Ciklider , fargerik en ?

Jeg har et 54 (?) L akvarie som jeg vil ha noen fargerike/snåle/tøffe fisker oppi som yngler .

*Vil ha fisk som yngler
*Må ikke bli fort syke
*Må for all del ikke spise levende eller fryste ekkle insekter !

- Hvilke fisker ville du anbefalt for en nybegynner ?


Har hørt at guppier ofte har orm/makk greier i magen elns . stemmer dette ?
Hei! velkommen til fin hobby!
Jeg tror at ciklider i 54 liter kan bli litt vanskelig. I kunnskapsbasen finner du mange arter dersom du søker på fisk til akvarium på 60 liter. Deriblant en del Apistogramma, men det kan hende at disse er litt vanskelige å holde.

Men du kan se om du finner noe som passer. Jeg tror jeg ville holdt meg til noen hovedsaklig hardføre arter, og ikke for mange. Kanskje noen platyer? Da får du fisk som tåler mer enn guppy, og som forsåvidt har fine farger. Omtrent garantert unger, og i tillegg spiser de alger, noe som er en betydlig fordel.

Problemet med ciklider i akvarier under hundre liter kan være at de er litt følsomme for vannkvaliteten, og at de kan ha et vel kraftig temperament for ditt akvarium. Noen dvergciklider kan kanskje gå greit, men dersom de begynner å yngle kan det bli synd på de andre fiskene i akvariet. F.eks kan det bli litt ekkelt å se en palettciklide som jager andre fisk, som ikke har allverdens muligheter til å slippe unna og gjemme seg.

Det er mulig noen andre her har positive erfaringer med ciklider i 54 liter, men jeg tror kanskje andre fiskeslag vil være bedre egnet.
Jeg har hatt et par kakaduecikider i en 54 liter. Men da er det ikke plass til andre fisk, for når kakaduene får yngel (og det gjøre de om de er et par) så har de hele karet som sitt revir og jager og stresser andre fisk.
Inaktiv bruker
Hei, kanskje Neontetra Eller Platy ? Eller [/URL] Eller Sebrafisk. Eller [URL=http://akvaforum.no/profile.cfm?id=9101]Kardinaltetra?Det er ganske mange å velge mellom men jeg vil ikke ambefale deg ciklider..De kan bli ganske store, Men søk i fiske basen du


synest platyer er kjedelige , andre forslag ?
Hva med venusfisk?
De er også små og hardføre. Det er også en god sjanse for at du kommer til å oppleve at de yngler og får fram unger... I alle fall om du har flere planter og gjemmesteder,,
Større akvarium for ciklider... 54L egner seg ikke. Du må nok ta sikte på noen andre fisker
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap