- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Forkorte innkjøringstiden?
Forkorte innkjøringstiden?
Jeg har nettopp fått meg et brukt 120 liter akvarie. Fra før har jeg 54 liter der det følger med en innvendig pumpe. 120 liter'n har et utvendig. Kan jeg forkorte innkjøringstiden om jeg tar filterguffe fra det filteret jeg har i 54 literen (altså "vaske" det i akvarievann for så å helle det igjen over i det utvendige filteret)?? Eventuelt hvor lang tid forkorter jeg innkjøringstiden og kan ha fiskene oppi? Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke har noen andre planter enn de som står i 54 literen, så må flytte de over i det nye, og da blir det jo ikke igjen noen i 54 literen.. Håper noen kan hjelpe meg med å finne ut dette...
Postet 17.11.10 kl 00:59
Inaktiv bruker

Ja, men det beste er om du kan legge litt av filtermediet i den innkjørte pumpa over i den nye, for da sprer filterbakteriene seg raskt inn det nye filteret Dette har jeg gjort med flere karr og opplevde da å ikke få noe nitritt... Så det er svært effektivt.
Postet 17.11.10 kl 01:05
Postet 17.11.10 kl 01:08
Gi det litt tid, slik at du kan teste for ammoniakk og nitritt ihvertfall. Det hender man er uheldig og slike kick-starter ikke fungerer, da er det fryktelig trist om du plumpet oppi mye fisk. Årsakene kan være så mangt, men en halvkvalifisert gjettning: brå endring av vannverdier er nesten like hardt for bakterier som fisk, så sjekk temp og pH slik at de er noen lunde like før du har i filterguffen.
Husk også at selv om filteret er kickstartet så vil det ha en temmelig liten bakteriekoloni, så øk belastningen gradvis.
Husk også at selv om filteret er kickstartet så vil det ha en temmelig liten bakteriekoloni, så øk belastningen gradvis.
Postet 17.11.10 kl 01:55
For å være sikker på om filtreringen fungerer før du setter inn fisk kan du ha oppi bittelitt salmiakk (Salmi fra Lilleborg fungerer meget bra, den inneholder garantert kun amoniakk og vann), og så teste for amoniakk, nitritt og nitrat med dråpetester etter et par dager. Får du kun utslag på nitrat er filteret innkjørt og du kan sette inn fisk. Ta gjerne et vannbytte på 50% først. I en 120-liter kan du fint ha en spiseskje salmiakk oppi hvis du vil prøve dette.
Postet 17.11.10 kl 02:04
Postet 17.11.10 kl 08:51
Anbefalingen om å sjekke nitrat for å se om innkjøringen er sluttført er bra, men ikke 100% til å stole på. Årsaken er at kranvannet noen steder inneholder noe nitrat, særlig overflatevann med omkringliggende jordbruksområder. (Varierer også med årstiden og nedbørsmengder.) Derfor lønner det seg å ta en nitratsjekk også på kranvannet. Dersom nitratkonsentrasjonen i karet er høyere enn i kranvannet, er du nok på rett vei, men hvis det viser samme verdi, er innkjøringen sannsynligvis ikke over.
Postet 17.11.10 kl 10:43
Postet 17.11.10 kl 10:56
Inaktiv bruker

Nilamkan jeg da sette inn fiskene med en gang da eller?
Du kan feks ta halvparten av akvarievannet fra det andre akvariet (eller alt om du ikke skal bruke det gamle) i det nye og helle på litt nytt temperert vann slik at det er nok til at pumpa går. Det har jeg gjort her og det funker helt fint. Satte inn fiskene samme dagen ( når temperaturen var blitt den samme som i det gamle akvariet ) Det fungerte ihvertfall helt greit hos meg og jeg har ikke fått noe nitritt på de ukene karret har gått her nå. Du har jo samme vannverdier i vannet du bruker fra springen uansett, ikke sant? Det skiller jo ikke akkurat så drastisk selv om et innkjørt karr kan endre seg noe og det kommer jo an på hva man har i akvariet også, av reks mangroverøtter og annet som påvirker ph verdien ( mangrove senker ph verdien ) Og jeg antar at du også flytter over noen planter og røtter om du hadde det fra før av.
Postet 17.11.10 kl 13:49
Jeg har nå fylt akvariet med helt nytt vann og tatt mestepasten av plantene jeg hadde i det gamle.. Kommer til å la akvariet få stå en stund for å få rett temperatur på vannet før jeg prøver meg på å ta over noen fisker.. Bør jeg også ta over en av mine ancistruser, eller er ikke det så viktig med en gang?
Postet 17.11.10 kl 13:53