Biller?

Sjønner fint lite nå..det kan vær snegler, som ser ut som biller, noe det sikkert er, men jeg forstår ingenting. Drev å mata cory yngelet som står i eget kar, og så noe lite pile av gårde. Brukte en pippette å la de i en boks med vann. Det Ser ut som biller, men vanskelig å si siden de er så små, men ser at de har følehorn. Det rare er at de er lynraske og beveger seg kjempe fort. Noen som har noe tips om hva det kan være? skallet eller hva jeg skal kalle det ser buet ut, og har et mønster, som ser grønt ut. Minner egentlig om en veldig liten marihøne i formen, bare at jeg ikke ser noen bein. Hjelp?!?
tror du har cyclops jeg,. ikke farlige i det heletatt,. godt fiske for faktisk,.[External Image]
Følehorna er ikke så store i forhold til kroppen. å hvordan kan man bare få noe slikt da? har jo aldri fòret med sånt før.
Noen vannmidd minner ganske mye om marihøner, det er over 150 arter i Norge. De er relativt raske og beveger seg i jevn fart. (Dafnier og hoppekreps beveger seg rykkvis.) Men de har ikke har ikke noe særlig lange følehorn, om de er synlige er de i det minste kortere en de 8 beina.
Dafnier og hoppekreps trives ikke like godt i akvarium. Særlig med dafnier ville det være svært uvanlig om de skulle "oppstå fra intet".
Du skriver at det godt kunne være snegler, men snegler beveger seg med sneglefart, og er aldri lynraske... Om du så på dem med en lupe og beskrev dem litt mer nøye, er det mye lettere og si hva det er...
Ja jeg trodde førsteog håpet på at de var snegler, for da hadde jeg visst hva det var. Men ser nå at det ikke er snegler. De beveger seg ikke rykkvise. Det ser ut som de er skikkelig hjemme i vannet å "løper" rundt på bunnen. Førstørrelsesglasset mitt er ganske dårlig, men det ser ut som at de er gjennomsiktige. Så har de et grønt mønster. Greier ikke å se noen bein.
tegninga er laga i paint, så vet ikke om man blir stort klokere av det men.
Ingen bille.
Trolig en hoppekreps,men er den den norsk?må den ha kommet via vannet til akvariet,springvann?Og de sorte prikkene kan være egg ?Jeg vet ikke,men jeg har fanget mange lignende i fjellvannene ved bodø.Er ikke til å ta feil av ved hoppende bevegelser,ser fisken komme og hopper unna.I noen av vannene er det så mye hoppekreps at det er umulig å fylle en hvit kopp med vann uten at du ser små sorte prikker med rykkvise bevegelser.Ørrettene ser jo også ut deretter,blanke og feite med illrødt kjøtt.
Sulisfjellan
Glemte og fortelle at jeg har funnet lignende dyr i mageinnholdet på store ørretter,disse krepsdyran var store,opptil 2 cm,uten hale.
De hoppe ikke. Den ser ut som en liten bille og bevege sæ som om den løper. Den rykker IKKE bortover, men glir. æ aner ikke hvordan den har funnet veien til akvariet, for jeg har ikke matet med annet levende fòr en mikroorm. har heller ingenting fra andre land der nei. Det er et yngelkar, med sand, noen planter og et innvendig filter. Begynner å bli litt irritert over at jeg ikke klarer å finne ut hva i alle dager dette er for noe:s og den har ikke svarte prikker. Den har et mørkegrønt mønster.
Det kan ikke være av en eller annen type vannbille? Hvor stor er den (ca mm)? Hvor mange? Kanskje den har kommet med en eller annen plante? Forer du med frossen mikroorm? Kanskje den har kommet med maten? Insekter pleier jo å overvintre, så de lever fint selv om de er i fryseren. Har mere tro på egg på en av plantene dine. Prøvde å google det, men kan ikke finne noe som ligner til tegningen :S
har sett litt nøyere på dem nå. Det er bare et skall. Et veldig hardt skall med grønt mønster som har en liten åpning i den ene enden hvor følehorna eller hva det er stikker ut. Det ser ut som det er disse de beveger seg med. I allefall har de ingen synlige bein.
nei yngelen får kun levende mikroorm og knust TetraMin Granules. Virker bare så rart. Har studert yngelen hver dag så å si i 2 uker nå. Og plutselig kommer disse raringene. Hvor store? Kanskje 3mm. Sån ca. Eneste som har kommet inn i akvariet var et par blader fra seks kanten min me flere cory egg. Men der har jeg ikke sett noen av "raringene". Der får de granules og flakfòr, samt frossne myggiser innimellom.
WOHO. fant ut hva det var. nå gjenstår det bare å finne ut HVORFOR jeg har dem. og HVA de egentlig gjør:s

Seed Shrimp, Ostracoda

Haha.. oki.. Skriv hvor de har kommet fra hvis du finner det ut og hvordan du blir kvitt de da. Sånn i tilfelle det skulle dukke opp slike krek hos meg også )
haha skal gjøre det. Men på en engelsk nettside sto det at de somregel dukker opp hvis vannet er rent. At de er ådseletere og spiser døde fisker og planer og bidrar med å holde algebestanden nede. I så fall kan de godt få være der
Men aner virkelig ikke hvordan de har kommet seg til yngelkaret:p
mye rart i drikke vannet,. bare sier det, det er ikke alltid så rent som man tror det er,.
Muslingkreps, altså? Er det en norsk type må det nok være Herpetocypris reptans. Den finnes også i trøndelag, ellers finner en noen andre arter muslingkreps på østlandet. H. reptans er den største og blir ca 2,5 mm lang.
Det er jo kjempe spennende å finne i akvariet )
Joa:p men e nå fortsatt veldig nyskjerrig på kossn dem har komme sæ dit. Litt ekkelt å tenk på hvis dem faktisk e i drikkevannet da. hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Sharon Mari Habbestad
Reklame for plussmedlemskap