Kan man bruke chinchillasand i bunnen av akvariet?

Hei!

Tenker å ha et par maller i akvariet mitt.
Har ikke kjøpt akvariet enda, men jeg liker å være forberedt
Og så er jeg nysgjerrig, så jeg lurer på dette:

Kan man bruke Chinchillasand i bunnen av akvariet?
(Sand for mallenes skyld)

Så at det var noen som hadde testet det uten å finne noe negativt med det, men man må visst ha noen snegler gående rundt i sanda for at gasslommer ikke skal oppstå

Fant dette om sanden:

"Chinchilla Bathing Sand is a natural product with smooth grains "

Ser ut til at dette er en meget finkornet sand(jo mer finkornet,større risiko for at de små kornene stopper pumpa),men fant som sagt ikke ut av hva slags type sand dette er.For meg virket slik innpakket chinchilla sand som et dyrt alternativ,vet ikke hva du må betale for å kunne innrede et akvarium.
Ville tro at det er mye billigere å kjøpe sand på Biltema,som også er testet ut av mange akvarister her inne.
frosken
Fant dette om sanden: "Chinchilla Bathing Sand is a natural product with smooth grains " Ser ut til at dette er en meget finkornet sand(jo mer finkornet,større risiko for at de små kornene stopper pumpa),men fant som sagt ikke ut av hva slags type sand dette er.For meg virket slik innpakket chinchilla sand som et dyrt alternativ,vet ikke hva du må betale for å kunne innrede et akvarium. Ville tro at det er mye billigere å kjøpe sand på Biltema,som også er testet ut av mange akvarister her inne.

Ok
Er sand fra biltema fint nok for maller da?
Og hva heter sanden?

Tja, Chinchillasand er nok litt dyrt. Og dumt hvis pumpa stopper.
Koster 49 kr (eller noe) for en pose med chinchillasand i en dyrebutikk i nærheten.
Tror det kanskje er 1 liter eller noe.
Du får en hel sekk med biltemasand for samme prisen.Litt usikker på mengden,men det er ikke mindre enn 10 kilo mener jeg å huske
Jeg har brukt sand med produksjonsnummer 175425,og det funker fint
Er 17 kg's sekker det, får mye for pengene iallefall! I mitt på 160 liter var det mer enn nok med to sekker sand. Velg den som heter 'grov', den samme som frosken nevner, den er mer enn fin nok til mallene. Til en brøkdel av det du må gi i dyrebutikk.
Takk, skal huske på grov sand fra biltema !
Må man bytte sand i akvariet?

I så fall hvor ofte?
Akvafisk
Må man bytte sand i akvariet? I så fall hvor ofte? :)

Nei det må du ikke.
Man må bytte vann i akvariumet
Ok Billig da, trenger bare å kjøpe sand én gang

Ja, hehe, har heldigvis fått med meg at man må bytte vann.
30% en gang i uken eller noe?

Har fått akvariedilla jeg!
30 % i uka kan være greit.
Ha en dråpetester hjemme som du tester med fra tid til annen,så det ikke blir giftstoffer i vannet.
Akvariedilla ja,det er det flere av osss som har
Skal huske dråpetester ja

Hehe, bra jeg ikke er aleine om det da :p

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Ovrig/Sand/

Er det denne sanden det er snakk om at det er greit å bruke?
(Uten olivin?)
Det er den grove av de to ja, med artikkelnummer 175425. Jeg har den med mine corydoras, og de elsker den! Det er fantastisk å se hvordan de siler sanden gjennom gjellene på jakt etter mat
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap