Rensing

Hvor ofte skal man skifte ut vannet i akvariumet? skal man da ta ut fiskene fra akvariumet? skal man alltid tilsette aqua safe i vannet når man renser ut vannet?
Kan noen skrive mer detaljert om rensing av vann?

Jeg har nettopp kjøpt 3 slørhaler for 2 dager siden. En stor og to små. Hvordan ser man at de trives? Det ser ut som de har funnet ett hjørne bak planten, som de "henger" ved. Noen ganger er de helt stille og så svømmer de rundt og den minste følger etter den store. det er morsomt å se på.

Når jeg gir dem mat, så er det sjeldent de går opp. De venter heller til maten synker ned. Er det normalt?
Hvor ofte skal man mate slørhaler? Det står på maten dems at de skal ha det 2 ganger løpet av en dag. men de i dyrebutikken sa de kun skal ha 1 gang om dagen. Hvordan ser man at en fisk er sulten? Kan man se det i det hele tatt?

Takker for alle svar jeg får!!

Hilsen nybegynner
Hei Jenny og velkkomen til en herlig og interesant hobby.

Hvis det er riktig som det står i din profil så har du fiskene i et 30 liter kar. Det passer OK til 3 slørhale. Hvor ofte du må skifte vann beror på akvarie størrelse, antall fisk, hvor mye foring og volum på filter. Alle disse tingene bør står i forhold til hverandre. Det er ikke lett å forstår dette med en gang men med tiden så kan du nok. Det viktigste er at du observerer fiskene dine ofte, da har du mulighet til å følge med forandringer. Forer du mye blir vannet fort skitten, samme får du også når du har mange fisk og dårlig filtrering. Jeg skifter 1/4 del vann en gang i uken eller 1/3 del vann hver anne uken. Du ser det fort når vannet er skitten. At det ligger mye reste mat og avføring i bunn. At vannet blir tåkete enn vanlig...

Den dagen du ser fiskene dine henger i overflate er vannet blitt så dårlig at det er dødelig for fisken.
Denne fisken burde helt klart ha større plass.
Enn 30 liter Selv bare om du hadde hatt en.


Detter står på fiskesidene til wikipedia.

Common Goldfish
Carassius auratus

Difficulty:
Moderate

Min. Tank Size:
75 liters
Detter er fakstisk også for lite.
Jeg ville ikke sagt under 150 liter
Aller helst 200 liter

Size
20.3-35.6cm

pH
6.5 - 8.0

Temp.
10 -25 °C

Water Hardness
5-25 °d

Stocking Ratio
1:2 M:F

Availability
Very Common

Diet
Omnivore
Pellet Foods
Flake Foods
Live Foods
Other (See article)

Life Span
10-35 years
Jeg tenkte at noen skulle være negative angående 30 liters akvariumet mitt, men da kan man jo stille seg hvorfor de i dyrebutikken har 30 fisk i ett bitte litte akvarium? det synes jeg er dyreplageri. han i dyrebutikken sa jeg kunne ha 3 fisker til. for jeg vite bilde. men jeg vil ik ha så mange for jeg synes det holder med 3 jeg skal kanskje skaffe meg 1 liten baby slørhale
Det var ikke ment som negativt.

Tenkte bare du ville vite det.
Jeg har faktisk litt for mange selv i mine akvarier etter mange andre sine meninger. så beklager om du trodde jeg var sur og kvass.
Neida tror ikke det. Men får dårlig samvitttighet selv, for vil jo at de skal ha det bra!!
Sjekk profilen min . har lagt ut bilde. si hva du synes
Dyrebutikkene sier vel at det går fint bare for og få solgt.

Du finner ut selv hva som er best for fiskene.

Når det kommer til rengjøring av akvariet så tar jeg et ukentlig delvannsbytte på 1/3del. og når jeg hadde grus så slamsugde jeg også en gang i uka.
Nå når jeg har sand så holdere det og slamsuge sånn ca en gang i mnd.

Det som er viktig og følge med på i et akvvarie er vannverdiene. og jo mindre jo vanskligere er det og holde stabile verdier.

Har du sett på Akvariumet mitt?

jeg har stener nederst i bunnen av akvariumet også har jeg en plante. jeg har også kjøpt vannmåler. sånne du tar i vannet og sammenligner med resultatene på flasken.

Skal jeg ha i noe middler når jeg renser vannet? foreksempel aqua safe? og kan fiskene være der fremdeles? eller må jeg ta dem ut?
Grunnet til at dyrebutikken har så mange fisker i ett akvarium, er fordi det er ment å være midlertidig. Fiskene er heller ikke utvokst, og de blir foret altfor lite slik at de ikke griser masse, og ikke vokser.

Når det gjelder vannbytte så burde du, når du har gullfisk som er en fisk som spiser mye og da også forrurenser vannet mye, bytte over 50% i uka. Bytter selv 50% hver uke i 30literen min, og jeg har et filter som skal kunne klare opptil 150liter.

Nå vet du at de fleste dyrebutikker ikke er til å stole på, og selger ofte gullfisker til personer som ikke har store nok akvarium (tom. mattilsynet synes dette er en uting). Så i fremtiden vil jeg anbefale å høre rundt hær inne etter fisk som passer bedre
PS: de fleste dyrebutikker bestiller inn fisker hver andre uke, så hvis de har fiskeliste (de fleste har imazo som leverandør)så kan du velge ut fisker som passer bedre til små akvarium der og be de bestille, enn å måtte nøye seg med de fiskene de har inne i butikken (siden de ofte bare har fisk som trenger 50liter og oppover i butikkutvalget).
Jeg har lagt inn en komentar
Du trenger ikke og bruke aquasafe i vannet om du ikke bor i et hus med gamle kobber rør.
Jeg selv bruker bare halv dose av hva som anbefales på flasken.
Dette siden jeg bor i en gammel blokk, og er derfor litt usikker.
Men fiskene mine har det helt topp.

Når det gjelder testene du får tak i så anbefaler di fleste at enn bruker dråpetester og ikke strips.
Og når det gjelder merkene du får tak i:
Prodac er et merke som burde styres unna har jeg fått vite.
Tetra er greit nok.
Mens JBL er det som er best i mine øyne.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap