Huff å huff!!!

Tanken min er litt ute å kjører! Jeg målte PH vedien til 7,5 - 8 og NO3 er oppe i 25-50 mg/l !!!!
Jeg har byttet 50 % vann i kveld og skal fortsette vannbytte fremover... Men påvirker disse to verdiene hverandre?? Jeg har brønnvann som inneholder en del kalk som igjen øker PH verdi... jeg må nok få tak i en PH- for å stabilisere det... det er vel ikke noe annet jeg kan gjøre??

*skjelve*
Om du har virkelig 25 NO3 så er ikke det verdens undergang... Har du det i NO2 så vil det kategorisere vannet ditt som flytende gift.

Linker til akvaforums artikkel om vannverdier sånn i farta
Hvilken ph pleier akvariet å ha? Jeg har ikke fått inntrykk av at ph og nitrat har noen sammenheng. Men du bør kanskje måle nitrat i vannet rett fra brønnen også, det kan jo være det er der nitratproblemet kommer fra.
Ingjerd
Hvilken ph pleier akvariet å ha? Jeg har ikke fått inntrykk av at ph og nitrat har noen sammenheng. Men du bør kanskje måle nitrat i vannet rett fra brønnen også, det kan jo være det er der nitratproblemet kommer fra.


Jeg har målt nitrat rett fra kranen, og verdien der er rundt 12,5 - 25 mg/l

Så hva gjør jeg med dette... det er jo litt i overkant av hva det skal være....!!
Noen planter bruker vel mer nitrat enn andre, kanskje det hjelper å sette inn flere hurtigvoksende planter? Jeg mener å ha lest at hornblad er en slik plante som forbruker nitrat. Men jeg har dessverre ikke så mye peiling, vi får håpe noen som kan mer om dette kan svare deg.
Ingjerd
Noen planter bruker vel mer nitrat enn andre, kanskje det hjelper å sette inn flere hurtigvoksende planter? Jeg mener å ha lest at hornblad er en slik plante som forbruker nitrat.


Alle planter bruker nitrat som næring. Har man høyt nitratinnhold i springvannet er det viktig å ha mye planter. Det finnes nemlig en kar til som er glad i nitrat og det er alger.

Stort sett alt av stengelplanter nyter godt av nitratverdier mellom 10 og 20. Det er bare om å gjøre å ha nok av dem slik at de sulter ut algene.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap