Strømstans og akvarie

Hei

Ved en strømutkobling som man jo har fra tid til annen, hvor lenge kan karet med fisk og planter klare seg???? jeg tenker da på filterkulturen etc...

Er det noe jeg her må ha tenkt igjenom på forhånd??? Vil evt død filterkultur kunne forurense karet etc på en farlig måte??? tenker ikke på det visuelle, men på en måte som fiskene ikke liker???

Vi har et 280 liters kar.... omtrent hvor mange timer går godt??? noen som vet noe???
Hvis jeg ikke husker helt feil er det en ca to timer fliteret kan være uten strøm uten at bakteriene dør helt ut. Men jeg er ikke helt sikker.
Hei

takker, men er det noe fare for fiskene når filteret så starter igjen???

Og hvordan har dere andre løst dette problemet?? er det kun gambling på at det går bra, eller har dere sikret dere med noen form for nødløsninger???
Yess..... kom på løsningen.... jeg har jo 230V uttak bak ved baksetet i bilen, da er det jo bare en skjøteledning ut i den, så får den heller evt stå å gå til strømmen er tilbake.... Genialt!!!

så for meg et aggregat en kunne ha på lur nå, men dette er jo like greit...
Dette har jeg også tenkt litt på, så jeg håper noen har gode ideèr.

Hvis pumpen/filteret ikke kan stå mer enn et par timer uten strøm, før alle de nødvendige bakteriene dør, så er det jo egentlig veldig kritisk og sårbart. Hvis strømmen går på natten, og man er heldig å får noen timer med søvn (les; jeg har små unger i huset så søvn er mangelvare ), så kan man våkne og oppdage at alle filtrene er "døde".
Det hjelper jo ikke å ta "guffe" fra et av de andre filtrene, da disse også er døde.
Dette kan jo i værste fall være ekstremt kritisk for fiskene. Man må starte med innkjøring av alle filtrene på nytt?

Er det noen som har ordnet seg med en form for batteribackup slik man kan ha på f.eks pc-servere e.lign?

Kanskje man skal ordne seg med en lufteventil på det utvendige pumpen, slik at man kan koble til en manuell håndpumpe/sykkelpumpe, slik at man kunne ha pumpet inn litt frisk luft
Dette hadde uansett bare hjulpet hvis man var oppmerksom på strømbruddet......noe man ikke hadde vært hvis Jon Blund var på besøk
Vegard Ulset
Yess..... kom på løsningen.... jeg har jo 230V uttak bak ved baksetet i bilen, da er det jo bare en skjøteledning ut i den, så får den heller evt stå å gå til strømmen er tilbake.... Genialt!!! så for meg et aggregat en kunne ha på lur nå, men dette er jo like greit...

Jøss, hva slags bil har du?
Vegard Ulset
Yess..... kom på løsningen.... jeg har jo 230V uttak bak ved baksetet i bilen, da er det jo bare en skjøteledning ut i den, så får den heller evt stå å gå til strømmen er tilbake.... Genialt!!! så for meg et aggregat en kunne ha på lur nå, men dette er jo like greit...


Tenkte også for meg at et aggregat i garasjen er en løsning, men 230V i fra bilen er jo også en veldig god ide
elwaro
Jøss, hva slags bil har du?


De fleste har vel et sigarettuttak, og en omformer over til 230V koster ikke mange kronene på Biltema eller Clas Ohlson.
iTetra
[QUOTE=elwaro]Jøss, hva slags bil har du?


De fleste har vel et sigarettuttak, og en omformer over til 230V koster ikke mange kronene på Biltema eller Clas Ohlson.
Det var jo ikke akkurat det jeg svarte på; alt hva man kan kjøpe. Han wskulle jo nettopp slippe å kjøpe iom at han allerede hadde utstyret. Derfor lurte jeg på hva slags bil han har som allerede er utstyrt med dette
Her kjører vi Koreansk, det er en Santa-fe 09 mod, med sånn multimediautstyr, dvs bla skjerm som kan vippes ned fra taket bak, for pc og DVD, samt 230V tilkoblinger i baksetet, lyd går så enten på trådløse headset, eller over bilens lydanlegg.... mener den kan klare 400W eller noe der omkring...

men funker gjør det i hvertfall, jentungen har sittet onlline på pc både hele setesdalen, samt østover forbi oslo
Vegard Ulset
Her kjører vi Koreansk, det er en Santa-fe 09 mod, med sånn multimediautstyr, dvs bla skjerm som kan vippes ned fra taket bak, for pc og DVD, samt 230V tilkoblinger i baksetet, lyd går så enten på trådløse headset, eller over bilens lydanlegg.... mener den kan klare 400W eller noe der omkring... men funker gjør det i hvertfall, jentungen har sittet onlline på pc både hele setesdalen, samt østover forbi oslo

Tøft
elwaro
[QUOTE=Vegard Ulset]Her kjører vi Koreansk, det er en Santa-fe 09 mod, med sånn multimediautstyr, dvs bla skjerm som kan vippes ned fra taket bak, for pc og DVD, samt 230V tilkoblinger i baksetet, lyd går så enten på trådløse headset, eller over bilens lydanlegg.... mener den kan klare 400W eller noe der omkring... men funker gjør det i hvertfall, jentungen har sittet onlline på pc både hele setesdalen, samt østover forbi oslo

Tøft

jepp.... falt for den pakka der.... med unger i forskjellig alder, noen vil se film på tur, mens andre vil surfe.... nå er det ja takk, begge deler..... samtidig... og strøm til pc'ne
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA
Reklame for plussmedlemskap