Grus til sand.

hei. jeg har nå sort grus i karet mitt, men jeg skal bytte om til sand. det er fisk og alt sammen oppi der, så spørsmålet mitt er da det, om jeg bør ta ut fiskene eller om dem kan være oppi der når jeg heller sanden oppi?

takker for svar
Skal du legge sanden oppå grusen da? Du kan bruke en stor kaffekopp el litermål og så tømme sanden forsiktig ut mens du holder koppen rett over bunn. Da går det greit med fisk i karet. Bare husk å skylle sanden godt, ellers blir det mye grums.
Men om du skal ha ut grusen eller gjøre større forandringer, så må du vel nesten ta ut fiskene? Det beste må jo være å stresse dem minst mulig..
nei sanden skal ut. magefølelsen min sier det at jeg burde ta ut fiskene.
sanden skal kokes før det taes i vannet, det er fordi du må fjærne bakterier.
Plussmedlem
Jeg har byttet fra grus til sand i et par akvarier selv, det ene på ca. 225 liter.

Fiskene ble midlertidig plassert i et annet akvarium til jeg var ferdig, og det vil jeg også anbefale deg å gjøre. Har du et annet akvarium, og fiskene kan gå sammen fra de to akvariene er jo det greit, eller en balje.

Skru av filter og slikt også, ellers vil det komme veldig mye sand og annet grums oppi der også. Men det må du kanskje allikevel, du vil kanskje tappe ut mesteparten av vannet?
dette er snakk om et 430 liters kar, så jobb blir det nok uansett om jeg gjør det med fisken i eller ikke. ender nok med at jeg flytter fisken over i ei balje tapper vannet og tar ut gammel grus.
tusen takk for at dere gjorde meg litt klokere
Ja, da er det nok best å ta dem ut... Men du trenger ikke koke sanden, det ville uansett bare bli unødvendig mye styr for et så stort kar.
Enig. Tøm karet for fisk. Vet av erfaring at slikt tar tid, så du må ha ettermiddagen fri for å gjøre denne jobben. Jeg brukte vel 3 timer mener jeg å huske, på en 220l. Tappet da karet helt og tømte det for grus og inn med sand. Alt tar tid. Fiskene hadde jeg i et mindre kar og bøtte, med luftpumpe. Det gikk fint, de stortrivdes i nye omgivelser.
Har nylig byttet ut den fine grusen til sand i mitt 375 l akvarium. Jeg brukte en stor håv får å få ut grusen + slamsuging av restererende grus. Skyllte sanden godt før jeg puttet det forsiktig i karet med desilitermåler. All fisk var i karet, og lever like godt idag
heldigvis er jeg hjemme på dagtid, så tid har jeg nok av må bare manne ("kvinne") meg opp til å starte.. mye vann å mye kjapp fisk i vannet. hehe.
Fiskefangst går greiere enn det høres ut som når ingenting skal sorteres, tapp ut mye av vannet, og håv i vei :o) Bare husk at filteret ikke har godt av å stå stille mens du stuller med ditt, la det gå i en bøtte akvarievann så lenge. Når filter, fisk og planter er trygt plassert har du all verdens tid til å stulle med nyoppsettet - veldig moro, og lykke til!
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap