Brukt juwel vision 450

Hei!
Jeg har akkurat kjøpt et brukt juwel vision 450!! ca 3 år gammelt og helt ripefritt og ser helt nytt ut!! kjøper det komplett med fisk og alt.
Har hatt et 200liter av annet merke for mange år siden så føler meg ganske fersk igjen! Det jeg lurer på med mittt nye akvarium er følgende:

Det sitter jo i et innvendig filter i en sånn kasse i hjørnet av akvariet. Denne er forøverig limt veldig stygt fast så jeg har lyst til å fjerne hele kassa og kjøpe et utvendig filter om ikke denne er veldig vanskelig og fjerne? Så da lurer jeg på hvilket filter jeg bør velge til dette akvariet? Hvor stort det bør være. Alle anbefaller jo eheim, men har hørt flere si at det finnes et amerikansk merke som er nesten like bra og til halve prisen?
Det følger med ca 20 fisk på kjøpet med flest ciklider og noen maller.

Det neste jeg lurer på er varmekolben. Denne sitter vel også inni denne kassa jeg vil fjerne. Kan jeg fremdeles bruke den gamle varmekolben selvom den ikke er inni kassa lenger?

Og tilslutt. Han jeg kjøper akvariet av har et mindre akvarie som fiskene skal bo i frem til mitt juwel akvarie er innflyttings klart. Så da lurer jeg på hvor lenge bør jeg la akvariet stå og gå før de kan flytte inn? Hva må jeg tilsette vannet første gang jeg fyller det? Ellers noen tips jeg bør ha med meg for å bevare kulturen til fiskene best mulig så de ikke tar skade av flyttingen? Jeg skal bruke den samme sanden og steinene og bakgrunnen,bør jeg koke eller rengjøre dette eller la det være som det er?

Håper noen kan hjelpe meg slik at fiskene får en best mulig velkomst hos meg
hei gratulerer med nytt kar.

jeg er ingen ekspert, men jeg har ikke vasket utstyr, sand eller noe lignende da jeg har kjøpt brukt kar for å beholde mest mulig bakterier ol. la alt være som det er. når jeg kjøpte mitt juwel kar med innebygde pumpe og kolbe, så lot jeg alt være som det var, å fylte oppi med vann fra bøtte der fiskene var i å fra springen. enig med deg at kasse til pumpe å kolbe ikke er noe pent, men mitt tips er da å kjøpte en utvendig pumpe la den kjøre seg godt inn før du da tar vekk den gamle pumpa. kolben mener jeg du kan bruke, men har ikke prøvd dette selv. kan nok bare kjøpe en sugekopp til kolbe og sette den på.
av utvendig filter så har jeg selv Amtop, tetra og JBL. meget fornøyd. peisen på Amtopen var vel mellom 1200-1500kr hvis ikke jeg tar helt feil. den nest største var det mener jeg å huske.

men som sagt, jeg er ingen ekspert
Plussmedlem
Hei.

Det er ikke noe vanskelig å fjerne det originale innvendige filteret.
Bruk noe tynt, langt og skarpt. En kniv eller sparkel, eller noe lignende. Filterboksen sitter kun fast med noen punkter silikon.

Varmekolben kan du fortsatt bruke.

Jeg ville nok ha valgt to utvendige filtre til 450 liter. Eksempelvis Eheim 2071.
Det er kanskje det kinesiske filteret Am-Top du tenker på.

Hvor lenge karet må stå før du har fisk i kommer an på hva du har gjort med karet fram til nå.
Er det fortsatt vann i det? Har du hentet det?
Hei igjen!
Fikk hentet akvariet på søndag kveld. Da var det søndags åpent så jeg dro først å kjøpte 4 plast dunker på 25 liter hver og fylte disse med vann fra akvariet før jeg tømte det! så da har jeg 100liter med "gammelt"vann med den gamle kulturen i.Det gikk utmerket og fjerne det innvendige filteret som fulgte med akvariet.Må bare kjøpe en liten firkant med lik bakgrunn som mangler der det invendige filteret sto!

Kjøpte også det største filteret til Am top (kostet ca 1000kr) og er så langt veldig fornøyd med den. Vannet ser krytallklart ut og er bra med strøm i vannet! Han i zoo butikken sa at eheim kunne ta hva de ville for filterene sine pga av merke navnet og at disse am top filterene var nesten like bra,kun noen detaljer med slange gjennomføringer som var mere jobb når man skulle rengjøre! Han kunne jo lurt meg og solgt meg et stort og dyrt eheim filter som også sto i butikken så da stoler jeg på han! De hadde flere am top filter som de brukte i butikken!
Tidligere eier hadde også en ekstra innvendig filter som gikk i akvariet fordi han synes den som følger med var for dårlig. Så denne har jeg også hatt gående uten og vaske den for å beholde litt av kulturen.

Tok en sånn test med en sånn pinne man stikker i vannet for å skjekke ph verdier og masse andre verdier, og fargene på pinnen stemte iallefall med de fargene som tilsier bra verdier på boksen. Så det må vel vere et godt utgangspungt?

Så nå har akvariet stått og gått med begge pumpene siden søndag kveld,og jeg må hente fiskene som fulgte med kjøpet imorgen! Så da håper jeg at det har stått lenge nok til at fiskene vil klare seg?
Er det foresten noen tegn man kan se på fisken om det er en for dårlig pumpe som blir brukt? Eller noen andre tegn på at den ikke trives?

Takk for all hjelp!

kjøp Eheim filter så har du dem "livet ut" og bruk 2 kolber ca 200 w hver, i tilfelle en svikter.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap