Er mallene mine syke?

kjøpte to maller antcistrus og neste dag ser jeg at de har noe flekker på kroppen. har lest om sykdommer og det kunne minne om oodinium men er ikke sikker på om de så slik ut når jeg kjøpte de eller om det ble slik ved flytting fra butikken,,kanskje pga stress?.
den ene fikk senere bitte små hvite prikker over det hele..som sikkert er hvit prikk. holder på med en temraturkur nå og de hvite prikkene forsvant. men de har fortsatt disse ´´misfargede´´ flekkene på kroppen. hva kan det være?

har lest at fisk kan bli syke pga svekket imunforsvar ved flytting og slik. syns han i butikken var veldig røff med de når han skulle håve de opp..
noen med noe svar?
mvh ny her
Hei
du har ikke noen bilder og legge ut?
kan prøve og få tatt noe bilder nå. men de er litt sky av seg .
de kom inn i mitt nyoppstarta 400 l . det hadde stått i 3-4 uker før de kom inn . ingen andre fisk der. skal fikse bilde
veldig vanskelig og se noe på de bildene jeg får tatt. mallene ser spreke og raske ut ellers. alle finnene ser bra ut også.. er en slik temparutkur bra?
Hei
noen av ancistrus oppdretsvariant har lyse flekker naturlig, men det er vanskelig og vite hva du har uten bilde..ta og se i på basen her på sykdomer og se om det kan være noe av.
Mine skifter litt farge etter hvor de sitter ser det ut til. Noen ganger er de helt mørke grå med hvite prikker, mens andre ganger er de mer brun-beige og skjoldete. Så det trenger ikke være noe galt, men veldig bra at du sjekker...
her er noen bilder. kanskje det er noe og tyde der..
Denne karen/dama er helt frisk.

Det er sånn den skal se ut.
Og det er heller ingen Ancistrus dette. Det der er en Seilfinnepleco (pleco) denne blir STOOOR!! 40cm++++ faktisk nærmere 50cm om ikke over.
Du sier du kjøpte Ancistrus, men de på bildene er vel Gibbiceps. Flekkene kalles "stressflekker". Ikke noe farlig i det hele tatt, og de vil bli borte. De trenger bare litt tid til å tilvenne seg det nye bostedet
Hei
se det ja....det er en Gibbiceps som therese skriver her.
Ja det er en Gibbiceps.
Jeg skreiv seilfinnepleco
som er samme fisk.
takker for svar. har prøvd og finne ut hva slag de er ettersom jeg kanskje var litt dårlig på og få med meg hva han i butikken sa men syns og huske han sa noe i den dur som ancritrus eller noe slik så jeg antok at det var det,

men fint at de ser friske ut da. men hva med de hvite små prikkene den ene hadde et par dager før jeg satt opp tempem og de forsvant (noen få igjen). kan de ha vært hvit prikk?

er ikke helt sikker her, men det er jo en mulighet så jeg ville har medisinert akvariet bare for sikkerhets skyld.

Hva har du i hus av medisiner?
jeg har ikke noe medisiner i hus..i allefall ikke som funker på fisk
disse prikkene jeg snakker om var altså pittesmå hvite over hele kroppen. de var der i noen dager før jeg prøver denne tempkur .- prikkene forsvinner men ser ut som om det er noen få igjen ved finnene.. lurer på om det svever fult av disse evet hvit prikkene rundt i akvariet nå så det er best og medisinere. er det noe bra og få tak i , på nett event eller tar det for lang tid?
EHSA EXIT og ESHA 2000 er ganske bra medisin i mine øyne. disse får du tak i hos webzoo

skal fikse det. har jo ikke andre fisker enda så det er vel best og medisinere så det ikke er noe smitte fare.
ser på vannverdiene som er bra for gibbiiceps og de virker kanskje litt utenfor de verdiene på de fisk jeg kanskje hadde tenkt meg..og gibbiceps vil gjerne har min 500 liter...jeg har 380-400,, hvorfor solgte han meg de? uten og si noe..
butikkene er ofte sånn dem bryr seg ikke om hvor store kar kundene har. bare det får solgt så er det bra. jeg ble jo lurt til og kjøpe 3 stk til min 120. men har bare en igjen som jeg ikke får gitt bort eller solgt grunnet at jeg bor så vanskelig til.

Men den trives i det minste enda. den går i det største karret mitt.
hm for se om de blir for store , men dette tar jo sikkert en god stund..og da har jeg nok rukket og bli så glad i de sikkert at det blir problem og gi/selge de vekk. det vil bli den tids sak. men er det slik at fisk kan tåle litt andre verdier enn det som står..litt pluss eller minus? eller har de det ikke godt da.
syns en del av de i de butikkene jeg har vært i er ´´gode selgere´´ blir fort mye dyrere en det det trenger og bli
den ene jeg har igjen har rukket og bli 22cm+ på 1,5år
Tilfeldig bekjentskap
© Kristian Aune
Reklame for plussmedlemskap