Innrede akvarie utfra verdensdelene

Jeg lurer da på hvordan dere får til å innrede ett akvarium utfra verdensdelene?

F.eks så ønsker jeg meg Kuhlii-ål. Den er utfra fiskebasen fra Kina, Asia. Hvordan kan jeg vite hvordan det ser ut i elver og vann i Kina?

Finnes det en "mal" på dette noen steder?
I et biotopakvarie lager du et utsnitt av den aktuelle biotopen som du ønsker. Nå er ikke vann og elver så veldig ulik verden over når det gjelder planter osv, selv om det selvfølgelig er variasjoner over det biologiske mangfold.

Så hvis du går ut og ser på en liten bekk, elv, sakte flytende elv, dammer, vann og så videre får du en hvis forståelse hvordan akvariet kan innredes med henblikk på størrelsen på steiner, grus, eventuelle røtter og planter. Du finner f eks ikke planter i bekker, elver ol. Mange av de store asiatiske elver er f eks en variasjon mellom stryk og store områder med nesten mudderartig bunnsediment pga av de store mengde mineraler som er vasket ut fra berggrunn, og humus stoffer fra organisk materiale.

Når du vet hva du ønsker å gjennskape begynner du å søke etter egnede fisk, snegler, reker, planter osv hvis dette passer inn i din biotop.

Pangio kuhlii, Kuhlii-ål finner du blant annet i elver og vann i Indonesia. Du kan da også søke bilder av elver og vann i Indonesia så finner du nok mange ideer.
Hoisann! Tusen takk for tips! Brukte Google og søkte opp bilder av elver og natur, det kom opp utrolig masse fin natur jeg en gang kan bruke når jeg skal innrede!

Spørs bare om jeg får det til slik jeg ønsker da!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap