For høy ph verdi.

Hei.

Jeg har et lite akvarie på 25 liter av typen FLUVAL. Jeg kjøpte dette for 1-2 uker siden og driver fortsatt på med "prøvetiden" der vi må passe på vannets PHverdi og NO2 verdi titt og ofte, men jeg har i den siste tiden hatt litt for høy PH-verdi. Jeg skal opprinnelig ha ph på 7, men den har nå steget til over 8, noe jeg er redd for at kan være skadelig for fiskene.

Jeg bruker produktet "Tetra test PH" for å teste PH-verdi. den viser ifølge fargekartet at den er rundt 8.5 i talende øyeblikk.

Har dere noen råd og tips til hvordan den kan senkes?

Når jeg startet akvarie så fikk jeg også en god dose med "skittvann"(gammelt akvarievann) med fra butikken som de tappet fra akvariet.

Jeg har 5 fisker og 2 planter i akvariet.
I lengden er det bedre å bytte til fisk som skal ha høy pH. Det trenger du bare å gjøre én gang, i motsetning til å senke pH som kan bli en heltidsjobb.
Har jeg ikke lest her at både eikeblader, røtter og orekongler senker PH da???? tror jeg ville prøvd det før jeg tilsatte noe i vannet...
Hvilke fisker har du i karret da?
Vegard Ulset
Har jeg ikke lest her at både eikeblader, røtter og orekongler senker PH da???? tror jeg ville prøvd det før jeg tilsatte noe i vannet...

Både eikeblader, røtter og orekongler er da strengt tatt «noe»...
Kampfisk
[QUOTE=Vegard Ulset]Har jeg ikke lest her at både eikeblader, røtter og orekongler senker PH da???? tror jeg ville prøvd det før jeg tilsatte noe i vannet...

Både eikeblader, røtter og orekongler er da strengt tatt «noe»...

hehe, joda..... med "noe", tenkte jeg vel heller på vidundermidler kjøpt på pose..... De nevnte tingene er jo organiske naturlige ting...
Du bør avgjort teste også for NH3 ammonium/NH4 - ammoniakk. Dette dukker opp i god tid før du kan se nitritt, ettersom det er første trinn i nitrifikasjonsprosessen.
Med så høy pH som du har, vil du dessuten ha overvekt av ammoniakk NH4 som er svært giftig, og mindre av ammonium NH3 som er mindre giftig. Disse er omtrent i likevekt ved pH 7, men jo høyere pH jo høyere andel ammoniakk.

Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap