaking".

Jeg ser for meg at om man fanger små nok fisk (som ikke blir særlig større enn en vanlig akvarie fisk), henter opp stubber, stein og sjømose og lignende, ordner riktig vann-verdier og har god filtrering kan dette kanskje være mulig å gjennomføre.

Hva tror dere? Har noen prøvd dette å hatt suksess? Tips? Hva slags verdier er vanlig? Hva er utfordringene?
En utfordring er i alle fall å få det kaldt nok.

Men det virker veldig spennende. Må legge ut om du gjennomfører en gang
joda , det er fult mulig å få til,.

-Men du begynner å slite, om temperaturen bikker 24 grader...

fra 10-24 grader burde stort sett gå bra,. ,

-dessuten trenger du svært svært god sirkulasjon( feks ,wawemakers) og størst mulig filtrering, dessuten er det lurt med ofte vannbytter..

-det som oftest blir gærnt med norske fisker er rett å slett å få de til å spise ,.

-belysningen er som ved vanlig ferskvanns akvarium,. gode plante lys og rett fargetemperatur,.

fiskene burde vel være typen stingsild enklest å få til,eller små karpefisk,Ørret er også svært enkel, men er en rovfisk og den vokser kjempe fort,selv hatt en,.

-den ble nesten 35 cm, før den kreperte,i sommer varmen,. :s

men prøv, om man legger litt sjela si i det kan det bli riktig så fint,.

filathor
joda , det er fult mulig å få til,. -Men du begynner å slite, om temperaturen bikker 24 grader... fra 10-24 grader burde stort sett gå bra,. , fiskene burde vel være typen stingsild enklest å få til,eller små karpefisk,Ørret er også svært enkel, men er en rovfisk og den vokser kjempe fort,selv hatt en,.


Her er det nok et skille mellom karpefisk og laksefisk. Førstnevnte er lettest og mer robust. Ørret og røye mer krevende. Disse sliter nok på temperaturer nær 20 grader. Lav temperatur helt ned mot 1 grad er ingen problem. Disse fiskene lever jo under isen om vinteren, i meget lave temperaturer. Under slike forhold tar den nesten ikke til seg føde.

Erfaringsmessig ligger trivselstemperaturen på 12 - 14 grader, da er fòrinntaket størst.
Det er helt riktig at det kan være problem å få villfisk til å spise. Rå fiskelever er ofte en vinner.

Generelt er villfisk i akvarium en betydelig utfordring. Særlig om sommeren med høye lufttemperaturerer, har en ikke kjøleanlegg eller tilgang på nedkjølt vann , er det nesten håpeløst.

Men det går an. Se gjerne linken Loomis har henvist til ovenfor.

- Tore -
Vi har hatt abbor i akvariet og de har stortrivdes i vanlig akvariet med de andre fiskene

De vokste bra, ble håndtamme og spiste som hester

Jeg ville kanskje ha satset på noe kaldere vann, og kanskje en form for automatisk vannutskifting...så som en pumpe som pumpet ut vann, kjørte dette en runde og fikk det kaldt før De det havnet i akvariet igjen

Men husk at de tåler en del da. På hytta - som ligger ved ferskvann - så har vi det ofte veldig varmt om sommeren, i ukesvis i strekk. Det går fra 22' til 27' + - i vannet, og fiskene lever og trives i beste velgående

Vi foret våre med dyr - som i naturen kan dette i vannet og som de tar - og ikke minst mark :P Ikke rent få timer graving av mark altså *ler* ... men vi hadde dem i et lite akvarie som vi hadde fullt av jord. (pass på å fukte jorda)

Men obs...mener ikke alle arter er lov å holde i fangenskap....og det er ikke lov å slippe dem ut igjen vistnok, etter å ha hatt dem i fangenskap



Det gjelder nok å satse på en art som ikke tidvis er selektiv på føden i naturen, så sant du ikke har ett døgnflue-klekkeri i stua di.

Abbor er en art flere har hatt suksess med her på forumet.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap