Slamsuging, hvilke er best og hvordan?

Jeg har nå lest x-antall sider her om slamsuging på forummet, men fant ikke svar på mine spørsmål allikevel, så derfor prøver jeg meg i en ny tråd. Vennligst ikke halshugg meg om det finnes en lik tråd en-eller-annen plass da

1. Hvordan fungerer en slamsuger? En lang slange fra ei tom bøtte, nedi akvariet som suger til seg slam? Men hvordan får en vannet til å renne gjennom slangen? Og hvordan blir det "trykk" så vannet renner? *flau*

2. Jeg har planer om å ha biltema-sand i mitt akvarium. Hvordan slamsuger jeg sanden uten sanden forsvinner gjennom slangen og ut?

3. Mitt største ønske i akvarie-verden er å ha en stor stim med Kuhlii-ål. Når jeg da skal slamsuge, vil de stikke av når jeg kommer med slangen (omtrent som firbente skapninger på land gjør når jeg kommer med støvsugeren), eller kommer jeg da til å suge de inn i slangen?? Og i tilfelle sistnevnte: Hvordan unngår jeg å suge de opp?

4. Hvilke slamsuger er den beste for ett akvarium på ca 125 liter der det skal være sand og ål i? Jeg kikker litt på Juwel Rio 125...

På forhånd tusen hjertelig takk for svar! Jeg er totalt fersk på dette område som dere skjønner, men lykken er jeg ikke har anskaffet meg akvarium enda, så kanskje jeg slipper å gå på så mange blemmer
Jeg bruker den på bildet. Fungerer helt fint for mitt 160 liters med Biltemasand. Du klemmer på den blå delen så vannet suges opp, og klaffer inni slangen gjør at vannet blir der og føres videre gjennom. (Koppenden i karet, den andre enden holder du nedi ei bøtte.) Når du har fått vannstrøm er det bare å vente...Kostet 79 kr på Buddy.

Det jeg gjør angående Biltemasanda er at jeg holder koppen litt over sanda for da følger det minimalt med sand med i suget mens jeg får opp en del dritt. Det sitter en rist oppi koppen så deler større enn 3-5 mm følger ikke med.

Kuhliiene dine vil nok være for kjappe til at du treffer de med slamsugeren tenker jeg, iallefall ingen fare for at de blir med i dragsuget.

Finnes forskjellige måter å gjøre det på sikkert, men jeg føler det går veldig greit slik jeg gjør det.
Åh! Takk for kjapt og oppklarende svar!

Nå skjønner jeg litt mer, og heldigvis slipper jeg (kanskje) å drømme om jeg suger ut alle Kuhliiene mine fra akvariet i natt! haha...!

Hehehe..vel, ta en titt nedi bøtta før du hiver ut vannet. Sånn for sikkerhets skyld.
Hei

vi har bare en enkel og billig slamsuger som jeg betalte 85kr fpr på zoo, og den fungerer helt perfekt. det er en slags stengeanordning øverst i den tykke gjenomsiktige delen, slik at småfisk, og andre ting ikke går med. jeg har bare skøtet på slangen, slik at den går ut verandadøra, og opp i ei bøtte jeg har der. Blir også en meter ekstra fall av dette, og således litt mere fart på vannet, samt at jeg slipper å tømme, da bøtta bare får renne over, men er der som en oppsamler.... skulle det da likevel gå inn noe jeg vil ta vare på, samler det seg i bøtta...

Det er og ei klemme på slangen, slik at jeg kan stenge av suget. dette funker jo via hevert, som vel de fleste slamsugere gjør.

Ved det ukentlige vannskiftet, tappes så karet ned via slamsugeren
Hvis du ikke får tak i slamsuger med pumpe, kan du bruke en plastslange, sett den ene enden opp i akvariet, sug i den andre og hold en finger for den enden som er i karet før du får munnen full av vann. Legg enden du suget i i en bøtte og du har en hevert som suger vann fra karet ditt, forutsatt at bøtta står lavere enn akvariet.

Du kan også feste en 1/2 liter plastflaske (Farris el.l.) til slangen, så har du også en klokke som gjør at du ikke suger med sand.

Husk at du ikke slamsuger hele bunnen supergodt hver gang. De bakteriene som bryter ned avfallstoffer lever også i sanda, og hvis du slamsuger for godt, mister du en god del av bakteriekulturen din. Ta gjerne halve bunnen av gangen.
530
Husk at du ikke slamsuger hele bunnen supergodt hver gang. De bakteriene som bryter ned avfallstoffer lever også i sanda, og hvis du slamsuger for godt, mister du en god del av bakteriekulturen din. Ta gjerne halve bunnen av gangen.

Vil bare legge til egen erfaring her. Jeg har oppdaget at fordi jeg ikke kan sette koppen ned på sanda så blir det alltid igjen noe småtteri på bunnen. Jeg slamsuger så godt jeg kan, og når jeg har fylt i vann igjen har det virvlet fram dritt fra under røtter, planterøtter og kriker og kroker, selv om jeg flytter på røttene i prosessen. Jeg tror ikke det er noen fare for å fjerne for mye.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap