Utskiftning av vann

Hei.

Når jeg skal skifte vann i akvariet (30% 1 gang i uken), skal jeg da ta iskaldt vann fra springen og varme opp i en kjele, eller skal jeg ta lunkent vann fra springen?
(Skal selvfølgelig måle temperaturen før jeg heller oppi)

Noen mente visst at det ikke var helt trygt å bruke lunkent vann fra springen.

Hva mener dere?
jeg tapper rett fra springen og det vannet holder 22grader
Er vannet ditt 22 grader når du har på det kaldeste?
Eller tar du litt lunkent vann?

(Beklager hvis det er et dumt spørsmål)
Vi tar kaldt fra springen, hos oss er det snakk om 65-80 liter når vi skifter 20-30% av vannet..... Så mye har jeg ikke mulighet til hverken og varme, eller mellomlagre, for oppvarming......

Tempraturen i karet bruker da å synke med 4 grader, fra 25 til 21 grader, og er oppe igjen i 25 grader etter noen timer....

Berederen tar ikke jeg sjanse på..... man lager jo heller ikke mat av varmt beredervann
hvor stort akvarie har du?
tapp oppi vann i en beholder som rommer 30% av akvarie ditt.og la det stå et døgn i romtemperatur.da slepper du for mye temperatur svingninger i avkvariet ditt..
Vet ikke helt åssen berederen vår er her, men jeg har da dusjet mang en gang uten å bli syk :p

Men fisker tåler vel mye mindre.
Tror egentlig det er ganske greit altså, men vil ikke gjøre fiskebassene syke.

Thomsen: Har 120 liters akvarium.
Så det blir vel rundt 36 liter tenker jeg meg.
Ekke så god i matte, så rett meg om jeg tar feil!
jeg stiller inn kranen på 22 grader. så tapper ikke iskaldt med kaldt. temteraturen i karet er 24-26 grader.
Oi, går det an å få sånne kraner og!

Her er det litt gammeldags, ser ikke noen temperatur eller noe sånt, så jeg må bare tippe og måle med temperaturmåler og sånn.

Men tror jeg bare lar vannet romtempereres, og er jeg riktig heldig, blir ikke vannet alt for kaldt (bor i en kjeller, og det er småkaldt her til tider, men får ha på litt ekstra varme når vannet står og godgjør seg).

Men:

Blir ikke vannet fryktelig dødt da, uten noe særlig med luft?
Om du kjøper en liten varmekolbe, kan du få samme temperatur som i karet ditt.
Vannet inneholder surstoff nok, ekstra luft får du ikke til og ønsker det ikke heller.
Ja, jeg har to varmekolber jeg, så det er mulig at den ene blir ledig
Så kan jeg bruke den til det!

Takk for tips alle sammen

Fint forum!
vis du tester vannet rett fra springen både PH.KH og GH og så tester du vanne som har stått i 24 timer.så vil du se forandringer.det vannet som du tar rett fra springen er det en del oksygen i..og da vil PH.KH og GH være høyere en det vannet som har stått i 24 timer.det har vannet har lufta gått litt ut av..
Bruker en temeraturmåler under strålen. så tapper ikke i bøtta før det er rett temp.
Bruker bare kaldt vann fra springen. Ikke bruk noe fra berederen. Mye bakterier og vannet har lite oksygen fordi det har stått i rørene en stund.

Bruk kalkulatoren her på akvaforum så ser du temperatur fallet.

http://akvaforum.no/kalkulator/?kalkulator=tempforandring
Da bruker jeg kaldt vann og varmer det opp med en varmekolbe
Det burde gå greit.
Når jeg bytter 20-30 liter i 150litern detter tempen bare ned 2 grader. Men passer på å ikke helle det rett på fisken da. Da kan de jo få kulde sjokk. Men ser ut til at coryene digger det å kommer mot kalde strømmen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap