Innkjøring av filter

Jeg lurer på om det går greit å kjøre inn et nytt filter/pumpe for nytt kar ved å ha det i det gamle noen uker...så ta noe av vannet fra det gamle inn i det nye sammen med filteret/pompen?
Så kan vi kanskje tilsette noen guppy....?
Det kan du gjøre. Men jeg ville ventet med guppyene først uansett.
Som Juventus sier, det er helt ok. Husk imidlertid at når du tar ut det nylig innkjørte filteret, tar du også ut en god del av den totale bakteriemengden (kanskje halvparten av det som er i filterne, avhengig av filtermedie og mengder). Pass derfor på ammoniakk og nitritt de første dagene etterpå.

Likeledes, vær forsiktig med antall fisk du setter inn, både i det gamle og nye karet. Du bør imidlertid ikke vente mer enn en dags tid før du setter fisk i det nye, ellers vil bakteriene dø av mangel på næring.
Så en grei måte å gjøre det på ville være å flytte over noen av fiskene fra det gamel m/vann til det nye med det innkjørte filteret? Da ville det kanskje ha blitt litt mer fordelt med antall fisk på gammelt, og samtidig ikke gå mer enn en dag før fisk blir satt i karet!


Jeg ville heller tatt filter gugge fra det filteret som har stått lenge og så ført det over til det nye karet. Så tar du med en del vann også fra det gamle karret. Så lar du det nye karet gå i 2 uker fø du sette ny fisk. Det er sikrest for alle kar.
juventus
Jeg ville heller tatt filter gugge fra det filteret som har stått lenge og så ført det over til det nye karet. Så tar du med en del vann også fra det gamle karret. Så lar du det nye karet gå i 2 uker fø du sette ny fisk. Det er sikrest for alle kar.


Så ikke dette før nå. Jeg håper at du, dersom du har brukt denne metoden med å sette et nytt filter i et allerede innkjørt akvarium for å kjøre inn det nye filteret, har satt inn fisk i det nye karet samtidig med at du satte inn filteret (etter innkjøringen). Hvis du venter slik Juventus råder deg til, vil filterbakteriene dø ettersom de ikke får næring.

Filteret er jo innkjørt for ca halvparten av de fiskene som gikk i det opprinnelige karet, og vil fint håndtere halvparten av de samme fiskene etter at du flytter filteret.
Heisann!

Ja jeg satte inn fiskene samtidig Etter å ha lest tidligere innlegg vedr innkjøring og filter-bakterier, så har jeg skjønt at filteret ikke kan stå i et kar mer enn ett døgn før det trenger "for" til å livnære seg på. Alt har gått veldig fint i den prosessen og takker igjen for bra og utfyllende svar vedr dette )
530
Jeg håper at du, dersom du har brukt denne metoden med å sette et nytt filter i et allerede innkjørt akvarium for å kjøre inn det nye filteret, har satt inn fisk i det nye karet samtidig med at du satte inn filteret (etter innkjøringen). Hvis du venter slik Juventus råder deg til, vil filterbakteriene dø ettersom de ikke får næring..


Så man kan ikke kjøre inn et filter uten fisk?

Jeg har planer om å bruke litt filtermasse (substrat pro) fra et allerede innkjørt filter, og sette det i filteret til et relativt nyoppsatt akvarium. Men det dere sier er at da må jeg også sette inn fisk, ellers har det ingen virkning? Akvariet har ikke stått i en uke engang.


Dette er det andre som kan mer om enn meg, men etter hva jeg har skjønt så er det fiskene som gir filterbakteriene næring (amonium/amoniak??) Står det lengre enn ett døgn uten å få dette fra fiskene, vil bakteriene i filteret dø ut. Da må hele prosessen startes opp på nytt.
Skjønner.

Dette nyoppsatte karet mitt skal være et rent rekekar, og da er spørsmålet om reker har samme nytten som fisk har ved å holde bakteriene i filteret i live? Eller "forurenser" ikke rekene godt nok?
Reker har jeg ikke selv og vet derfor lite om dem. Men hvis jeg ikke tar helt feil, så er reker enda mer sensitive og derfor mer viktig at verdiene er stabile....? Det er sikkert andre steder her på forum der de har skrevet masse om dette.

Jeg har tenkt å få meg noen reker til 20 literskaret. Men jeg venter til jeg er sikker på at filteret er ordentlig kjørt inn og verdiene er stabile
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap