Problemer med grått vann, snart gir jeg opp!

Inaktiv bruker
Hei. jeg har en 60 liter som jeg har kjøpt brukt for 2 mnd siden og en 120 liter som jeg kjøpte for 3 uker siden å i begge akvariene er det skikkelig grått vann, det er klart i 1 dag etter rensing før det bare blir verre og verre å det er grusomt å stykt å ha noe sånt som skjemmer ne dhele stua. Jeg har blitt helt bitt av akvabassillen, så jeg har lyst til å prøve å finne noe som kan hjelpe med å få vannet bedre så det blir blankt. i 120 litern har jeg en slørhale og i 60 litern har jeg 5guppi,6 mikkemusplaty og 2 black molly. skal slutte med guppi for de tåler jo ingenting. har noen peiling på hvor gamle mikkemusplaty, black molly og sverddrager blir for jeg skal ha sverddragere i setden for guppi. Det funker vel like greit???
Når jeg får sverdragerne så hadde jeg tenkt å bytte akvariet så alle småfiskene får 120 litern å slørhalen får 60 litern. Men det er i hvrtfall ingen vits kjøpe mere og ny fisk hvis ikke vannet blir bedre for jeg ser jo ikke bakgrunnen i akvariet en gang. Har noen svar på noen av disse lange sikkert vanskelige spørsmålene mine???
Takker for alt av svar på forhånd for jeg trenger virkelig hjelp!
Xiphophorus (sverdrager/platy) artene blir fra 3-5 år

molly`en blir 2-3
Vann
Har du renset pumpa skikkelig?

Hva slags substrat har du?

Skylte du skikkelig substraten?

Hva har du oppi akvariene? Røtter? STeiner? pyntegjenstander? Luftestein?

Men har du fått ordnet filterene dine etter forrige tråden din? Da hadde du etter hva jeg forsto pumpe uten filtermedie.
Inaktiv bruker
120 litern har hatt ny fiksa pumpe hele tida. og der er det jo bare en fisk som jeg putta oppi for 1 uke sida å da hadde det dtått ca 1,5 uker uten fisk,men bare klargjørtseg.
Pumpa er renset godt ja før jeg satte det på klargjøring.
Subtrat vet jeg desverre ikke hva er så det kan jeg ikke si... ?
Takk for alderen på fisken,men har hørt sverdrager ikke går med andre fisker.. stemmer det ? eller? hvem får lettest yngel av black molly, mikkemusplatyen,unsettplaty og sverdrager??
Skal kjøpe mere sand for da får jeg satt plantene i den eller grusen for har bare 2-3 cm lag i 120 litern nå.
Jeg har en sånn luft stein oppi der som står på slangen og pumpa som pumper luft hele tiden. ser også at palntene blir gjennomsiktige, bladene blir spist forssiktig opp og de blir brune.
Hva skal jeg gjøre mere ??
Inaktiv bruker
Kanskje det blir bedre med utvendig filter?
Hei

vedr sverdrageren, så har vi 6-7 stk av de, og de går sammen med Guppy, scalarer, perleguramier, praktbotia, sugemaller, metallpansermaller og leopardpansermaller.... Ser ikke noe problem med det....
det spiller ingen rolle om du har utvendig eller innvendig filter. Utvendig er ofte større kapasitet og mere plass til bakterier, noe som er positivt.
På mitt 200 l kar, har jeg pumpe tilpasset akvarie opp til 500l. Dette er bra.

Med substrat, mener jeg grus eller sand og type.

Planter som er kjøpt i butikk, bør trimmes før du setter de oppi. Dette fordi plantene du får i butikk er drettet opp slik at alle bladene er over vann og bare rota under. Når du planter hele plamnten oppi karet, vil de ytterste bladene dø : Da blir de gjennomsiktige. Klipp av de ytterste bladene
Det med grått vann minner om det problemet jeg hadde i starten. Vannet var og ble grått samme hva jeg prøvde å gjøre.

Så fikk jeg svar på problemet - infusiorer (mener det skrives sånn, men det er lov å rette på meg). Rådene jeg fikk var å pakke inn akvariene i svart plast, og fore lite til ingenting. Problemet kommer av overforing.

Ikke sikkert at det er det du har, men det kan høres sånn ut...

Når det kommer til fisk er det størrelsen på akvariene viktig. Slørhale skal helst ha 200l, for de blir store. Så, jeg vil ikke satt den over i en 60l... Mener også at sverddrager skal ha 120 l. Hvis du leser litt på den ser du også hvilke fisk andre holder sammen med dem.

Lykke til, og håper at det ordner seg. Når en bare kommer over første kneika er det utrolig morsomt
Du må sjekke hva du har av filtermateriale.
I et innvendig filter bør det være noe som ser ut som svamp. Uten noe filtermateriale fungerer pumper bare til å pumpe vannet rundt, og vil ikke filtrere bort noen partikler fra vannet. Men det viktigste med filteret er som regel svampen som er bostedet for bakteriene som skal avgifte vannet for fiskene.

Fisk tisser i vannet, og om det ikke er nok bakterier vil stoffene i tisset bli giftige for fiskene. Derfor bør du ha et egnet bosted for fiskene. Filtermaterialet er det viktigste da. Her vil bakteriene på på overflaten av det du har inni. Svamp er som regel et godt materiale, og det bør være porøst - slik at vannet kan sirkulere - for bakteriene trenger det oksygenet som kommer med vanngjennomstrømning.

Nå kan det være andre grunner til at vannet blir grått også - det kan tenkes det ikke skyldes filtermaterialet, men at du av en eller annen grunn har fått en eller annen form for "oppblomstring" av noe slag. Men først ville jeg sjekket filtermaterialet, og skaffet meg noe egnet.

Alderen på pumpa har nok lite å si, men det materialet som skal være inne i filteret er litt viktig... Og når du leser om innkjøring av filter, og hvor lenge man bør vente med å putte oppi fisk - da er det hvor lenge man har "dyrket bakterier" det kommer an på. Mengden med nyttige bakterier ellers i akvariet er mye mindre...

Lykke til, men sjekk ut hva slags filtermateriale du har. Jeg tror du trenger nytt...



Hei
Erfaringer viser at svært mange akvarister plages med grumset og uklart vann. I noen tilfeller er problemet så betydelig og langvarig at akvaristen gir opp sin hobby. Det burde ikke være nødvendig! De fleste tilfeller av uklart vann skyldes svevende mikroskopiske organismer, som infusorier (encellede dyr), bakterier og/eller alger, som har formert seg opp til en så stor bestand at de påvirker sikten i vannet.
Smokey
Det med grått vann minner om det problemet jeg hadde i starten. Vannet var og ble grått samme hva jeg prøvde å gjøre. Så fikk jeg svar på problemet - infusiorer (mener det skrives sånn, men det er lov å rette på meg). Rådene jeg fikk var å pakke inn akvariene i svart plast, og fore lite til ingenting. Problemet kommer av overforing. Ikke sikkert at det er det du har, men det kan høres sånn ut... Når det kommer til fisk er det størrelsen på akvariene viktig. Slørhale skal helst ha 200l, for de blir store. Så, jeg vil ikke satt den over i en 60l... Mener også at sverddrager skal ha 120 l. Hvis du leser litt på den ser du også hvilke fisk andre holder sammen med dem. Lykke til, og håper at det ordner seg. Når en bare kommer over første kneika er det utrolig morsomt :)


Ville fulgt rådet til Smokey her.
Hadde samme problemet når eg startet opp med et av mine første kar, husk å slå av lyset i ca en uke og dekk til karet med noe.
Dette fungerte helt utmerket hos meg og infusiorene ble borte etter en uke.
Infusorier og andre organismer som gjør vannet ditt grått lever av avfallsprodukrer i akvariet. Særlig karbohydrater fører til at du kjapt får grått vann. De er ikke avhengige av lys. Noen infusorier lever også av alger, derfor kan det i noen tilfeller hjelpe å skru av lyset. Men ville absolutt ikke gjort det i dette tilfellet. Du sier at plantene blir brune og råtner? Dette vil gi næring til mikroorganismene. Pass på at du har godt lys som plantene liker. Det kan kanskje lønne seg å øke lysmengden. De fleste akvariepanter er ikke avhgengig av sanden (substratet) de er plantet i for å vokse. Det kommer an på hvilke planter du har. Mange planter er bra for akvariet, bruk gjerne de som vokser fort.
Overforing gir også lett grått vann, ikke for mer en at fiskene spiser opp maten iløpet av maks et minutt el to. Ha en faste dag i uka. Kanskje noen flere nå når du har problem.
Sørg for at filteret fungerer skikkelig. Du trenger ikke filter i et akvarium for å få klart vann, men det hjelper med å fjerne avfallsstoffer som ellers kan gjøre vannet grått.
Akvariet / filteret må selvfølgelig være skikkelig innkjørt. Det vil være normalt å få grått vann i en oppstartsfase. Men dette vil normalt være før akvariet er klart for fisk.
Inaktiv bruker
Det hørtes smart ut! Jeg prøver å slå av lyset,dekkertil karet og forer lite eller ingenting i en uke så skal jeg si ifra på fredag neste uke å ser hva som skjer. Dette hørtes spennende ut. jeg prøver å ser hva som skjer.
Det med pumpa mi så skal jeg klage til dyrebutikken for å få en ny fordi den her er helt klikka så fort jeg skrur på vannstyrken så detter hele greia fra hverandre så skal få ordnet en ny,men imens så hva skal jeg gjøre med bakteriene som endelig begynner å komme ??
Inaktiv bruker
Så ser jeg igjenn at du Andreassen er guppi oppdretter, beklager tror det ble riktig med etternavnet. Hvor mange guppi unger får du frem i året ca ??
Kanskje du vill kjøpe mine 5 guppi? 2 hanner og 3 huner, fordi jeg skal ikke ha de mere for de tåler jo ikke så mye som er mitt inntrykk?? Hvor mange har du å hvor stort er det??
Gjør et 35 % vannbytte før du du skrur av lyset og sånt.

Lær deg også hvordan man forer og hvor ofte. Er viktig å ikke overfore. Er nesten bedre med for lite en for mye.

Skyllet du sanden før du tok den i bruk? Hvilken type sand er det?
Inaktiv bruker
jeg syllet 10 liter sand i 2timer og det rant helt blankt vann av den sill slutt.
Sanden er vel en grus, som er veldig grov og det er et lag på 1-3 cm ca.
om det hjelper med denne beskrivelsen.
Stenger denne tråden da trådstarter har denne tråden med samme spørsmål.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap