Rekkefølge på fisk inn i nystartet akvarie.

Jeg har nå hatt akvariet oppe å kjøre i noen uker, og de to siste ukene har to stk ancistrus hatt sitt hjem her. De er ganske små ennå, 3,5-4 cm langa ca. Karet er på 400L så de har hatt mye plass aleine. Men det var lurt tenkte jeg siden karet er nystarta. Vannverdiene er bra, jeg måler med JBL dråpetester hver 3. dag ca. og bytter vann (ca 25%) hver uke. Nå er det på tide synes jeg å øke antall fisk noe. Jeg har en plan om å ha følgende fisker i karet:
Ancistrus, en stim kardinaltetra, en stim rosentetra, Bolivianske sommerfuglciklide, cupidociklide.
Blir det for mye fisk i en 400L?

Jeg tenker at det kan være lurt å la neste fisk inn i karet være kardinaltetra. God ide?

Når det gjelder de to ciklideartene så står det i fiskebasen at de ikke lever i grupper eller stim. Betyr det at man bare skal ha to av hver av de?
Nå er ikke det rare belastning på karet ved tilføring av små stimfisk og jordspisere om det ikke er flere større stimer det er snakk om, men for å være på den sikre siden kan det være lurt å introdusere få fisk av gangen med noen dagers mellomrom slik at bakteriekulturen i karet og filteret tilpasser seg gradvis den økte mengden med belastning (fisk) håper det var til hjelp..

Vennelig hilsen
Erik
jeg ville valgt mellom rosentetra og kardinaltetra og heller hatt en stor gruppe. Hadde 15 kardinaler og 10 kobbertetra i mitt 240. Har byttet ut kobbertetra og heller kjøpt flere kardinaler. Jpo større flokk, jo bedre er stimingen.

Når det gjelder ciklider, kommer dette helt an på den enkelte cikliden. Noen vil kunne gå 1 han og 3 hunner sammen. Men noen ganger vil 2 hunner bli drept at de som parrer seg. Kan være greit å starte med 1 hun og 1 han av to typer ciklider. De vil ta sine områder i hvert sin ende av karet.

Det er viktig at ancistrushulene er i midten, slik at de ikke kommer mitt inne i det terretoriet som cikliden tar. Spesielt gjelder dette om du får yngel på begge typene

Du sier ikke hvor mange tetraer du skal ha, men jeg synes det blir lite annet fisk oppi her. Ville hatt noen ottoer og litt overflatefisk
Skjønner tanken med stimene, men siden de to typene har forskjellig størrelse så tror/håper jeg det skal gå bra og se bra ut. Har lyst til å prøve det ihvertfall. De to ancistrusene jeg har nå er unger, så jeg aner ikke om de vil danne par. Jeg har heller ikke noen spesielle huler til dem, bare hulninger og små tunneler av steiner oppå hverandre og røtter.
Jeg synes ikke det blir så tomt med fisk, men det kan hende jeg vil ha noen ottoer eller noen coryer. Aller helst ville jeg hatt flere av ciklidene, men det er vel ikke så lurt da, siden de kan risikere å tat livet av hverandre.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap