Pumpe?

Det står under nybegynner-forummet: "Ingen spørsmål er dumme", så da prøver jeg meg på ett spørsmål (eller 10)...

Jeg vet en må ha sirkulasjon o.l i akvariummet. Men er det noen forskjell på filter og pumpe? Er filter INNI pumpa eller motsatt på noen måter? *flau*

Syns å ha sett akvarium med pumpe inni akvariummet, men jeg leser også noe om utvendig filter (eller pumpe?), så her lurer jeg på hva som er forskjellen. På dyrebutikken har jeg sett de av og til ha en liten slange nedi akvariummet som "bruser". Hva er det?

Kan noen fortelle meg (med t-skje takk!) hva som er forskjellen, hva som er det beste, og hva jeg bør gå for?

Takk og pris jeg enda ikke har anskaffet meg noe akvarium enda! Stakkars fisker... Jeg har visst mye å lære!
Det er helt i orden å spørre, og jeg lurte på dette jeg også da jeg begynte ;o)

Enkelt forklart er det pumpa som driver et filter. Pumpa sørger for vannstrømmen igjennom filteret. Ofte brukes disse begrepene litt om hverandre så det er lett å bli forvirret.

Et innvendig filter er plassert oppi akvariet. Dette er vanlig med små kar. Et utvendig filter er plassert ved siden av akvariet og pumpa inni filteret sirkulerer vann fra akvariet, igjennom pumpa for rensing og tilbake i karet.

En luftpumpe pumper luft via en tynn slange ned i akvariet. Gjerne med en liten luftestein på enden som lager mange bobler. Denne kan også brukes til et luftdrevet filter, dvs lufta brukes til å dra vann igjennom et filter.

Pumpe og filter er hjertet til akvariet, og det aller viktigste utstyret for å holde vannet rent og få fiskene til å trives. Det lønner seg IKKE å spare penger å å kjøpe et for lite filter. Da vil vannet fort bli forurenset og fiskene lett bli syke og dø.

For at et filter skal virke optimalt må det kjøres inn. Det er bakterier som renser vannet, og disse bakteriene bruker 4-6 uker på å etablere seg i filteret. Så lang tid bør altså akvariet med pumpe og filter være igang før man kjøper inn fisk.

Forhåpentligvis ble du ikke mer forvirra nå :o)
Tuuuusen hjertelig takk! Nå ble jeg litt klokere!

Hva er det beste å ha i ett akvarium på ca 60 liter da? Innvendig eller utvendig? Jeg har ikke kjøpt akvarium enda, men jeg har regnet ut at det er ca max størrelse jeg har plass til når jeg flytter inn
En 60 liter er et forholdsvis lite kar, og de fleste bruker et innvendig filter i kar på denne størrelsen, da utvendige filter er dyrene.

En fluval U3 tror jeg vil passe fint i et kar på ca 60 liter. En grei regel er å kjøpe en pumpe som er anbefalt for et kar på minst dobbelt så mye som oppgitt. FluvalU3 er oppgitt å passe til en kar på opptil 150 liter, og vil etter min mening passe fint til et kar på 60-70 liter. Det kommer selvsagt på hvor mange og hva slags fisk du skal ha.

Et godt råd med det samme: mange av de som jobber i dyrebutikk har ikke peiling på fisk, og vil gjerne selge deg fisk som ikke passer i karet ditt og utstyr du ikke trenger. Bruk heller dette forumet om du lurer på noe.
Hei

Her sa Cara79 noe utrolig riktig og viktig..... De i butikkene har ofte lite peil på fisk.... Gjør som hun sier, spør her først.... Du vil antakelig også her oppleve å få sprikende svar, med to ytterligheter.... legg deg da midt imellom er min erfaring.. da safer man godt...

Vi (guttungen og jeg) er og helt ferskinger på dette, og har lært svært mye her....
Ja, jeg syns jeg allerede har kommet en lang vei med å spør om diverse allerede selv om jeg ikke engang har kjøpt akvarium enda Jeg må først flytte før jeg kjøper noe (har ikke lagringsplass her nå, og alt er stablet i kasser allerede, og ett eneste rot!). Så jeg benytter ventetiden med å undersøke, lære og planlegge godt først så jeg slipper å gå på en skikkelig baksmell.

Planene mine for akvarium hittil er:
*Størrelsen, jeg må bare innse jeg har ikke plass til ett 200 liter. 60-70 liter er nok max desverre.
*Bunn matriale: Sand fra Biltema
*Røtter: Har sett på mange forskjellige røtter i andre sine akvarier her, og elsker det! MÅ ha!
*1 type "fisk" (dvs ål): Jeg har forrelsket meg i Kuhlii-ål, så det er den eneste jeg skal anskaffe først og fremst etter akvariet er ferdig innkjørt.
*Jeg må ha en masse planter, men hvilke vet jeg ikke enda

Jeg får studere videre! Tusen takk for tips folkens!
Dette et bilde av mange, av månedens akvarium eid av Jan Ove. Og det viser at det er fult mulig å skape et vakkert akvarium også bare med 60 liter tilgjenelig.

[External Image]


cara79
En 60 liter er et forholdsvis lite kar, og de fleste bruker et innvendig filter i kar på denne størrelsen, da utvendige filter er dyrene.
Er forsåvidt ening med deg i dette, men av estetiske hensyn burde det det heller vært brukt mere penger til å skule alle teknikk slik som bildet her viser.

Her et bilde på teknisk utstyr plassert under akvariet.

Her finner du flere bilder til inspirasjon.

Har du sett på Juwel Lido? Dette karet er 120 liter, men har samme grunnflate som et standard 60-liters. Så kanskje du får plass?
sissimor
Har du sett på Juwel Lido? Dette karet er 120 liter, men har samme grunnflate som et standard 60-liters. Så kanskje du får plass?


Jeg har sett på det, men jeg liker ikke helt at det er så høyt. Altså da tenker jeg ikke på møbelet, men akvariummet... Det er riktignok "bare" 16 cm høyere enn det 63 liters akvariummet jeg har sett på, men planen er å ha en haug med Kuhliier i akvariummet, og tror neppe de bryr seg om å svømme helt i vannflaten... Da er lengen på akvariummet viktigere tenker jeg...
Så: Jeg har begynt å tenke på Juwel Rio 125 istede. Om jeg klarer å snike inn 20 cm til på lengda! haha... Her har galskapen startet ser jeg! Jeg får se når jeg har flyttet, hvor mye plass det blir igjen mellom sofaen og veggen der jeg har tenkt. *håpe håpe håpe det blir plass til ett akvarium på 20 cm til på lengden!*
Har akkurat kjøpt inn et såkalt [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=*NR&c=548072&t=temartic_e]powerhead[/URL], valgte en pumpe som tar 600 liter i timen maks, og som kan reguleres. Så har man nødfilter til de store akvariene i tilfelle uflaks. Nå letes det etter en grei glassmester som kan kappe lister, ettersom det ikke ligger mye glass og slenger her. For i karene på 54 liter blir det hjemmesnekrede filtre. Fant denne utmerkede artikkelen, og et annet klokt hode har laget en rull og omgått hele glasslistutfordringen, selv tror jeg det blir "ja takk begge deler", hjørnefilter med mosevekst. Tror rengjøring blir en lek sammenlignet med vanlige innvendige filtre, jeg blir helt gal av dem. I tillegg blir varmekolben skjult, den pynter ikke akkurat opp i små kar. Venter i spenning på at ynglingene i småkarene her blir gamle nok til å flytte hjemmefra :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Gradin
Reklame for plussmedlemskap