Vekt! (akvarium)

Hei!

Er på utkikk etter noe å ha akvariet på.
Er et 120 liters akvarium (75x40x40).

Aner ikke hvor mye det veier når det er fullt av fisk, planter, sand, vann, stein o.l!
Noen som har noen erfaringer?

Må jo kjøpe et bord som ikke kollapser :p
Burde kanskje hatt stativ eller akvariebord, men vet ikke om noen butikker som selger det

Håper på noen svar!
tja.... en finger i været, og la meg si 120l vann, er jo 120 kg, pluss sand, kar, fisk, lys etc.... fort 200-230 kg må du regne.... da er du rimelig sikker....
Oi, såpass ja.
Må vel ha stålramme da :p

Høres ikke ut som noe man får tak i på ikea.

har ikke sett på ikea med dette for øynene, men det er jo spennet mellom beina som avgjør, har en seksjon her som det er kar oppå, samt masse skikkelig tungt dekketøy i, la jeg under en 1 1/2-3 på høyant.... la den under en delevegg i seksjonen, så den bærer som et ekstra bein.... den sitter i hverfall kilt klin fast under der nå, og den syntes ikke, før man legger seg ned på alle fire, og kikker under der.....

Ikke noe greit om møblet blir salrygga, da karet da jo får mest belastning i endene.... men det hjelper jo godt å legge feks sånn svart ligge-underlag under hele karet da, for jevn belastning på karet
Takk for tipset!

Vel, jeg fant ut at jeg har et stuebord her som muligens kan passe.
Ganske tjukke bein på det og tjukk bordplate, virker egentlig ganske robust og det virker som det kan tåle endel vekt.

Titta litt på ikea, og mye av det jeg fant tålte maks 65 kg osv.
Tror heller jeg kan bruke stuebordet som stativ og heller kjøpe et nytt, billig stuebord som ikke trenger å tåle allverdens vekt.

Men har lagt ut en annonse nå, så får jeg se om noen kanskje har et sånt møbel til akvariet (som er beregnet på å tåle mye vekt) som de skal selge for en billig penge.
Hvis ikke, bruker jeg nok stuebordet før jeg evt. finner noe annet lurt :p
Sjekk for sikkerhets skyld tykkelsen på bordplaten. Bank også på den, låter det hult, kan det være to finerplater med en ramme imellom. Hadde selv et spisebord en gang som sett fra siden så ut til å ha en skikkelig tykk plate. Ved nærmere kontroll, var det litt tykk finer, men med kraftige sarger/sidekanter. Ville ikke tålt et akvarium.

Kjøper du et helglassakvarium, må du ha liggeunderlag eller en 10mm isoporplate under. Kjøper du et rammekar, skal du ikke ha noe under, fordi rammekar skal hvile på selve rammen, ikke på glasset.
Det blir vel ca. 175 kilo.
Det er et sånt bord:
[URL= http://fagmobler.no/index.php?kat_id=69#Bord][URL= http://fagmobler.no/index.php?kat_id=69#Bord]
http://fagmobler.no/index.php?kat_id=69#Bord[/URL][/URL]

Se på side 4: Kansas salongbord sort til 2795 kr

Høres ikke hult ut! Men ikke godt å vite.

Tror dere det holder?
vel, jeg tror ikke jeg vil hverken fraråde eller anbefale..... men kan tenke litt "høyt".... og da tenker jeg nok at salongbord nok ikke er laget for en slik vekt konstant over tid..... men du må se selv....
Nei, de er jo ikke konstruert for at man skal ha akvarier på dem :P
Får titte litt rundt og se om jeg kanskje finner noen bord eller noe!
Det er ingen materialbeskrivelse, så det kan være heltre, men mer sannsynlig finert spon eller MDF plate.

Sargen under platen og bena virker solide, men skuffeåpningen under bordplaten svekker støtten den får på den ene langsiden og det kan gjøre dette til et sjansespill . Ser ikke den andre siden, så kan ikke se om det er skuff også der, men er det skuff, vil jeg i hvert fall fraråde å bruke det.
Better safe than sorry!
Er bare skuff på den ene siden
Men blir litt dumt hvis bordet ikke tåler akvariet da.
Så plutselig kollapser bordet!

Ser ikke ut som om det er så mange som selger akvariebord heller.
Plussmedlem
Du kan f.eks. kjøpe et Juwel akvariebord.
Rio 125 blir nok litt lite ettersom det er 81 x 36 cm.
Bordet til Rio 180 er 101 x 41 cm.
Løse bord kan du bestille. Koster f.eks. kr 1400,- hos Webzoo.
Eller så er det en halv time å kjøre til Moss. Dahls Dyrerike kan sikkert også gi deg en god pris.
Akvafisk
Hvis ikke, bruker jeg nok stuebordet før jeg evt. finner noe annet lurt :p


Dersom du vil ha akvariet fort i drift, uten noe særlige kostnader, kan du jo sette det på 4 lecasteiner med en hobbyplate på toppen samt et underlag.
Ikke akkurat noe stue møbel, men det funker. Så en gang en som hadde malt lecaen og lagt over en voksduk.

Her får du i hvert fall ikke noe vektproblem.

-Tore -
Takk for alle tips!

Tenkte faktisk på leca, og evt satt noen plater rundt eller en duk.
Da holder det i hvertfall!
Den forrige eieren hadde akvariet på leca.

Loomis:
Takk for tipset om bord
Akkurat nå har jeg ikke råd til så mye rart, men kan spare opp litt og etterhvert skaffe et akvariebord derfra.
Akvasia har vel også endel å velge i.
Plussmedlem
Akvafisk
Loomis: Takk for tipset om bord :) Akkurat nå har jeg ikke råd til så mye rart, men kan spare opp litt og etterhvert skaffe et akvariebord derfra.

Da du nevnte salongbord til kr 2795,- så ble jo Juwel-bordet nesten gratis i forhold
Loomis
[QUOTE=Akvafisk]Loomis: Takk for tipset om bord :) Akkurat nå har jeg ikke råd til så mye rart, men kan spare opp litt og etterhvert skaffe et akvariebord derfra.

Da du nevnte salongbord til kr 2795,- så ble jo Juwel-bordet nesten gratis i forhold
Ja, men det bordet har jeg fra før
Har hatt det i noen år nå.

Hadde endel penger på sparekontoen den gang.
Plussmedlem
Mountain
Dersom du vil ha akvariet fort i drift, uten noe særlige kostnader, kan du jo sette det på 4 lecasteiner med en hobbyplate på toppen samt et underlag. Ikke akkurat noe stue møbel, men det funker. Så en gang en som hadde malt lecaen og lagt over en voksduk. -Tore -


Så en som hadde hvitmalte leca med plate og isopor. Brukte samtidig hullene i lecablokkene til vinstativ... Ganske kult igrunn...
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap