Luftpumpe...hvor lenge?

Hvor lenge bør en luftpumpe stå på i et akvarium, for at det skal være bra både for fisk og planter?

Jeg har nå forhørt meg i 3 forskjellige butikker nå, og får veldig varierende svar, alt fra noen timer på enten morgen/dag/kveld/natt, eller når lyset er på/av (eller 50/50 når lyset er på/av). Mens en tredje mener det bør stå på 24/7.

Svarene varierer veldig fra noen mener plantene ikke har godt av det, da pumpene pumper Co2, noe jeg ikke helt ser hvordan går ann..., mens andre mener det blir for mye oksygen etc etc...

Jeg har latt pumpen stå på noen timer på ettermiddag til kveld.


Jeg har et 200L og et 45L kar.

Hva er det beste alternaltivet?
Jeg går ut i fra at du også har vanlige pumper med filter i de akvariumene du nevnte her.
Jeg har i perioder hatt luftpumper i enkelte karr der det også har vært pumper med filter,spesielt når det har vært yngler der.
Har hatt luftpumpen gående døgnkontinuerlig i lange perioder,uker til måneder,og har selv ikke merket noe negativt i forhold til planter eller dyr.
Men som sagt,dette er min erfaring.
Kan være at det er en " fasit" på dette også uten at jeg kjenner til det?
Noen fasit finnes nok ikke. Hvordan bruker du (trådstarter) pumpen? Er det kun med en brusestein? I så fall er en luftpumpe unødvendig dersom det ikke er veldig mye fisk i akvariene eller varmt vann (29/30+). Under slike forhold vil det i noen tilfeller være behov for ekstra oksygentilsetning. Dette gjøres enklest ved god overflatebevegelse som man kan skape med utløpet til en filterpumpe.

At luftpumpe og brusestein kan skade planter er vel ikke helt rett, men det er for så vidt riktig at de er med på å fordrive CO2, som planter trenger for å vokse.

Dersom du bruker luftpumpe tilkoblet svampfilter i tanken må du ha pumpen på døgnet rundt. Da er det dette som sørger for biologisk filtrering i akvariene dine.
Jeg pleide å bare ha den på når jeg ikke er hjemme på dagen eller om naten. Den bråker ganske mye med brusestein.
Jeg bruker bare en vanlig kjeramisk luftstein tilkoblet en luftpumpe. Jeg har egen vannpumpe til filtrering av vannet.

Men da mener dere det kan være lurt og ha denne pumpen (luftesteinen) på noen timer om dagen som jeg har nå? Jeg tenker spesiellt på fiskenes vel og ve, men også på planteveksten, at denne ikke stagnerer helt.
Fisk og planter har forskjellige ønsker..
CO2 i akvariet dannes av de fiskene som lever der, som et avfallsstoff. I tillegg er det en slags balanse mellom CO2 i lufta og CO2 i vannet. Mye CO2 i vannet er ikke bra for fisk, som trenger oksygen. Det er også en slags balanse mellom oksygenet i lufta og oksygenet i vannet.Er det mye CO2 i vannet, går mer CO2 over fra å være i vannet til å bli i lufta. Og omvendt. I og med at fiskene tar opp oksygen over gjellene, blir det mindre oksygen i vannet. Og mer CO2.

For plantene er CO2 fra fiskene ønskelig. Og dersom man bruker luftpumpe og mye bevegelse i vannet, så minker CO2 i vannet, og går over til lufta. Men har du fisk, så får nok plantene den CO2 de skal ha. Dem er det ikke synd på (med mindre du har noen meget spesielle...) Om natta kan ikke plantene drive fotosyntese, og da lager de CO2 også. Så bra lufting og vannsirkulasjon er oftest nødvendig.

Hvis du har veldig høy temperatur i akvariet, da øker behovet for lufting dramatisk. Men det er en annen sak. Vanligvis gjør filteret og sirkulasjonspumpa jobben.

Håper dette var litt oppklarende
thankthefishtank
CO2 i akvariet dannes av de fiskene som lever der, som et avfallsstoff. I tillegg er det en slags balanse mellom CO2 i lufta og CO2 i vannet. Mye CO2 i vannet er ikke bra for fisk, som trenger oksygen. Det er også en slags balanse mellom oksygenet i lufta og oksygenet i vannet.Er det mye CO2 i vannet, går mer CO2 over fra å være i vannet til å bli i lufta. Og omvendt. I og med at fiskene tar opp oksygen over gjellene, blir det mindre oksygen i vannet. Og mer CO2. For plantene er CO2 fra fiskene ønskelig. Og dersom man bruker luftpumpe og mye bevegelse i vannet, så minker CO2 i vannet, og går over til lufta. Men har du fisk, så får nok plantene den CO2 de skal ha. Dem er det ikke synd på (med mindre du har noen meget spesielle...) Om natta kan ikke plantene drive fotosyntese, og da lager de CO2 også. Så bra lufting og vannsirkulasjon er oftest nødvendig. Hvis du har veldig høy temperatur i akvariet, da øker behovet for lufting dramatisk. Men det er en annen sak. Vanligvis gjør filteret og sirkulasjonspumpa jobben. Håper dette var litt oppklarende:-)


TUSEN TAKK for informativt svar, tar rådene te meg me glede!
Tilfeldig bekjentskap
© K. S. Cummings
Reklame for plussmedlemskap