Hvilken og hvor stor varmekolbe?

Jeg har fått tak i ett akvarium på det som venninna mi tippet er rundt 30 liter (pluss-minus, mest trolig pluss mente hun). Hun skulle måle det til meg senere når hun er hos onkelen sin, så jeg får eksakt mål da hun bare tok det på øyemål igår (jeg fant en kalkulator her inne som var veldig praktisk!).
Det er lite brukt, og følger med pumpe. Varmekolbe var det ikke i, men det trenger jeg nok siden temperaturen hos meg svinger ganske mye. Hvordan vet jeg hvor sterk varmekolbe jeg trenger?

Hvilke varmepumpe er best å bruke i ett såpass lite kar? Og finnes det noen som kan legges helt nedi vann? Jeg tenker at for meg er det nok det beste å ha ett som kan senkes helt nedi, jeg orker måtte passe på hele tiden at toppen er over vannet hele tiden om det finnes ett som kan senkes.

Ps: Jeg har forstått det sånn en kan skrive inn antall liter en eller annen plass for dermed å få opp anbefalte fisker, hvor finner jeg det?
En tommelfinger regel er ca 1W per L vann. Så En 50Watt Passer nok fint. Begge Varmekolbene jeg har er vanntette. Ville forundret meg om det fantes noen som ikke var det.
Aha! Takk!

Når jeg søkte på varmekolbe her på forummet kom det opp over 500 tråder om emnet, og noen jeg leste stod at øverste delen på kolben måtte være over vannflaten, viss ikke kortsluttet en hele greia...? Det var iallefall noe i den duren

Takk, da vet jeg sånn ca hva jeg er på jakt etter! Er det noen merker som er bedre enn andre, med termostat og det hele? Fiskene jeg skal ha i ønsker en temperatur på ca 24 grader. Lengden på kolben kan ikke være så lang da karet ikke er så høyt.
Nytt spørsmål: Er det bedre med flere watt kolbe enn mindre? (Jo mer jo bedre?)

Er dette en bra varmekolbe skal tro? Virker som mange sverger til Eheim pumper, er varmekolben bra? Her fant jeg lengde og bredde på den også gitt
Her er en kalkulator som regner ut passende størrelse på varmekolbe.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap