Pinnekjøtt

heisann mine akvarie venner jeg har nettopp hatt et herlig pinnekjøtt måltid.
i pinnekjøtt er jo bein en viktig ting og jeg syns disse hadde vært fine i akvariet mitt.
så jeg lurte på om hvis jeg koker og skyller beina massevis er det da mulig å ha dem i akvariet. har sykt lyst til det ; men vil jo ikke skade fiskene mine så jeg håper på svar. på forhånd takk.
Gøyalt og oppfinnsomt forslag.
Jeg prøvde en gang å utnytte elgbein til å lage beinsmykker. Ulempen var at etter en stund luktet det vondt, og jeg hadde kokt og vasket beina. Bein er gjerne litt porøse, slik at det vil være noen kanaler hvor det er litt forskjellige vevstyper. Dette er heller ikke så lett å se når du studerer beina. Det er nok noe marg i midten på de fleste. Knekk et i to, og bestem deg deretter

Beina vil nok delvis råtne og gå i oppløsning, og det vil nok derfor avhenge av mengde bein - og i hvor stor grad de inneholder lett nedbrytbare stoffer - som bestemmer hvilken effekt du får på vannkvaliteten. Mye bein = mye som skal brytes ned = mye som kan forringe vannkvaliteten?

Jeg vet ikke dette helt sikkert, men vil gjette at dette ikke er det farligste eksperimentet du kan gjøre. Bein inneholder jo kalsiumforbindelser, slik at det er mulig du vil få litt hardere vann, men dette er vel avhengig av mengden du hiver oppi.

Om noen av fiskene klarer å finne mye spiselig på beina dine, så kan det kanskje tenkes de vil få i seg noe som ikke er ideelt for deres tarmsystem. Det er visst bindevev som er spesielt vanskelig for fisk å fordøye, og det er det en del av i vanlig kjøtt (og som er grunnen til at man ikke forer de fleste fisker med kjøtt).

Spennende å se om du prøver dette. Sikkert lurt å følge med på vannverdiene, for å sjekke at du ikke overbelaster de "snille" bakteriene. I alle innsjøer og vann vil det jo være noen beinrester, om ikke av sau/lam så i alle fall av noe annet
Tusen takk for langt og fint svar tror nok jeg skal prøve dette legger ut bilder når det er gjort
Plussmedlem
LAKKE?! Det må man ikke finne på! Det kan inneholde stoffer som er livsfarlige for fisker og levende vesner. Så det vil neppe hjelpe..

Jeg reagerte kanskje litt skarpt her, men det er rett og slett noe man ikke må gjøre.
jeg skjønner jo at du ikke mener vanlig lakk her Thomas. så jeg lurte bare på åssen du mener ?
Anders det er bra at du sier ifra sånn i tilfelle jeg far en dum nybegynner men det er jeg heldigvis ikke.
Plussmedlem
Jeg sa ikke fra til noen personlig, egentlig, og har på ingen måte trodd du var en "dum nybegynner". Håper virkelig ikke du oppfattet det som noe slikt? Det virker ikke som det jeg skrev istad sa noe om noen dum nybegynner her..

Jeg sa bare ifra sånn at ingen skulle gjøre det, kanskje det var en nybegynner som kom og tenkte "oi, jeg skal jammen lakke rota mi blå", og det ville blitt et kjempeproblem.

Nei-jeg har ikke trodd eller sagt på noen måte at noen er "dumme nybegynnere" her Tror det er veldig få nybegynnere som er dumme, også.
neida jeg trodde ikke det men jeg tenkte bare sånn i tilfelle jeg hadde vært det
jeg har lyst til og grave opp igjen min avdøde katt - når den har ligget lenge nok. så sette sammen skjelletet og putte det oppi karet..men det skjer neppe. kunne vært morro hvis man har piraya... katten falt oppi!?
Har sett åler i en eller annen vannpark med oksehodeskaller til å gjemme seg i. Det var rått og tøft, for de som liker det. Hodeskaller er vel hardere enn ribbeina til pinnekjøttlammet, og et akvarium mindre enn en åletank... men ideen var jo fasinerende :o)

Om man har et stort kar med rovfisk, så hadde det jo vært kult med en sauehodeskalle eller noe sånt som dekorasjon.
cara79
Har sett åler i en eller annen vannpark med oksehodeskaller til å gjemme seg i. Det var rått og tøft, for de som liker det. Hodeskaller er vel hardere enn ribbeina til pinnekjøttlammet, og et akvarium mindre enn en åletank... men ideen var jo fasinerende :o) Om man har et stort kar med rovfisk, så hadde det jo vært kult med en sauehodeskalle eller noe sånt som dekorasjon.




tror du man kan bruke gjeddeskalle i akvariet? viss man legger det er det i en maurtue blir bare skallen igjenn og så kan man koke den for å få vekk maursyra og andre ting som bakterier.
gunisafisk
jeg skjønner jo at du ikke mener vanlig lakk her Thomas. så jeg lurte bare på åssen du mener ? Anders det er bra at du sier ifra sånn i tilfelle jeg far en dum nybegynner men det er jeg heldigvis ikke.


skjønnte ikke mye av hva som ble diskutert om dær, men er epoxylakk eller noe sånt.
er sikkert bare skrive på ''Design / Aquascaping'' inne på forumet så er det sikkert en som kan om hvilen type lakk du kan bruke.
Hei tittet litt rundt å fant litt av hvert.

"Hodeskaller kokes et par timer i vann, plukkes ren, og senkes i hydrogenperoksid 3% i rundt en dag. "

http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=294914

"Tenkte bare å nevne at skogmaur skal være veldig flink til å rense skjelettene til mindre dyr.

(På litt større dyr er vel det enkleste å fjerne mest mulig vev for så å legge dyret i vann og la forråtnelsesbakterier gjøre jobben for deg.

Ellers har jeg hørt at etter å ha flådd dyret og kokt det så fjerner all man klarer å fjerne. Resten fjernes ved å koke det i en svak lutoppløsning. Fettrestene fjernes ved å legge det i en væske som løser opp fett(bensin?), for så å avslutte med å la det ligge i en 2-3% H2O2 løsning.) "


http://www.biologforeningen.org/enbiolog/topic.asp?TOPIC_ID=19055

Så da er det bare og finne ut hvordan du renser ut H2O2 :P
legg beina i cola hehe det etser vekk alt etter en stund. nei når det gjelder lakk så er det viktig og ikke bruke noe som mallene lett kan få i seg. som er/kan være farlig. men det er sikkert ganske stilig med bein nedi karet.
Dobbelpost.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap