Akvarium og fisker

Jeg har aldri hatt akvarium før, men jo mer jeg leser om det, jo mer har jeg lyst på ett! Jeg har ikke handlet inn noe enda, men planene er der Max størrelse på akvarie jeg har plass til er 60 liter, og jeg lurer da på om noen kan gi meg en ca pris på hvor mye ett slikt akvarie med bord koster? Jeg er jo helt uvitende

Jeg ønsker sand til bunnlag, og har skjønt det blir brukt mye biltema-sanden (noe jeg da går for). Jeg har allerede planlagt litt innehold med røtter, planter og huler (i hodet mitt), men eneste jeg vet jeg ønsker meg er Kuhlii-ål! En hel haug med Kuhliier! De er så vakre og morsomme! Men har dere noen tips til hvilke andre fisker jeg kan ha ilag med de? Forresten, hva koster 1 Kuhlii? Noen som vet?

Har en haug med spørsmål, men det får jeg ta litt etterhvert!
Ser ikke ut som du får noe svar. En av årsakene er nok at spørsmålene dine er ganske vanlige, typiske nybegynner spørsmål som det svares på nesten daglig.

Jeg har heller ikke så mye peiling på dette. Jeg driver stort sett med L-maller og villfisk i store akvarier. Imidlertid ville jeg tro du finner mange svar ved å søke her på forumet samt å lese i nybegynner trådene. Søker du på nettbutikkene vil du finne hvor mye et 60 l. akvarium med utstyr koster. Ville tro du kunne få en pakkepris på litt over 1000 lappen. Bord kan du lage deg av 2 tomme bruskasser m/plate. Fisk samt priser, finner du nok også på nettet, eller ved å oppsøke en butikk.

Lykke til.

-Tore -
Takk for iallefall DU gadd å svare da

Jeg har lest enormt mye rundt på forummet, både på nybegynnerforummet her, og andre delene, men jeg finner ikke svar på det jeg leter etter (og når jeg søker på noe får jeg opp ett par tusen tråder om "alt mulig" som ikke gir meg noe svar). Derfor spør jeg i en ny tråd

Jeg har vært litt inne på diverse nettsteder for å sjekke priser på akvarium, men jeg finner ikke priser på akvarium MED bord. Jeg skal snart flytte (og kommer derfor ikke til å sette opp akvarium før jeg har flyttet), og har derfor slått den konklusjonen allerede at jeg ikke orker å bygge ett bord til akvariummet da det allerede er nok å gjøre i leiligheten fra før av. Så jeg må derfor ha noe som er alt-i-ett. Problemet er jeg ikke finner ett lite nok akvarium som er inkludert bord! Finnes det ikke?? Ett 60 liter MED bord?

Og ang. pris på Kuhlii: Ingen av dyrebutikkene her i mitt område har Kuhliier, og ene dyrebutikken som kunne hatt de inne har tømt hele akvarie-avdelingen sin for å bygge dem om (større avdeling for fisk). Derfor står det ingen priser noen plass på den butikken, og de 2 gangene jeg har vært innom for å spør har det kun vært ekstrahjelper der som ikke har kunnet svare meg...

Men okay, takk allikevel.
Siden du ikke blir "nedrent" av svar, skal jeg prøve å bidra etter fattig evne.

Nå bor jo du "et sted på landet" og dette kan i seg selv være en utfordring. Forretninger og ekspertise, ligger sjelden bak "neste sving".

Har sjekket litt. Og når det er noe jeg ikke vet, ringer jeg bestandig til Akvariekjelleren i Skien, v/Kyrre Siljan. Han er et funn, av ekspertise og hjelpsomhet.

De selger ett Eheim MP akvarium komplett med tilbehør ( pumpe, varmekolbe og lystopp ) for ca. kr. 700.- Dette er på 54 l. Bord som passer til dette akvariet koster ca. 3 - 400 kr.

Kuhli-ål selges for kr. 40,- og oppover avh. av størrelsen.

Håper jeg har bidratt med litt.

- Tore -
Hei
Du får mange flotte brukte akvarier her inne. Både med og uten bord.
Du kan kanskje komme over en som selger kuhlii- ål også. I butikk har jeg sett de for opp til kr 75,-

Det finnes masse fisk du kan ha sammen med denne ålen. Det som blir begrensiningene er str. på akvariet. Du kan gjøre et søk på fiskebasen av fisk som kan gå i en 60L.

Noen forslag er :
tetra
Dvergciklider
killi
Kampfisk
Dverggurami
corydoras

Her finnes det flere forskjellige typer innen hver kategori. :o)

Lykke til !
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap