Spørsmål angående oppstart av akvarium

Jeg tenkte å kjøpe akvarium på 60 liter. Har selv aldri hatt akvarium, men ble inspirert av ei venninne. Dette hadde jeg tenkt å kjøpe i 'starten';

- Akvarium 60 liter
- Topplokk m/lys
- Pumpe
- Varmekolbe
- Slamsuger
- Grus, steiner, planter

Er det noe annet jeg trenger som er nødvendig?

Og noe annet som jeg også lurer på. Hva gjør dere med akvariumet når dere er på ferie? Jeg reiser på ferie hver sommer i omtrent en måned, da er huset tomt og det er ingen til å mate fiskene. Hvordan skal dette gå..?

Helt til slutt - tåler akvariumet og fiskene veldig høy musikk med bass?
Det ble en del spørsmål, men ja. - er helt nybegynner i dette.

Celine
Jeg tenkte å kjøpe akvarium på 60 liter. Har selv aldri hatt akvarium, men ble inspirert av ei venninne. Dette hadde jeg tenkt å kjøpe i 'starten'; - Akvarium 60 liter - Topplokk m/lys - Pumpe - Varmekolbe - Slamsuger - Grus, steiner, planter Er det noe annet jeg trenger som er nødvendig? Og noe annet som jeg også lurer på. Hva gjør dere med akvariumet når dere er på ferie? Jeg reiser på ferie hver sommer i omtrent en måned, da er huset tomt og det er ingen til å mate fiskene. Hvordan skal dette gå..? Helt til slutt - tåler akvariumet og fiskene veldig høy musikk med bass? Det ble en del spørsmål, men ja. - er helt nybegynner i dette.

Tja, du trenger vel fisk Og med pumpe mener du sikkert også filter. Fiskemat og testutstyr for vannkvalitet hører også med. Slage til slamsuger og ei bøtte eller to kan være greitt.
personlig hadde jeg gått opp litt på størrelsen på akvariet også,blir så mye lettere å holde. Hva med å øke til 120 l. f.eks? Du vil neppe angre.
Det finnes spesiell "feriemat" men fiskene klarer seg også en lengre tid uten mat. En kombinasjon her og det skulle gå bra. Forøvrig anbefaler jeg deg å lese noen av artikkelene over her om oppstart av akvarier,vannverdier osv. Der vil du få fullstendige opplysninger om det å starte opp som nybegynner.
Lykke til.

Det kan høres rart ut i starten, men et større akvarie betyr mindre vedlikehold. Så jeg er enig med elwaro, at 60 liter er litt lite.

De første fire ukene anbefaler ikke jeg å ha fisk i akvariet. De første fire ukene vil akvariet være en giftbombe for fisken. Les mer om det her.
Siden du har en venninne som driver med akvarie, så kan du kanskje få litt filterslam av henne. Da "kickstarter" du filteret, og du kan ha fisk i karet tidligere.

Uansett er det bra å holde kontroll på noen verdier. Den absolutt viktigste testen for en nybegynner er nitritt, mener jeg. PH, nitrat og ammonium er også viktige verdier å sjekke. Ikke kjøp strips, de er i mange tilfeller helt ubrukelige, og man vet aldri når de gir deg riktig svar. Kjøp dråptester. Jeg liker JBL.

I et nytt akvarie er det enklere å få alger. Det er da viktig at man holder nitratverdiene i sjakk. Dette kan man delvis unngå ved å ikke overfore, gode delvannsbytte rutiner og noen raskvoksende planter.

Angående ferie, så klarer fiskene seg ganske godt alene, hvis karet ikke er helt nytt. I et balansert kar er det alltid noen alger og annet som fiskene kan få næring av. Noen sier at de fleste fisk klarer seg 4 uker uten at vi mater dem, men der har jeg ingen egne erfaringer.
Feriefor har jeg dårlige erfaringer med, og leser det er flere som har samme erfaringene. Feriefor kan skape skyhøye nitritt verdier.

Akvariet mitt står rett ved siden av en fronthøyttaler og en sub. Jeg kan se at de skvetter hvis volumet går fra minst til maks på sekundet, men tar man det heller bittelitt roligere, så spiller jeg så høyt jeg vil. Om dette er bra for silikonen, det kan jeg ikke svare på (enda ihvertfal :s)

For ~35kr får du kjøpt en timer, slik at lyset slår seg av/på av seg selv. Utroolig kjekt!

Husk at bøttene du bruker til akvariet, skal -kun- bli brukt til akvariet. Koster lite for et par bøtter, så like greit å bare kjøpe med en gang.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Søyland
Reklame for plussmedlemskap