Avstand til vindu (og peis?)

Jeg har forstått det slik at akvariummet ikke bør plasseres i nærheten av ett vindu så det får sollys på seg, men er det ett gyllent tall på avstand her? Minimum x-antall meter fra vinduet f.eks? Det har vel mye med hvor mye sol en har osv, men noen som har noen tanker kring dette?
Hva med peis? Tenker på varmen... Akvariet bør vel ikke stå så nært peisen, men hvor nært er FOR nært?
Ang. sollys må du finne en vinkel som gjør at så lite som mulig direkte sollys kan treffe akvariet gjennom vinduet. Det hjelper ingenting å flytte akvariet 10m lenger unna vinduet sålenge sollyset fortsatt treffer. Sollyset har allerede reist 149 600 000 km, så ti meter (eller 1000 for den saks skyld) demper ikke lyset noe som helst. Indirekte sollys (reflektert fra interiøret) vil alltid treffe akvariet, men det er ønskelig å plassere akvariet i den mørkeste kroken(når lyset ikke er på) i rommet.

For nært peisen er så nært at du mister kontrollen over temperaturen i akvariet. Det er altfor mange variabler her til at det finnes noen ca. antall meter som funker. Sunn fornuft er nok mer treffsikkert Husk at varm luft stiger, men varme stråler i alle retninger fra peisen. Du kan absolutt ikke ha akvariet så nære at du kjenner strålevarme fra peisen der. Jeg hadde ikke sjangsa på noe mindre en et par meter lengre unna enn det punktet hvor du ikke klarer å kjenne strålingen fra peisen lenger, men dette er ingen garanti.
Takker for svar

Skal ikke være lett å finne en god plassering heller. Jeg har riktignok ikke en gang kjøpt akvarie enda, men ønsker å ha alt godt planlagt på forhånd

Jeg har 2 vinduer på stua. Begge plassert på 2 vegger (på vegger vedsiden av hverandre, ikke ovenfor). Lurte litt på å kanskje ha sofaen stående rett under vinduene der, og akvariet plassert på en av de andre veggene, men da kommer sola rett på frykter jeg. Har ikke flyttet inn enda, så her må det litt planlegging til!
Peisen blir på ene veggen der det ikke er vindu (men dør fra stua og til gangen), så da gjenstår kun å ha akvariet enten mellom vinduene inn i hjørnet eller på den eneste veggen som står tom uten vinduer eller peis, men der frykter jeg sola treffer rett på... Hmmm... Vanskelig dette

Får se når jeg har fått flyttet inn og "bodd meg til" litt, hvor solen kommer inn, hvor sterk peisen er når jeg får fyrt opp o.l. Akvarium må iallefall stå på stua, det må jo synes!
har to akvarier i stua (960 l og 375l) begge treffes av direkte av sollys , men med gode gardiner , persienner eller markiser er det ikke noe problem....... en gang jeg glemte å dra for så lå rokkenne mine i solstripe i akvariet å solte seg.... men algene kommer med en gang på glasset..... nesten umulig å unngå sollys i en stue med normalt med vinduer.....
SiljeO
Takker for svar :) Skal ikke være lett å finne en god plassering heller. Jeg har riktignok ikke en gang kjøpt akvarie enda, men ønsker å ha alt godt planlagt på forhånd ;) Jeg har 2 vinduer på stua. Begge plassert på 2 vegger (på vegger vedsiden av hverandre, ikke ovenfor). Lurte litt på å kanskje ha sofaen stående rett under vinduene der, og akvariet plassert på en av de andre veggene, men da kommer sola rett på frykter jeg. Har ikke flyttet inn enda, så her må det litt planlegging til! Peisen blir på ene veggen der det ikke er vindu (men dør fra stua og til gangen), så da gjenstår kun å ha akvariet enten mellom vinduene inn i hjørnet eller på den eneste veggen som står tom uten vinduer eller peis, men der frykter jeg sola treffer rett på... Hmmm... Vanskelig dette ;) Får se når jeg har fått flyttet inn og "bodd meg til" litt, hvor solen kommer inn, hvor sterk peisen er når jeg får fyrt opp o.l. Akvarium må iallefall stå på stua, det må jo synes!


Det går nok veldig fort når du flytter inn å se hvor det er lurt å sette akvariet. Sjangsen for at du finner et sted totalt uten direkte lys er som nevnt over ganske liten, men det gjelder å etterstrebe det beste mulige resultatet, og så får man bare ta det derfra

Jeg selv har to-tre timer i døgnet på det værste, hvor deler av akvariet får sollys, men nå har det ikke stått der så lenge at jeg kan si noe om hvordan det påvirker algeveksten enda.. Bruker å ha gardinene trekt for, men selv da skinner det noe igjennom (lyse gardiner).

Det høres hvertfall ut som du har begynt i helt riktig ende når det gjelder å ha fisk i stua - planleggingen. Noe som er en fordel, i forhold til meg som begynte med et nytt akvarium og masse fisk, men null kunnskap og ingen plan

Lykke til videre!
Selv har jeg en laaaaang rekke store vinduer langs ene veggen, så der her jag rett og slett satt akvariet i kroken ved enden av rekka og dratt ned persiennene der. Merkes ikke, for akvariet trekker oppmerksomheten bort fra persiennene. Om sommeren får vi bittelitt sollys inn fra en annen kant en liten time før sola går ned, men da legger jeg rett og slett bare et laken over akvariet.

Der jeg bodde før var det litt værre, der var valget like ved ovnen eller mange timer med sol hver dag, og da gikk jeg for sollyset og brukte samme laken for å skjerme akvariet. Heller litt ekstra alger enn varmt akvarie både sommer (varm luft temp) og vinter.
Jeg har selv nylig kjøpt jøtul peis peisovn vedovn og jeg ønsker å gi et svar på dette spørsmålet. Jeg vil gjerne naturlig tre eller marmor, men vi er ikke så rike ennå))))jeg bestemte meg for å vurdere peiser laget av "stein". På selskapet jeg likte modeller laget av stein, de er forskjellige fra andre selskaper, det er ikke bare pseudo-murstein. Det finnes forskjellige typer stein som kalles Karelia, Altai, etc. Og nesten hver modell kan kjøpes i en annen stein.
Tilfeldig bekjentskap
© Maren Saxe
Reklame for plussmedlemskap