Stort vs. lite

Er større akvarie bedre enn et på 50-60 liter?Evnt hvorfor?
Inaktiv bruker
Ja
Det er lettere å få til biologisk balanse i et kar på 100 til 250 liter. Kjøper du større enn 450 liter så er det også lettere få biologisk balanse i, men det er andre praktiske utfordringer i større kar, særlig de over 530L
Mister du en dråpe blekk i et 60 liter akvarie vil farge i vann blir mye sterkere enn i et 500 liter kar. Med andre ord, større akvarie tåler mer av våre feil eller blir ikke så lett påvirket av små endringer.
Hvis du bor i et lite rom på 6 kvm og både spiser og driter der inne blir det ganske utrivelig etter hvert. Gjør du det samme i en diger gymsal så tar det veldig mye lengre tid før det blir utrivelig. En feil man gjør med et stort akvarie behøver ikke merkes, mens i et lite kan det få fatale konsekvenser.
Går for all del ann å få til et flott og velfungerende 60 liters akvarium. Mange som får til små 10 l akvarier og faktisk mindre en det.
Slike små akvarier er for den mere erfarne. Er du helt fersk så vil jeg anbefalle så stort som du har råd og plass til. 60 liter fungerer ok, men anbefaller egentlig aldri noe mindre en 100 liter til en nybegynner.
Jeg har hatt akvarium siden jul 2009, og har både 63 og 125-liter. Altså både det som sies er vanskeligere, og det som anbefales som nybegynnerakvarium. Jeg synes ikke det minste er vanskeligere enn det større, men så har jeg også overkapasitet på filtreringen på det minste i forhold til størrelse. Begge har Eheim 2224 utvendig filter.

Det jeg synes er vanskeligst med det minste, er egentlig at det er færre fisker som passer i et såpass lite kar, slik at det har vært vanskeligere å finne fram til en fornuftig fiskesammensetning.
En 60liter trenger jo litt mer stell enn et større kar gjør.
Men vannbyttene per gang blir jo mindre da..!

Jeg ville ikke kjøpt et kar mindre enn 60 liter.
Jo større kar du får, jo flere muligheter til fisk får du!

60 liter blir dessuten også veldig fort for lite:
Plutselig har du alt for mye planter, og yngel overalt - og så trenger du større kar!
..det skjer egentlig uansett hvor stort karet er.. hihi
En gyllen regel for å få en vellykket start på akvariehobbyen, så anbefales det største karet du har råd og plass til.
Hovedårsaken til at folk mister fisk, er på grunn av vannkvalitet. I et lite kar er det vanskeligere å oppnå stabile vannverdier enn i et stort kar.
Man har også bedre "reaksjonstid" til å utbedre feil i et stort kar. I et lite kar går det fort galt.
Et lite kar blir dessuten ofte "overbefolket", med tilhørende større belastning på filter og vannverdier.
Fisk får dessuten mer naturlig atferd i et større kar, og muligheten for flere arter er større.
Fisk trives bedre med litt plass... så greit er det.
Du får et større utvalg fisk å velge mellom.. flere stimere f.eks.
Det er så mye du kan gjøre med store akvarier når det kommer til dekor.
Hele akvarie verden blir mer intressang med mere liter :o))

Et 60-70 liter passer best som et akvarie til yngel.
fikk lyst til å gjenta meg selv fra et tidligere innlegg, da jeg er litt glad i små akvarier : )

skjønner ikke helt hvorfor nybegynnere alltid blir anbefalt å kjøpe større akvarium.

det er da virkelig ikke noe problem å holde stabile vannverdier i mindre kar. når det gjelder vannbytter, så må det gjøres i alle kar, uansett størrelse. like mye for å holde alger unna som å gjøre forholdene gode for fisken som bor der. har du et 60 liters akvarie må du bytte 2 bøtter vann i uka. har du 200 liter må du bytte 7 bøtter vann i uka. mye enklere med 2 bøtter, spør du meg.

man må bare vite å ikke overbelaste karet. lite kar= færre og mindre fisk. feilen folk gjør med små akvarier er å putte for mange og for store fisk i det.

selv har jeg et akvarium på 112 liter, og ett på 54 liter. for øyeblikket liker jeg 54- literen best. jeg skal egentlig ikke ha flere akvarier, men blir det ett, så vil jeg ha et skikkelig nanoakvarie. max 25 liter

de fiskene jeg har i 54- literen er en stim ildtetra, og en stim dvergcorydoras ( salt og pepper). de er kjempefine og livlige fisk. etterhvert skal jeg også skaffe en hovedfisk der. det blir mest sannsynlig et par dvergciklider.

når en velger størrelsen på akvariet, ville jeg tatt hensyn til 2 ting: hvor skal karet stå? ( hvordan fungerer akvariet i rommet? ), og hvilken fisk vil man putte i det ? hvis du bestemmer deg for hvilken fisk du vil ha i karet, så sier størrelsen seg nesten selv.
superconstanse
fikk lyst til å gjenta meg selv fra et tidligere innlegg, da jeg er litt glad i små akvarier : ) skjønner ikke helt hvorfor nybegynnere alltid blir anbefalt å kjøpe større akvarium. det er da virkelig ikke noe problem å holde stabile vannverdier i mindre kar.


Hvis du ser på svaret ditt så bærer det preg av ditt subjektive syn. Det er ikke noe galt i det, men skal man gi et generelt svar på hva som er best for nybegynneren med tanke på størrelse på karret så er det objektive svaret så stort som mulig.

Vidar-Alexander svarer det som rent objektivt er korrekt samt at det er basert på erfaring fra ufattelig mange poster fra nybegynnere som innledes med "hjelp, fiskene mine dør"

Jeg synes en 180 liter er perfekt for nybegynneren. Et godt utvendig filter gjør at de fleste problemene for nybeynneren reduseres mye.
hei nå blir det mange meninger på denne tråden. men jeg vil veldig gjerne legge inn min.
jeg har nå hatt litersyken i ca ett år og har hatt kar fra 19- 250 liter. jeg har nå ett på 130 liter og ett på 112 liter. jeg var heller ikke kjempefan av 250 liter og større (og de tar mye plass). men hvis du liker små kar så kan jeg anbefale deg 112 liter helglass fra aqua-el. knallgodt kar og jeg fikk mitt til 1500 nytt, komplett med alt som trengtes.
jeg digger dette karet og det tar faktisk ikke så mye plass( vi har liten stue)!! målene er 80 langt, 40 høyt og 35 dypt. skal ikke så mye til i det karet og der har du også bedre plass til fisken
karet høres kanskje stort ut, men det er jo ikke mye større enn 60 liter som har målene 60*30*30
Geir Kristiansen
[QUOTE=superconstanse]fikk lyst til å gjenta meg selv fra et tidligere innlegg, da jeg er litt glad i små akvarier : ) skjønner ikke helt hvorfor nybegynnere alltid blir anbefalt å kjøpe større akvarium. det er da virkelig ikke noe problem å holde stabile vannverdier i mindre kar.


Hvis du ser på svaret ditt så bærer det preg av ditt subjektive syn. Det er ikke noe galt i det, men skal man gi et generelt svar på hva som er best for nybegynneren med tanke på størrelse på karret så er det objektive svaret så stort som mulig.

Vidar-Alexander svarer det som rent objektivt er korrekt samt at det er basert på erfaring fra ufattelig mange poster fra nybegynnere som innledes med "hjelp, fiskene mine dør"

Jeg synes en 180 liter er perfekt for nybegynneren. Et godt utvendig filter gjør at de fleste problemene for nybeynneren reduseres mye.


er enig i at svaret mitt var lite fundert, og således ikke et godt svar på et spørsmål i nybegynnerforum.

men om vi skal bestrebe oss på å gi et mer objektivt svar, og det skal vi selvsagt, så må jeg gi deg tilbake med samme mynt, og si at heller ikke dine utsagn er annet enn subjektive.

og det sier jeg fordi:

det er du selv, og ikke personen som postet innlegget, som har satt premissene for at utsagnet "det er lettere å holde stabile vannverdier i et stort kar" skal være en objektiv universiell sannhet.

du har valgt følgende 2 kriterier for å hevde dette:

A) trådstarter ( les: alle nybegynnere) kan ingenting om vannverdier, og har heller ikke tenkt å sette seg inn i temaet før akvariet er innkjøpt.

B) trådstarter vil komme til å få lyst på mange og store fisk.

om man sammenligner et akvarie på på 60 liter, og ett på 180 liter, så er det jo uomtvistelig sånn at 180- literen tåler større belastning enn 60-literen. ingen tvil om det.

men om man forstår sammenhengen mellom vannkjemi, biologisk belastning, og hvilken funksjon et filter har, så er det ikke vanskelig å holde stabile vannverdier i et kar på 60 liter.

det finnes mange små fine og artige fisk som ikke vil utgjøre noen vesentlig belastning i en 60- liter, og som da heller ikke vil medføre problemer om man gjennomfører jevnlige vannbytter.

når du henviser til innlegg som " hjelp, fiskene mine dør !", så har dette ingenting med størrelse på akvariet å gjøre. det er mangel på kunnskap som gjør at fisker dør av nitrittforgiftning, eller for å være mer presis; det er nitritt som gjør at fisker dør av nitrittforgiftning (!)

jeg tenker at også nybegynnere kan være voksne og kloke mennesker, som godt tåler å høre at det ikke er ensbetydende med å drite på draget om man kjøper seg et akvarie på under 200 liter.

som det subjektet jeg er henvist til å være, vil jeg gi disse rådene til trådstarter og andre nybegynnere som lurer på hvor stort kar de skal kjøpe:

les og lær om akvariehold, og vannkjemi. da vil du forstå sammenhengen mellom størrelse og antall fisk du kan putte i det. tenk på hvilke fisker du vil ha, hvor du skal plassere akvariet, og hvor mye penger du vil bruke på det. og kjøp et bra filter, uansett hvilken størrelse du ender opp med.







superconstanse
man må bare vite å ikke overbelaste karet. lite kar= færre og mindre fisk. feilen folk gjør med små akvarier er å putte for mange og for store fisk i det.


Synes du har noen gode poeng her, superconstanse.

Hadde alle nybegynner forstått at et nanokar er mere krevende enn et stort kar å holde gode vannverdier i, og da spesielt hvis du putter oppi fisk som overhode ikke skulle ha vært der. Og typisk feilplasserte fisk er jo gullfisk, skalare, pleco, store ciklider osv.

Jeg tror nå at du skal være noe mere interessert i akvariehobbyen enn gjennomsnittlig nybegynner, før du setter opp et akvarie på 54 liter, kjøper et filter til 1500 -2000 kr og så setter ned et par med dvergciklider for å få lek på disse.

På den andre siden må vi vel bare akseptere at inngangsbilletten til akvariehobbyen går gjennom såkalte startsett på 54 liter, og da osfte sparsommelig utstyrt med både lys og filter. Dessverre er det slik at mange fisk ender sine liv i et vannmiljø som ikke er tilpasset fiskene krav til vannkvaliteten, og dermed går i møte med langsom død. Og akvariet havner i garasjen, boden eller på søppelplassen hvis en da skal tro på de som jobber der.

Problemet er vel også ofte at en blir fristet til å ha fisker som ikke kan gå i så små kar og heller ikke så mange fisker.Dermed blir det en begrensing på dette området og en blir kanskje litt oppgitt over ikke å kunne ha de fiskene en har lyst på.
Selv har jeg mange små kar til div. artsfisker(corydoras) men som selskapskar har jeg et større på 222 liter som jeg kan ha litt andre og større fisker i.
Så det du kanskje bør tenke over først,er hvilke typer fisk du har lyst til å ha.
superconstanse
du har valgt følgende 2 kriterier for å hevde dette: A) trådstarter ( les: alle nybegynnere) kan ingenting om vannverdier, og har heller ikke tenkt å sette seg inn i temaet før akvariet er innkjøpt. B) trådstarter vil komme til å få lyst på mange og store fisk.


Jeg har basert mitt svar på hverken A eller B. Det jeg har basert mitt svar på er det faktum at det er lettere å holde stabile vannverdier i et større kar kontra et lite kar enten du er nybegynner eller ekspert. Dette har ikke noe med mitt subjektive syn å gjøre, det er fakta.

Det eneste jeg har tolket i mitt svar er at spørsmålet dreier seg om vannverdier når sprøsmålet om store eller små kar kom.

Er en gullfiskbolle bare noe tull?
Inaktiv bruker
He he
Biologisk balanse er alfa og omega
Idamor
Er en gullfiskbolle bare noe tull?


Ja, det er det. Iallefall ikke egnet til å ha gullfisk i.
Har lest en bok om akvarier og har fått den tanken at det kanskje ikke er helt for meg.Har ikke plass til noe stort og en del å passe på:S
Tilfeldig bekjentskap
© Remi Horsgård
Reklame for plussmedlemskap