Praktisk gjennomføring av vannbytte

Hei, jeg har flere spørsmål angående vannbytte.

Har lest her i forumet og har forstått det sånn at vannet skal luftes før vannet overføres til akvariet, så ikke fisken sliter med nitrogenbobler. Er det riktig om jeg tar vannet i en bøtte og lar det lufte seg med luftestein en stund, justerer pH, hardhet osv i bøtta og heller det siden oppi, eller er det mer vanlig å gjøre de nødvendige tilsetningene for å justere vannverdiene etter at vannet er overført til avkariet?

Har også et spørsmål angående temperatur. Tar man kaldt vann og lar det stå til det har nådd romtemperatur, eller kan man tappe vannet med rett temperatur med en gang, lufte det med luftestein og siden overføre det? Man bruker jo aldri noe annet enn kaldt vann i matlaging, selv om det skal varmes, så jeg tenkte det kanskje ikke er bra for fiskene heller.

Til sist lurer jeg på hvordan dere som har store akvarier på på kanskje 300 liter og enda mer gjør dette sånn rent praktisk. 30% av 300 liter er jo 90 liter vann, eller 9 vanlige bøtter. Det blir jo ganske mye vannbæring og tilsetninger i hver bøtte om vannverdiene ordnes på forhånd, og veldig mye vann som skal stå og klargjøre seg om det må stå lenge.

På forhånd takk.
Jeg bruker en hageslange som jeg tapper vann direkte ut i sluk på badet.

Returen er koblet direkte til blandebatteri på dusjen. Skifter vann i 9 stk 180 liters akvarier på ca 1 time.
sikkert mange som blir sint nu, men jeg tempererer ikke vannet tapper ut 30% hvær fredag å har laget en kobling på krana så jeg fyller isekaldt vann rett i karret. regner med det er som en liten ''regntid'' for fiskene å det virker som de liker det veldig godt.
men du bør ikke høre på meg men med noen som har peiling, jeg er bare en nybegynner, må bare skrie noe i tråden så jeg får med meg
Jeg gjør som Nils når jeg bytter i mitt 600 liters. Jeg har hurtigkobling til krana på badet hvor jeg har direkte tilgang til vann ved hjelp av en slangebit. For avtapping bruker jeg en slange tilkoblet en "slamsuger" som ledes rett til sluket på badet. Mens jeg slamsuger så tilfører jeg samtidig lunkent vann fra krana. Derved gjør jeg to operasjoner på en gang og alt går litt raskere. Har i tillegg alltid et håndkle liggende på gulvet foran akvariet med tanke på vannsøl/drypp. Fungerer perfekt.
Jeg tapper rett i bøtta og da holder vanner ca 20-22grader
jeg mellomlagrer ikke vannet.
Jeg bruker kun en liten dose aquasafe.
Om GH og PH er forskjellig fra kranen til karrene tenker ikke jeg noe over.
Fiskene her i huset tåler som regel litt endring.
Det blir mer liv etter vannbyttene.




Enkelt og greit altså. Da tar jeg bare rett temperatur rett ut av krana da. Takk for svar.
Tilfeldig bekjentskap
© Helle Aamelfot
Reklame for plussmedlemskap