Filterpumpe til yngelakvarie..

Noen som har et tips til et filter jeg kan ha i mitt yngelakvarie? Innvendig filter.. Akvariet er på 19 liter.. Det filteret jeg har nå har for store "sprekker" så yngelet setter seg fast der.. Litt kjekt at flere yngel overlever, og ikke at alle blir "spist opp" av filterpumpen.. :P
Jeg har ikke hatt problemer med dette filteret,men for å være på den helt sikre siden kan kanskje en liten powerhead med filtersvamp være ok.

eheim aquaball
Du kan jo bruke en slik: . Bruker disse i alle mine yngleakvarier, funker kjempefint.
og den fungerer på samme måte som en vanlig innvendig filterpumpe? trenger ikke andre for å filtrere vannet?
Nei du trenger ikke annen pumpe, denne funker som en innvendig filterpumpe. Skal du bruke en slik trenger du også en luftpumpe, det er denne som driver filterpumpen.
kan jeg bruke filtergugge fra et innkjørt filter da slik at jeg kan bruke det med en gang, eller hvordan fungerer dette.. fikk med en am-top professional cr-10 luftpumpe når jeg kjøpte et brukt akvarie.. dette er for akvarier fra 80-100 liter, men kan vel bruke den likevel vil jeg tro..
Du kan kickstarte dette filteret med filtergugge fra et annet fister uten problemer, ta litt av filterguggen fra det andre filteret nedi et litermål eller lignende. Ta de nye filtersvampene å skvis de nedi filterguggen og vips har du et filter med filterbakterier
Det eneste du skal passe litt på i begynnelsen er nitritt, da det som oftest ikke er så mange filterbakterier i filteret som de burde være, siden man forer ganske kraftig i et yngleakvarier. Så ta målinger for nitritt de første ukene filteret er i bruk.

Du kan sikkert bruke den luftpumpen som du har, blir det for stort trykk kan du kjøpe en slik for å bremse litt av luftstrømmen.
Eller har du en annen luftpumpe du heller vil anbefale?
Eg ville bare brukt den du har, skal funke fint den. Ser ikke vitsen med å kjøpe en ny når du allerede har en
Ok.. Da kjøper jeg det... Skal på dyrebutikk i morgen, så skal se om jeg finner det der..
men hvordan fungerer det biofoam filteret egentlig?
Denne er veldig fin til yngel akvarier...
Ja det var sånn jeg mente.Denne er fin.
Husk å måle totalhøyden,så den ikke blir for høy for karret
men hvor får jeg kjøpt denne hen da?? og hvor høy er den? stod ikke noe om det der...
De selger sera på lokal dyrebutikk her i nærheten,og regner med at andre dyrebutikker også kan ha den inne.
Tror det er ulike høyder på de ulike modellene.

Har forresten et forslag til,denne her kunne være ok med svamp på innsuget så blir den også garantert yngelsikkert:

hangon fra webzoo
Fikk du noe hjelp på din lokale dyrebutikk?
jeg fikk det litt travelt i går når jeg var og handlet, så glemte helt av det... :S
hmm, skal se om jeg finner det hos tropehagen zoo på nettet her da kanskje..
jo, men hvis jeg skal ha rett størrelse så er de tom for den.. ingen som kan kjøpe for meg og sende i posten? ev vet av andre norske nettsider som selger slike..?
Siden karet ikke er på mer enn 19 liter,så kan det kanskje bli litt for mye sirkulasjon med denne.Den kan stilles på styrken, men det kan likevel bli litt mye for små yngel.
Bruker selv disse ,både F400 og F700 i 54 liters kar,de er like store ,det er bare hvor kraftig de er som er forskjellen.

Ellers bruker jeg disse mye i mine yngelkar,synes de er glimrende. Røret som går opp kan skjæres ned hvis det blir for høyt i karet

http://akvarieudstyr.dk/Ferskvand/Filtersystemer/Luftfiltre/JBLTekair
Noen som har erfaringer med denne da?
http://www.tropehagen-zoo.no/nettbutikk/display.aspx?menuid=123456924&prodid=2755
Hvordan fungerer den? Må jeg ha luftpumpe for å drive den, eller har den "egen" motor?
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap