Hjelp til kjøp av fisk!

Hei!

Trenger litt hjelp fra folk!

Jeg bor i Akershus og har ikke muligheten til å kjøpe fisk fra så veldig langt unna.
Så da lurer jeg på om du har sett noen butikker/vet om noen som driver oppdrett av disse fiskene:

Ancistrus sp (oppdrettervariant)
Blå danio (evt en annen danio)
Thomasiciklide

Var i Ski akvarium og så, og de har bare guppy'er av de jeg vil ha
Tror ikke de har noen på Buster Zoo i Ski heller (men sist gang jeg så, var jeg ikke ute etter noen spesielle fisk, så det kan hende jeg overså noe).

Håper på noen tips!
Du finner alt sammen hvis du tar deg en tur til Oslo, hvertfall. TAM på Alna har godt utvalg og er den billigste butikken på fisk i Oslo-området etter det jeg har erfart, hvertfall. Noe nærmere Ski vet jeg dessverre ikke.
Ok.
Takk for tips i allefall!
Men blir det ikke litt langt for fisk å dra mellom 30 og 50 minutter i bil?
(Er mye kø i Osloområdet har jeg erfart).

Eller tåler de det fint?
Jeg har fraktet fisk i mange timer i posene fra butikken, det har altid gått bra.
Ok.
Kan jo prøve å ta sjansen på det hvis vi kommer oss dit.
Si gjerne ifra hvis dere kommer på noen et annet sted som muligens har fiskene også

F.eks i Østfold eller noe.
Stig

Hvor stor pose er det da snakk om? og hvor mange timer?
Akkurat passe store poser.
Må man si noe spesielt til dyrebutikken da eller (siden de skal være lenge i posen), eller er det bare standardposer?

Ja du må si hvor lenge du skal ha de i posene, butikkene har flere størelse på posene, skal du ha mye fisk er det lurt å ha de i flere poser. butikkene pakker også fiskene i spesialemblasje (isolasjon) for transport. Ingen problemer Oslo - Ski.
Du kan be de ha få fisk i hver pose og pakke de godt inn i avispapir, da klarer de seg fint
Ok

Tenkte også å ha fiskene i en kjølebag (uten at strømmen står i) for at de skal holde seg nogenlunde varme.
Stig!!!
Hvor mange timer har du fraktet fisk?
Jeg har fått fisk opp fra Kløfta, en gang via oslo, da gikk det gode 16 timer fra de var pakket til de var framme hos meg, uten at det var noe problem. Da var det fire store killier i hver pose, store, vanlige fiskeposer. Tidlig på formiddagen ble posene åpnet for at de skulle få litt frisk luft.

En gang senere fikk jeg en atpåklatt som var i posen adskillig mye lengre, ei kort helg tror jeg, jeg fikk han ihvertfall på søndag kveld. Den karen viste heller ikke tegn til problemer, tvert i mot hadde han overraskende fine farger til å være så ristet på. Han avsluttet også turen med 10 minutters sykkeltur en lunken sommernatt, med bare litt avispapir rundt posen (ja, jeg var nervøs da... men må man så må man)

Nok vann, og ikke minst, nok luft over så er det ikke noe problem med fisk i posen lenge. Om varmen i bilen er på så vil temperaturen være mye lik det som er i et rom, 21-23 ish grader C, noe som for de fleste fisker er helt akseptabelt.
Den første forsendelsen med fisk jeg fikk kom i mars og tok toget, de var pakket i en isopor-kasse for at ikek temperaturen skulle slingre for mye.
forøvrig, jeg er ikek kjent på Østlandet i det hele tatt, men om Skien er nærmere deg så er vist nok Akvariekjelleren en helt superb plass, drevet av en erfaren akvarist.

Og Kløfta er kanskje også nærme? Der holder aquamanias til, også en superb butikk etter alle responser jeg har hørt. Det er ihvertfall av de bedre nettbutikkene vi har i landet.
Takk for svar!

Da går det nok greit hvis jeg får ordnet det slik at vi drar til Oslo for å kjøpe fisk.
Men har ikke bil selv (enda, driver på!), så må få ordnet kjøring i så fall da


Skien er det verre med tror jeg. Ca 2 timer vekk fra oss, og 4 timer blir litt langt unna tror jeg

En av fiskene vi vil ha har de i den nærmeste byen da (Ski). Det er pansermaller
Akvafisk
En av fiskene vi vil ha har de i den nærmeste byen da (Ski). Det er pansermaller :)


Skal du ha coryer, vil jeg anbefale deg en tur til Langhus og kjøpe av Mona O. Bare sjekk rubrikk her på forumet. Regner med at det ikke er så langt unna, siden det er samme kommune...
Langhus er ikke langt unna nei, det er jo nesten "rett borti gata her".
Driver hun oppdrett?

Må kjøre inn akvariet en stund før jeg kjøper fisk skjønner du, så kan ikke kjøpe noe nå, men hvis hun stadig vekk får småfisk så kan det jo være en mulighet å kjøpe derfra etterhvert !
Akvafisk
Langhus er ikke langt unna nei, det er jo nesten "rett borti gata her". Driver hun oppdrett? Må kjøre inn akvariet en stund før jeg kjøper fisk skjønner du, så kan ikke kjøpe noe nå, men hvis hun stadig vekk får småfisk så kan det jo være en mulighet å kjøpe derfra etterhvert :) !


Hun driver å trapper ned, men kontakt henne du, så kan hun garantert passe på noen søte bartetryner for deg til karet er innkjørt. Du vil kunne lære masse av henne ;D
Butikker
Er flere butikker i området, Dahlsdyrerike i Moss er vel den jeg helst vil anbefalle. Ellers har de stort sett vanlig ancistruser på vinterbro, selv om jeg ikke har den beste erfaringen med akkurat den butikken. Busterzoo i ski har også vanlig ancistrus inne nå og da, Sebra Danio har de vel i de fleste butikker har jeg intrykk av, Blå danio er jeg litt usikker på om jeg har sett.

Er overhodet ikke noe problem å transportere fisk i i pose fra moss til ski f.eks.

Ellers skal du ikke se bort ifra at jeg kan selge deg et par L144 yngel om noen uker.
Har mange som snart er store nok for salg, om det skulle være av interesse.

Til slutt.
Om jeg var deg ville jeg holdt meg til enten danio, eller guppy, da begge kan bli ganske slitsomme og se på Har Leopard danio i mallekaret mitt, og de står aldri stille. Fordelen er vel at de liker mye strøm i vannet. Guppy er jo Guppy, vil ha mat hele tia og blir lett den dominerende arten.
Kun min personlige mening vel å merke. Ikke ute etter noen lang diskusjon her =)
Takk for tipsene!

Sebrafisk er jo veldig fine da.
Tror heller jeg vil ha en daniofisk istedet for guppy, har lest at guppy formerer seg veldig lett?

(Vil ikke drive oppdrett enda)
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias Sliwon
Reklame for plussmedlemskap