Jewel akvarium, noe mellom bunn og bord? mm.

Jeg har et brukt jewel Rio 400 som jeg nettopp har fylt vann i. (synes det er skummelt med så mye vann i stua, det må jeg tilstå. Vet ikke helt når jeg kommer til å stole på at det vil holde tett...)
Selve karet har en ramme nederst, så er det kun glass mot glass limt med silikon og så ramme øverst igjen. Karet er satt rett ned på det bordet som hører til. Er det riktig? Det skal ikke noe beskytelsesmatte eller noe mellom bord og akvarium?
Jeg har også en jewel varmekolbe på 300W. Kan den senkes helt under vann? Innstillings"knappen" øverst og ledningen og alt? Den greier forøvrig ikke å gi varmt nok vann i karet mitt den kolba, så jeg må skaffe en annen i tillegg.

Hvilke vanntester bør jeg ha? Er Tetra tester de beste?

Lysarmaturen til dette karet har plass til 2 lysstoffrør. vil det gi nok lys til fisk og planter?
Inaktiv bruker
Angående beskyttelsesmatte så vet jeg egentlig ikke hva man bør ha eller ej, men, jeg har selv beskyttelsesmatte mellom akvariene mine og bordene. Men, har tidligere hatt akvarium uten matte imellom, og det gikk da greit det også...

Juwel varmekolbene har jeg funnet ut er en anelse ustabile samt at man må stille inn temperaturen 3-4 grader ekstra for å få ønsket temperatur. Jeg må ha min varmekolbe på 29 grader for å få 25 grader i akvariet. Dermed kan de jo faktisk ikke stilles høyere hvis man feks skulle trenge det... feks ved en varmebehandling ved sykdom. Men, jeg har en annen kolbe som jeg da eventuelt kan bruke istedenfor. Kan jo sette inn en annen kolbe i juwelakvariet også, bare den ikke er for lang i forhold til den boksen. For som sagt, så skal vannet helst gå helt opp til kolbens minstepunkt ( det er avmerket) og det er vanskelig å se om vannet går opp i og med at den er nedsenket i den boksen.. Jeg synes det er litt dumt, for om det skulle fordampe en del vann så kan det bli skummelt!

Kolben skal senkes helt ned i vann og jeg synes det er litt skummelt da man altså må ha HØY vannstand i akvariet for at det skal dekke kolben når den er satt inn i den boksen der den skal være. Har man for lav vannstand så kan det fort gå galt siden disse kolbene ikke har overopphetningsvern! Ja den skal senkes helt ned og helst skulle jo hele kolben vært under vann også. Dette kunne vært laget bedre!

Angående vanntester så er dråpetester best sies det. Jeg har aldri prøvd noe annet enn dråpetester selv, så jeg aner egentlig ikke om dette stemmer.
På mitt Juvel rio 180, står det veldig stor skrift i manualen, ikke bruk underlag av noen som helst type.

Det står det samme i rio 400 manualen fant jeg:


We strongly recommend that the appropriate JUWEL Aquarium cabinet is used. They
have a water-repellent surface and they have been made to match the dimensions and
to bear the weight of the filled aquarium. The cabinet must be positioned on a level
surface. The JUWEL Aquarium is built with a special bottom frame for security. The
aquarium should be placed directly onto the cabinet. DO NOT place any additional
support, e.g. polystyrene, under the aquarium since this is not necessary with our
aquariums.
AquaVita
Jeg har et brukt jewel Rio 400 som jeg nettopp har fylt vann i. (synes det er skummelt med så mye vann i stua, det må jeg tilstå. Vet ikke helt når jeg kommer til å stole på at det vil holde tett...) Selve karet har en ramme nederst, så er det kun glass mot glass limt med silikon og så ramme øverst igjen. Karet er satt rett ned på det bordet som hører til. Er det riktig? Det skal ikke noe beskytelsesmatte eller noe mellom bord og akvarium? Jeg har også en jewel varmekolbe på 300W. Kan den senkes helt under vann? Innstillings"knappen" øverst og ledningen og alt? Den greier forøvrig ikke å gi varmt nok vann i karet mitt den kolba, så jeg må skaffe en annen i tillegg. Hvilke vanntester bør jeg ha? Er Tetra tester de beste? Lysarmaturen til dette karet har plass til 2 lysstoffrør. vil det gi nok lys til fisk og planter?

Det hadde sikkert vært greit med ei matta ala sitteunderlag mellom kar og bord men det går sikkert greit uten også. Fordelen med matte er jo at den gir beskyttelse både mot eventuelle mindre sjevheter men også om det hadde kommet noe rusk og rask mellom bord og glass. Et lite gruskorn kan gi fatale konsekvenser.
Akvariet er konstruert får å fylles med vann og bordet,så sant dette hører til,er også konstruert får å tåle belastningen. Så sant intet er skadet så kan du ta livet helt med ro. dette vil gå helt fint. Skulle uhellet være ute dekker i de fleste tilfeller innbo- og husforsikringen resten. Men sjekk dette opp i ditt tilfelle så du er sikker!
Varmekolben kan du senke helt ned i vannet. Den er konstruert for å brukes på denne måten. Litt rart at din 300W ikke er tilstrekkelig for karet ditt. Jeg bruker også en 300W til et 600 l. og den er da ca. midtstilt på gradeskalaen. Forøvrig har jeg da ca. 22-23 gr. i rommet.
Når det gjelder vanntester anbefales det dråpetester,fortrinnsvis fra JBL. Hold deg iallefall langt unna strips.Disse er ubrukelige.
Lykke til.
"Akvariet er konstruert får å fylles med vann og bordet,så sant dette hører til,er også konstruert får å tåle belastningen. Så sant intet er skadet så kan du ta livet helt med ro. dette vil gå helt fint."

Det er det jeg tenker når jeg sitter og ser på det.... Det er laget til det, så det går sikkert bra, og så grøsser jeg litt....

"The JUWEL Aquarium is built with a special bottom frame for security."

Ja, for det er jo en glipe imellom selve glasset i bunnen og bordet, så det kommer ikke noen smårusk og sandkort til. Jeg fikk ikke med noe manual når jeg kjøpte karet nemlig, og ble plutselig litt engstelig for at jeg ikke hadde satt det opp riktig. Fint å få bekreftet dette da!

Jeg har nå satt kolba på max: 30 grader, og fremdeles er det ikke mer enn ca 22 grader eller så i karet. Nå har ikke jeg det så varmt hjemme da, tempen svinger en del fra morgen til jeg er på jobb til på kvelden (fyrer en del med ved) SÅ det er vel mellom 17 og 22 grader inne tenker jeg.

Er det Nitrat, nitritt, ph, hardhet og amoniakk som skal testes?
AquaVita
"Akvariet er konstruert får å fylles med vann og bordet,så sant dette hører til,er også konstruert får å tåle belastningen. Så sant intet er skadet så kan du ta livet helt med ro. dette vil gå helt fint." Det er det jeg tenker når jeg sitter og ser på det.... Det er laget til det, så det går sikkert bra, og så grøsser jeg litt....:) "The JUWEL Aquarium is built with a special bottom frame for security." Ja, for det er jo en glipe imellom selve glasset i bunnen og bordet, så det kommer ikke noen smårusk og sandkort til. Jeg fikk ikke med noe manual når jeg kjøpte karet nemlig, og ble plutselig litt engstelig for at jeg ikke hadde satt det opp riktig. Fint å få bekreftet dette da! Jeg har nå satt kolba på max: 30 grader, og fremdeles er det ikke mer enn ca 22 grader eller så i karet. Nå har ikke jeg det så varmt hjemme da, tempen svinger en del fra morgen til jeg er på jobb til på kvelden (fyrer en del med ved) SÅ det er vel mellom 17 og 22 grader inne tenker jeg. Er det Nitrat, nitritt, ph, hardhet og amoniakk som skal testes?

Kjøp deg tester for PH, NO2,NO3 og NH4 så har du det nødvendigste. Og husk-dråpetester
Plussmedlem
AquaVita
Jeg fikk ikke med noe manual når jeg kjøpte karet nemlig, og ble plutselig litt engstelig for at jeg ikke hadde satt det opp riktig.


Du finner bruksanvisningen på hjemmesiden til Juwel.

AquaVita
Jeg har nå satt kolba på max: 30 grader, og fremdeles er det ikke mer enn ca 22 grader eller så i karet.


Hvor lenge har du hatt strøm på kolba?

Det kan jo også være at den ikke virker.
Blir den varm, og lyser det et rødt lys på kolba når den skal avgi varme?
Plussmedlem
Embla Ofelia
For som sagt, så skal vannet helst gå helt opp til kolbens minstepunkt ( det er avmerket) og det er vanskelig å se om vannet går opp i og med at den er nedsenket i den boksen.. Kolben skal senkes helt ned i vann og jeg synes det er litt skummelt da man altså må ha HØY vannstand i akvariet for at det skal dekke kolben når den er satt inn i den boksen der den skal være.


Man trenger ikke høy vannstand i karet. Man trenger normal vannstand. Altså opp til det den røde streken som finnes på alle Juwel -kar (hvis ingen har fjernet merkelappen).
Da er man også sikker på at varmekolben har tilstrekkelig med vann.
Nå har kolba stått over natta med 30 grader innstilt og vannet er endelig oppe i 26 grader, så jeg var vel litt for rask med å måle første gang. Men jeg tror jeg vil sette inn en ekstra kolbe for å ha noe å gå på.

Jeg bruker ikke innvendig filter fra jewel, men et jebao utvendig filter, så kolba sitter med sugekopper til glasset, og den er helt dekt med vann.

Loomis: Den bruksanvisningen har jeg lagret til favoritter, at jeg ikke tenkte på å leite på sidene dems da!

Takk for alle svar, det kommer nok flere spørsmål etter hvert....
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap