Alger

Hei

ser på rota og litt på enkelte planter, samt noen få steder i bunnen av karet, så gror det opp noe som minner om små svarte dusker..... dette er antakelig noe alge-greier, men noen som vet åssen man kan bli kvitt dette enkelt???? virker som de henger ganske godt fast, jeg prøvde å gni av rota under springen, men til liten nytte...

Tips???
Dette høres ut som penselalger (Les i artikkelen om alger). De kan være vanskelige å bli kvitt, men det er noen ting som hjelper. Det er først og fremst viktig å holde en stabil vannkvalitet, og gjøre regelmessige vannbytter.

Penselalger trives i strømmende vann, og det kan derfor hjelpe å snu utblåset til pumpa mer opp mot overflaten, slik at det blir litt mindre strøm i vannet. Det kan også hjelpe å sette inn hurtigvoksende planter, f.eks. Ceratophyllum demersum, Ceratopteris thalictroides eller Hygrophila arter. Man må også passe på at plantene i karet får riktig næring, og nok lys, slik at de er vokser godt og kan konkurrere med algene.

Videre er Amanoreker er flinke algespisere, og har du stort nok akvarium er Crossocheilus siamensis også en dyktig algeeter.

Ut over dette kan du lese mer om penselalger f.eks. i disse trådene;
eSHa algedreper-kur.... en skuffelse. Trenger råd.
Tips for å få bort penselalger
Tilsette flytende plantegjødsel!
Hei

vi bruker flytende plantegjødsel, og har dette i vannet dosert etter flasken, hver uke. etter vannskift.

men på rota, hvor mest av dette er, bør den evt kokes for å kverke dette???

Har tre sugemaller som jobber godt der, men de er ikke så store enda.... det er et 280 liters kar
Det er vanlig med mye alger i oppstarten. Det er mulig å ta ut rota og legge den i en bøtte. Hell kokende vann over rota og la den ligge litt. Det gjode jeg med kokusnøtthula til malla mi og den ble helt fri for alger.
takker..... tok den ut og kokte den i 15-20 min, og skrubbet den etterpå, før den ble skylt godt.....
har du noen alge etere i karet da?
ja, det er tre sugemaller oppi der, men de er ikke så veldig store enda, selv om de har vokst svært godt den tiden de har vært der.....
Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl 2012
Reklame for plussmedlemskap