Hjelp en nybegynner.. har fått egg :s

Har et 100L akvarium med:

2 Metallpansermalle
2 Sebra danio
10 Leopard danio
1 Ancistrus (sugemalle)

Eggene er ganske små å er lagt på selve glasset rundt om kring i akvariet. Jeg er ganske sikker på at det er en Leopard danio som driver å legger egg, men jeg har tatt feil før.

Bør jeg fjerne Pansermallene eller noen av de andre så eggene ikke blir spist eller skal de få være i akvariet?

Er det noe mer jeg burde vite?

Det er nok mest sannsynlig at danioene vil spise eggene selv. Tviler på at ancistrusen eller pansermallene tar dem. Du bør forøvrig skaffe deg noen pansermaller til, da disse helst skal være 5-6 eller fler. Stimfisk som trives best med en del selskap av sin egen art, de der
"Danios are egg scatterers, the eggs aren't particularly adhesive and just fall to the substrate."
Jeg tipper eggene stammer fra Coryene dine utfra beskrivelsen om at eggene ble lagt flere steder på glasset.
Metallpansermalle-egg
Ta en plastboks,eks-isboks med kant,stikk hull m ei nål i boksen fra utsiden og inn til du ikke orker mer.plasser boksen i akvariet og la den fylles med vann,sjekk at den ikke synker,prøv så og rull eggan av akvarieruta med fingrene,visst at det ikke lar seg gjøre,kan du prøve med ett godt gammeldags barberblad og skrape de av ruta.Det er enklere visst eggene ligger på planteblader,klipp bladet av og legg det i boksen.legg eggan i boksen og se om det blir klekking,ynglene er bittesmå.legg gjerne noen planter i samme boks.
jo før jo heller.
Det er jo fantastisk og få se parringslek og egglegging(se fiskebasen)min erfaring er at visst corydorasene får velge,legger de eggan der hvor vannstrømmen er best,trolig for at ynglene da vil sprees utover ett større område og kanskje derfor at noen har opplevd cordoras i pumpa.
Mytola
Det er nok mest sannsynlig at danioene vil spise eggene selv. Tviler på at ancistrusen eller pansermallene tar dem. Du bør forøvrig skaffe deg noen pansermaller til, da disse helst skal være 5-6 eller fler. Stimfisk som trives best med en del selskap av sin egen art, de der :)


Ja det kommer nok flere
Takk takk! hadde vist enn yngleboks, eller hva det nå enn heter, liggende. Fikk de fleste eggene i boksen mens noen ble nappet ut av fingrene mine av sebrafisken.

Men vet noen hvor lang tid det vil ta før de klekker, vis det gjør det?
Larver/yngel av metall
De nyklekkede larvene er bittesmå,men du vil se de dersom de klekkes.Gi dem egnet for og ikke slipp dem i karret før de ikke blir spist.
jeg er selv glad for at jeg har denne fisken i akvariet.
Tilfeldig bekjentskap
© C. Brennholt
Reklame for plussmedlemskap