Fiskematching og litt div.

Hei!

Tenkte å ha (som noen kanskje har lest i den andre tråden min)
et par Ancistrus sp (oppdrettervarianten), en stim med Blå danio (hvis jeg får tak i dem) og et par Thomasiciklider.

Men har lyst på en liten stim med Guppy'er også, for jeg synes de er så fine!

Hvordan går de overens med de andre fiskene (er i hovedsak Thomasiciklidene jeg tenker på, mallene går vel greit og noen sa at Blå danio antakeligvis går helt greit overens med Guppy'er)?

Blir det veldig rotete i Akvariet hvis jeg har to typer stimfisk? Eller går det greit?
Og blir det for liten plass?

Tenker meg et 120 liters akvarium med mindre jeg finner noen større akvarier til greie priser.

Og så har jeg et par spørsmål til:

Hvordan går jeg frem når jeg skal ha fiskene oppi akvariet?
Tar jeg en fiskeart først (f.eks maller), lar de være der i en uke, så neste fiskeart, eller kan jeg ta alle oppi med en gang?

Og om vinteren, hvordan tåler fiskene å "bli kjøpt" da?
Jeg mener, det er jo iskaldt ute, hvordan tåler de å bli båret ut fra bilen i den iskalde kulda, og så inn i en leilighet som er varm? Går det greit? De fryser ikke ihjel? :p
Kom,enterer ikke fiskesammensetningen, for det har jeg ikke bakgrunn for, utover at to stimfisk normalt ikke anbefales, blir fort rotete. Tenk over hvorfor du vil ha disse typene fisk og se på hvilken av dem du ville valgt hvis du måtte velge. Husk også at dersom mange av yngelen du får av guppyene vokser opp, blir det fort trangt i karet.

Når det gjelder innsetting av fisk, er følgende metode bra: Fyll en dunk ca halvfull med akvarievann, sett et rent norgesglass, eller to (jeg bruker 2-liters glass) og hell fisken og vannet i fiskeposen i norgesglassene. Vannet i dunken er for å holde en mer stabil vanntemperatur under tilvenningen.

Fyll norgesglasset/ene langsom med litt akvarievann av gangen, slik at du er sikker på at minst 75% av vannet i glasset, helst mer, er akvarievann. Deretter heller du fisk og vann over en hov slik at vannet havner i dunkene for det vil du ikke ha med i akvariet ditt, slipp så fiskene opp i akvariet. Bruk gjerne en times tid til slik tilvenning.

Når det gjelder antall fisk du kan sette inn av gangen, kommer det helt an på hvordan du har kjørt inn filteret ditt. Hvis du har gitt bakteriekoloniene rikelig med næring, f.eks. Salmi, kan du sette inn all fisken på en gang. Rikelig med næring betyr for meg at ca 3-5 milliliter Salmi brytes ned til nitrat i løpet av et døgn, uten spor av ammoniakk og nitritt. Har du brukt litt fiskefor til innkjøringen, ville jeg satt inn bare e type fisk av gangen og ventet en drøy uke før neste omgang fisk, slik at det ikke oppstår problemer med ammoniakk/nitritt. (Husk at før du får nitritt, får du ammoniakk og det er også svært giftig for fiskene dine.)

Når du handler fisk om vinteren, tar du med deg en kjølebag og lar den stå åpen inne i butikken for temperering. Den holder like godt på varme som på kalde ting. Hvis du ikke beskytter fiskene, vil temperaturfallet kunne svekke dem så mye at de blir syke eller får hvitprikk parasitter, eventuelt at de faktsik dør hvis de blir for nedkjølt.
Tusen takk for svar!

Skal følge denne oppskriften når jeg føler at akvariet er klart for fisker.
Gjelder det samme med snegler, eller er de mer hardføre slik at jeg bare kan slippe de oppi uten tilvenning?

PS: Trenger jeg snegler hvis jeg bruker grov sand fra biltema?
Etter min oppfatning er snegler noe du har først og fremst fordi du har lyst. Det er to grupper med hvert sitt syn på det å ha sandsnegler i akvariet, for å rote rundt i sanda istedenfor å gjøre det selv: en gruppe som synes man vil, må og skal ha snegler og en annen som overhodet ikke vil ha snegler. Jeg tilhører den siste gruppen og derfor vet jeg heller ikke om snegler må tilvennes på den samme måten.

Det er to ting det er vanskelig å kontrollere i akvariet: alger og snegler (Eplesnegler unntatt fordi de er særkjønnet og du må ha hunn og hann for å få avkom. Kanskje det finnes flere også, men sandsnegler er ikke slik!). Jeg vil ikke frivillig (det kommer alltid noen med planter man kjøper) sette inn noe jeg ikke har styring med. Sandnegler blir fort uhorvelig mange og det er vanskelig å vite hvor stor belastnig de bidrar med til filteret. Mange vil hevde at de gjør rent i karet, og ja det stemmer nok, men de produserer selvsagt også avfallstoffer som må brytes ned i filteret. Dessuten dør de etterhvert de også og om de da ligger nede i sanda, havner restene i filteret etterhevrt som de brytes ned.

Hvis du vil unngå snegler, kan du isteden ta jobben med å rote litt i sanda selv av og til, med en pinne f.eks.

Grov Biltemasand er ikke grov i det hele tatt, men det er den groveste de har og veldig godt egnet til fisk som liker å rote rndt på bunnen.
Ok
Ja, var redd for at det skulle bli så utrolig mange av sneglene. Hva gjør man da liksom, har ikke så lyst til å ta knekken på dem heller.
Akvafisk
Ok :) Ja, var redd for at det skulle bli så utrolig mange av sneglene. Hva gjør man da liksom, har ikke så lyst til å ta knekken på dem heller.


Da kjøper du deg noen jegersnegler. Disse spiser andre snegler, er valdig dekorative, og formerer seg veldig sakte...
Tilfeldig bekjentskap
© Per Gunnar Stenersæter
Reklame for plussmedlemskap