Hjelp meg!!!!

Min lille svarte slørhale gullfisk har speist mye luft og driver å flyter. Den sliter med å svømme ned og er så sliten at den bare gidder ikke prøve svømme ned lengere.
Hva kan jeg gjøre for å hjelpe han (Blubb)
Jeg tenkte det kansje går å masere luften ut av han, men jeg tørr ikke gjøre noe før noen sier hva som er lurt.

Men kommer han til å dø eller er det bare noe som kommer til å gå over eller.
Hei.
Fisk som er svak flyter gjerne opp, men problemet er ikke nødvendigvis at den har slukt luft. Bedre å finne ut hva som kan være årsaken til at den er svak, og at den ikke fungerer som den skal.
Fant ikke mye info om akvariet i profilen, så jeg spør litt her.
Hvor stort akvarium går den i?
Hvor ofte skifter du vann?
Renser du filteret ofte?
Går den med annen fisk, og hvordan oppfører de seg?
Sånne ting er viktig å vite for å gi fornuftige råd

Ofte er det å skifte inntil halvparten av vannet god førstehjelp, og ikke gi fiskene mat.
Er det noe feil med vannet så hjelper det med friskt kranvann, eller vann som har stått et døgn til lufting hvis det er mye klor i det.
Mat vil bare forurense vannet og gjøre det verre, og kanskje har de godt av en liten "matpause".

PS: Hvis du vil ha bedre hjelp så skriv i overskriften hva som er problemet i stedet for "Hjelp meg"!!!! (F.eks "Fisken flyter opp"). Så kanskje noen eksperter ser det og kan svare deg. Bare et tips

Lykke til!
Nå er ikke slørhaler kjent for å være verken smarte eller gode svømmere. De er ikke i stand til å vite hvor mye luft svømmeblærene skal ha, pluss at de blir fort slitene. Du forer sikkert med flakfor som gjør at dem svelger luft samtidig som dem spiser, siden dette flyter. Og at de begynner å "spise", da mener jeg snappe luft, hver gang du går forbi siden de tror de skal få mat.
Vil anbefale deg å gi dem mat som synker, slik at de lærer seg at maten finnes på bunnen
Hvis det har noe med sprengt svømmeblære vil jeg anbefale deg å øke temperaturen og slå av lyset. Du bør da ikke stresse den på noen måte, ingen hender i akvariet og ingen stressende fisk rundt den Lykke til!
Fisken flyter opp
Jeg har nettopp fått et nytt akvarie som er på 325 liter, så jeg har nettopp flyttet den oppi det nye akvariet. Før var den i en 65 liter.
Men den har vert son i flere måneder. Men jeg må mate den på en litt spesiel måte. den flyter så mye at den ikke kan svømme ned å spise. Så ja jeg må mate den så det er lettere for den.

Det er nokk ikke på gunn av vannskiftet, fordi den har vert son lenge, det kan hende det ernoe galt med svømme blæra hannes.

Fisken prøver å svømme ned, men får det bare ikke til. Ja akvariet er mye høgere enn det forje så det er lengere ned for den å svømme. Den prøver å svømme ned men greier bare svøme kansje 15 nedover. Den ligger oppe med vannoverflaten og ser helt død ut. Den virker difinitivt helt utslitt ut

Jeg skiter ikke enda vann siden jeg har nettopp fått akvariet for tre dager siden.

Ja, jeg har jo et litt stort akvarie så det er en del fisker der oppi. det er biggiseps (2), skalare(2), en stor løvehode gullfisk og en til kuleøye gullfisk, og noen småfisker.
men, fisken min greier ikke komme seg til botten for å spise...

og hvordan finner jeg ut om den har en sprenkt svømme blære?
Nå har ikke jeg særlig peiling, men om svømmeblæra sprekker, er ikke da problem,et for fisken at den ikke kommer opp til overflata, er ikke den svømmeblæra en "luft-sekk" som hjelper til med oppdrift og derved ballansen i vannet???????

derved tenker jeg, at når din fisk ikke kommer ned, så er det ihvertall mer enn nok luft i den.....

men jeg er ikke lærd på dette, og kan ta feil i dette...

Høgden på akvariet 50 cm, og (Blubb) greier bare å svømme ca 15 cm ned. Han klarer ikke å svømme ned for å spiise, og da må jeg mate han med flatfor... Han får bere mere å mere luft inni seg..

Han kommer sikkert til å dø, vist dette fortsetter.


Han ser jo allerede dø ut, nesten.


Men kansje jeg må ta han i en gullfisk bolle? Da greier sikker han å svømme ned og da er han ikke med andre fisker som kansje er stresset, fordi jeg fikke de forto dager siden. er det en god ide??
Grunnen til at de får sprengt svømmeblære er at de har fått en rask overgang til andre vannverdier. Som du sier fra et mindre kar til et større. Hvis jeg var deg ville jeg puttet vann fra den tanken den går i nå over til 65 l, putte fisken tilbake i det gamle karet. Øk så temp. til rundt 30 (sakte) og ha lyset av hele tiden i ca en uke til han blir bedre. Den skal heller ikke få noe mat i denne tiden. Og hvis den fortsetter å flyte må du bare tvinge den til å finne mat på bunnen! Prøv med mygglarver, gullfisk elsker dette og gjør alt de kan for å finne det. Den skjønner etterhvert at den må få ut lufta på en måte.
Slørhalene er avlet fram nettopp på defekter. Hvis den virker mer eller mindre død nå så gjør slutt på lidelsene.
Therese Koller
Grunnen til at de får sprengt svømmeblære er at de har fått en rask overgang til andre vannverdier. Som du sier fra et mindre kar til et større. Hvis jeg var deg ville jeg puttet vann fra den tanken den går i nå over til 65 l, putte fisken tilbake i det gamle karet. Øk så temp. til rundt 30 (sakte) og ha lyset av hele tiden i ca en uke til han blir bedre. Den skal heller ikke få noe mat i denne tiden. Og hvis den fortsetter å flyte må du bare tvinge den til å finne mat på bunnen! Prøv med mygglarver, gullfisk elsker dette og gjør alt de kan for å finne det. Den skjønner etterhvert at den må få ut lufta på en måte.


Hei

mener du at om fisken ikke får aklimatisert seg ved overgang til feks nytt akvarie, og andre vannverdier, kan ødelegge svømmeblæra???

hva skyldes i såfall dette, er det stress????
assa, no har han kommen sæ å kan kan komme til bakken, det sikker overgangen til det nye akvariet. Han ligge fremdeles litt oppe i overflata, men han har det fremdeles vanskeligest. Han kommer seg nok.

Takk så mye for hjelp
Vegard Ulset
[QUOTE=Therese Koller]Grunnen til at de får sprengt svømmeblære er at de har fått en rask overgang til andre vannverdier. Som du sier fra et mindre kar til et større. Hvis jeg var deg ville jeg puttet vann fra den tanken den går i nå over til 65 l, putte fisken tilbake i det gamle karet. Øk så temp. til rundt 30 (sakte) og ha lyset av hele tiden i ca en uke til han blir bedre. Den skal heller ikke få noe mat i denne tiden. Og hvis den fortsetter å flyte må du bare tvinge den til å finne mat på bunnen! Prøv med mygglarver, gullfisk elsker dette og gjør alt de kan for å finne det. Den skjønner etterhvert at den må få ut lufta på en måte.


Hei

mener du at om fisken ikke får aklimatisert seg ved overgang til feks nytt akvarie, og andre vannverdier, kan ødelegge svømmeblæra???

hva skyldes i såfall dette, er det stress????

Jeg vet ikke hva grunnen er. Men ja, det kan skje. Leste det på forskjellige nettsteder når øreålen min ble sånn, men det var heldigvis ikke svømmeblæren, tror han fikk i seg noe han ikke skulle ha i seg

Så bra den har kommet seg! Prøv å fore med noe som synker for at det ikke skal skje igjen
Tilfeldig bekjentskap
© RHD2011
Reklame for plussmedlemskap