Nytt akvarium med trøbbel

Vi har da fått oss et akvarium. 60 liter. Pumpe fuglte med akvariet. Er ikke sikker på om pumpen er god nok. Det et rimelig Europris akvarium, så det er vanskelig å vite om det er godt nok.

Vi har i 2 periskop slørhaler, en stor gullfisk og noen tetra + en algespiser og to til stripete jeg ikke husker hva heter.

Vi har hatt trøbbel med nitritt, har begynt med skifting av vann ca. annenhver dag etter forslag fra dyrebutikken. Hatt oppi aqua safe og salt.

Vi hadde flere fisker som døde pga nitritten.

Har ikke hatt salt i så lenge, for jeg hadde ikke fått beskjed om at man trengte det fra noen av dyrebutikkene vi har i byen. Ikke fikk jeg vite at man trengte noe å måle ph og nitritt med heller før. :/

Hva mer behøver jeg egentlig?

I det siste har vi sett at den ene slørhalen svømmer ofte opp ned eller legger seg på siden på topp. Svømmer skjevt og av og til og svømmer av og til oppover med hodet ned! Kanskje han ikke svømmer da, med bare flyter oppover... Er han døden nær? Han kvikner til når vi har han for seg selv i en bøtte en kort stund.

Hva mer trenger jeg å gjøre?

Hilsen en nybegynner!

Hvor lenge stod akvariet og kjørte seg inn før dere satt inn fisk? Hvis dere ikke kjørte inn akvariet først er nok dette nitritt-problemer ja. Dere må nok skifte vann daglig i et par-tre uker fremover.

Slørhale og gullfisk må nok dessverre ha minimum 200 liter å boltre seg på, de er/blir store, og produserer veldig mye avfall. Ble dere anbefalt disse av dyrebutikken?

Den slørhalen høres ikke helt frisk ut, nei. Hvor mye vann skifter dere ved vannbytte?
Heisann!

Pumpa di er nok ikke bra nok så jeg råder deg til å kjøpe en ny. Så lenge du har to slørhaler i en 60 liter blir det mye avfall etter de og pumpa greier ikke ta unna. Spørs jo også når du satte inn fisken da, om du hadde lang nok innkjøringstid. Kan ganske sikkert si at salt trenger du ikke. Dette anbefaler nesten alle dyrebutikker men mange her inne sier det er totalt unødvendig.
Så lenge fisken kvikner til i ei bøtte vann bør du fortsette å bytte vann hver dag. Annenhver dag kan være for lite når filteret ikke tar unna. Anbefaler deg å skaffe amoniakk-test også.
Egentlig er slørhalene dine uegnet til å ha i 60 liter, dessverre er dette noe dyrebutikkene IKKE forteller deg...
Først om fremst,inntil du får kontroll på vannkvalitet, bytt 30% vann 1 gang pr.dag. Da holder du trolig liv i firsken inntil videre.
Så må du skaffe deg dråpetester for NO2,NO3 og NH4 + gjerne også for PH.

Når startet du opp karet? Og slapp du fisken rett opp i uten videre?
Inaktiv bruker
Jeg fikk nitrittfirgiftning i min 240 l for en tid tilbake. Jeg satt inn fisk etter ca 1 uke... Så jeg byttet vann, såmye som 40% hver dag i 13-14 dager. Trodde aldri det skulle bli bra, men det tar litt tid. Ikke gi opp Anbefaler dråpetester på nitritt. LYKKE TIL!
Ikke gi opp.

Dette går over, om du bytter 1-2 bøtter med vann hver dag. Hadde selv samme problemet og måtte gjøre det i ca 14 dager.

Kjenner du noen som har akvarie? Hvis du gjør det, hadde jeg bedt om filtergugge å ha oppi. Det vil kickstarte pumpa di og hjelpe raskt på problemet
Tusen takk for mange fine svar!

Tror vi sikkert var litt snar å ha fiskene i, sannsynligvis, men jeg husker ikke nøyaktig. :O

Jeg kjøpte disse fiskene fordi begge dyrebutikkene sa de fiskene kunne gå sammen, og de sa ingenting at slørhalene burde ha et mye større akvarium! Men de på butikken sa også at dette var Molly'er først. Det var det navnet som stod på akvariet, så jeg regnet med at det var det de var. Men jeg så at prisen var mere enn det det stod på akvariet, så jeg returnerte. Men siden fiskene allerede var i posen, tok jeg de uansett, selv om de kosta over 50 kr mer. Men det var feile fisker, merker jeg, men de er så morsomme og søte, så jeg har ikke lyst å miste de!

De sa jeg burde skifte vann annenhver dag og ha akvariumsalt og aqua safe i hver gang. Om jeg da skifter vann hver dag, skal jeg da ha i litt slikt hver gang? Hvor mye isåfall? Jeg har pleid å ta ca. 4 bøtter vann ut av akvariet (da er det små bøtter, 5 l., tror jeg)

Kjenner desverre ingen med akvarie, nei.

Tenker jeg må kjøpe ny pumpe, ja. Kanskje jeg må klage på Europris, som selger et sett hvor pumpen ikke er god nok? Dette blir visst en dyr hobby, men jeg tenker det kommer seg etterhvert, når jeg blir flinkere med dette.

Ingen har sagt noe om at jeg trengte dråpetester når jeg kjøpte dette. :/

Vet noen forresten om jeg kan bestille en billigere pumpe og varmekabel et sted? Gjerne en akvariebok også. Synes det er en blodpris de forlanger på dyrebutikken. Nesten 300 kr for en liten, tynn bok! :/

Må vel be butikken forte seg å bestille inn flere nitritt tester ( de var selvsagt fri da jeg spurte) og kjøpe flere tester. Flere fisk blir ikke kjøpt på en stund, nei! Håper bare ikke flere dør ut, har allerede mistet 5, og minstemannen på 12 blir frytelig lei seg for hver fisk som dør!

Ang. når jeg startet akvariet er det ca. 1 mnd siden, og jeg plopper de ikke bare i vannet, alså Jeg la posen de kom i, ned i vannet, og fulgte anvisningen på posen. Sakte, men sikkert!

Tusen takk igjen for god hjelp! Føler jeg får bedre svar her enn på de to dyrebutikkene i byen!!!
Er det normalt bra vann der du bor så hadde jeg droppet både Aqua safe og salt. Det viktigste du har å gjøre frem til du har dråpetester og får kontroll på vannet ditt er å bytte vann-bytte vann og bytte vann. 30% hver dag til du har full kontroll på vannverdiene. Trenger du både tester,bøker m.m. kan du jo ta en titt hos Webzoo. Bra priser og rask levering. Men jeg føler at du bør haste på med å skaffe deg testene. Bestiller du idag har du varene kanskje om 3-4 dager og det skulle gå bra.
Altså, NO2,NO3,NH4 og PH tester i DRÅPEFORM !
Lykke til.
Trøst deg med at oppstarten er dyrest!
Billigere blir det ikke når dyrebutikken prakker på deg unødvendige ting. Akvariumsalt er bare vanlig salt til overpris. Invester heller i ei skikkelig pumpe. Har du ikke kobber i vannet er også Aquasafe unødvendig, selv om den KAN beskytte fiskene litt i oppstarten.
Det er noen nettbutikker som går igjen her inne, webzoo, aquamanias..Akvariebøker er svindyre stort sett over alt men du finner de fleste akvariefisk her inne.

Angående ploppe fisken rett i..de han mente var innkjøringstiden, ikke aklimatiseringen fra butikken. Du finner god info om innkjøring her: og en fin artikkel om vannverdier her:
Beklager, misforsto litt.

Skal sjekke ut alt dere foreslår!

Hvordan finner man ut om man har kobber i vannet? En test av ett eller annet slag? Kan hende gubben min vet slikt!

Tror vi hadde de i etter ca en uke, men kan ikke si for sikkert. Da er det kanskje en uke for kort? Uffda..jaja, ikke noe å gjøre med nå, får ta det som det kommer nå, da!
Er du usikker på vannkvalitet/kobber så kan du jo gjerne benytte Aqua Safe. det skader ikke men trolig er det bortkastet og feil fokus i øyeblikket. Det er vannbytte som gjelder nå
Etter at du har bestilt deg dråpetester og mens du venter på at dette skal ankomme så setter du deg ned og studerer artikkelene om oppstart av akvarie og vannverdier som du bl.a. finner under fliken "artikler" og "akvarieskolen". Da er du godt forberedt på hva du har å gjøre de kommende dager.
Ta med deg ungene dine på biblioteket og lån masse akvaribøker der, det koster jo ingen ting

Få deg en notatbok som du noterer ned det aller viktigste i, og ønsk deg spesifikke akvariebøker til jul

Gå til en dyrebutikk og spør om du kan få litt filtergugge av dem, noen er greie og hjelper til

Sjekk annonsene her inne for brukte akvarieting, da finner du sikkert både pumper og greier som er brukt men fremdeles brukbart, og til en grei penge. Eller ta en titt på finn.no

Har du lyst på ting som koster litt? Sjekk boden og garasjen din og legg ut en annonse med "ønskes byttet" Kanskje kan du få deg både det ene og det andre i bytte mot ting du ikke trenger lenger

Heisann,håper du får orden på avariet ditt. Ville bare si at jeg har dårlig erfaring med begge butikkene i Harstad.( ....men d vil ikke si at alle har d! ) Vil anbefale Tropehagen zoo i Tromsdalen! Der har de virkelig peiling! Så hvis du kjører forbi der,dra innom! Lykke til videre!
Moni69
Sjekk annonsene her inne for brukte akvarieting, da finner du sikkert både pumper og greier som er brukt men fremdeles brukbart, og til en grei penge. Eller ta en titt på finn.no


Vær litt forsiktig når du handler i rubrikkannonsene. Vil ikke sette alle som selger her på akvaforum i samme bås, men vi har nettopp hatt et tilfelle hvor noen av oss har blitt lurt, betalt(teit av oss), og ikke fått varene våre.

Så når du evt. handler i rubrikkannonsene, så be gjerne om å få varene sendt i oppkrav. Eller at du får vedkommendes fulle navn, adresse og kontonr, hvilken bank som brukes osv. Ikke på epost, men via sms. Da har du litt mer kontroll over hvem du handler med. Er selgeren noen i nærområdet ditt, så er det jo bare å stikke innom.
Postoppkrav er vel dog å foretrekke.

Lykke til videre med vannlemping og fisk.

Hallo, igjen og takk for svar!

Jeg prøver finne pumpe, men det er så mye å velge imellom at jeg går helt i surr. Jeg tror jeg vil bestille fra butikk, sikrere slik!

Leser litt om utvendig pumpe og funderer på få meg en slik, men jeg har aldri sett en sli før, så jeg aner ingenting om de. Trenger man noe mer i tilegg? Er de lette å rense?

Må vel ha en som holder opp til 120 l, siden jeg har en 60 l. Jobber de bedre?

Tror det går litt bedre med akvariet, har skiftet flere ganger nå, og alle lever enda! Selv om den ene slørhalen oppførte seg underlig igår. Den lå på siden ofte, og nesten oppned av og til, men har ikke sett slik oppførsel idag! Idag har jeg bare sett at gullfisken var veldig stille til tider, men tror det går bedre nå.

Tror jeg bruker aquasafe ennå en stund, og salt. Kjøpte jo havsalt først, for dyrebutikken hadde ikke salt inne. Den ene dyrebutikken sier jeg ikke skal bruke havsalt, den andre sier det motsatte! :/ Mener det ikke er jod i saltet jeg har, og ser de har overlevd, selv om jeg har brukt litt havsalt i vannet, så kanskje jeg kan bruke bare det senere?

Noen som har forslag på en god, men billigst mulig pumpe til en 60 L.? Utvendig er fint, men ikke et must!

Salt i vannet trenger du ikke før du har sykdom, eller har brakk vann eller saltvannsfisk...
Så bra at det går bedre med fiskene!
Bare fortsett med aquasafe du så lenge du har det, det gjør jo ikke vondt verre iallefall. Bare husk at aquasafen ikke hjelper mot dårlige vannverdier (mye amoniakk, nitritt.)

Det viktigste for deg var å få nitritten under kontroll og å kjøpe ei pumpe som går til dobbelt så stort akvarie er heller ikke dumt når du har slørhaler som griser fælt.
Hvis du vil kjøpe i butikk gjør du som du vil med det selvsagt.
Som jeg nevnte før-oppstarten koster..og senere når du er sikker på hva slags produkter du vil ha så finner du bare den nettbutikken som er billigst.

Men ikke tenk noe mer på det saltet, for som vi har nevnt til deg tidligere..du trenger det virkelig ikke..
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap