Guppy og palett ciklider sammen ?

vurderer å kjøpe eit lite kar til min palettciklide ettersom den blir mobbet av palett paret mitt .
det blir et lite ett ca.20 L ettersom jeg er uenig med min lommebok , den sier hest :3

å da er spørsmålet : kan jeg ha paletten sammen med nåken guppyer ?
kan evt. ha kampfisk men tror ikke det går så bra :p
Nei er svaret. Både med tanke på størrelse og art.
20 liter passer til reker og lite annet, iallefall ikke ciklider.
Jeg synes at Fiskebasen her på forumet
(ligger øverst til venstre under fanen Kunnskap)
er et glimrende verktøy når jeg lurer på slike ting.
Vel verd å teste ut!

Der vil du f.eks finne at Palettcikliden krever et kar på minimum 60L
og med en minimumsbredde på 60cm.
Guppy krever minimum 40L og 30cm.
Forsøk heller å finne et større brukt kar, fremfor et nytt 20L.
Så får fiskene det så mye bedre, og du kan ha god samvittighet!
Tunderbrd
Jeg synes at Fiskebasen her på forumet (ligger øverst til venstre under fanen Kunnskap) er et glimrende verktøy når jeg lurer på slike ting. Vel verd å teste ut! Der vil du f.eks finne at Palettcikliden krever et kar på minimum 60L og med en minimumsbredde på 60cm. Guppy krever minimum 40L og 30cm. Forsøk heller å finne et større brukt kar, fremfor et nytt 20L. Så får fiskene det så mye bedre, og du kan ha god samvittighet! ;-)

Jeg vet hvor fiskebasen ligger men skjønner ikke helt hvordan du kan se hvilke fisker du kan ha i samme kar . akvarier er svindyre og jeg leiter etter eit akvarium til grei pris med pumpe , varmekolbe osv . jeg har ikke mer enn en 500 lapp til "overs" ettersom min andre hobby og er veldig dyr ..
mine fisker har blitt bedre venner og har god plass . de ser ganske fornøgde ut ettersom karet mitt har lite fisk .

3paletter , 2 dvergbotier og 3 SMÅ ancictruser .
Tunderbrd
Jeg synes at Fiskebasen her på forumet (ligger øverst til venstre under fanen Kunnskap) er et glimrende verktøy når jeg lurer på slike ting. Vel verd å teste ut! Der vil du f.eks finne at Palettcikliden krever et kar på minimum 60L og med en minimumsbredde på 60cm. Guppy krever minimum 40L og 30cm. Forsøk heller å finne et større brukt kar, fremfor et nytt 20L. Så får fiskene det så mye bedre, og du kan ha god samvittighet! ;-)

Er enig at en palett ikke har noe i en 20L å gjøre. En slik str egner seg nok best til reker og snegler, evnt oppvekstkar for mindre yngel. Ellers vil jeg kommentere fiskebasen litt her. Fiskebasen er bygget av "oss" akvaristers erfaringer og til dels anbefalinger, og er en retledning og ingen facit. Det står mye der som etter min og andres mening er direkte feil, uten å plukke ut noe bestemt.

Trådstarter sier at 500 kr er alt hun kan bruke på et nytt/brukt akvarie. Selv har jeg tidligere fått forholdsvis store akvarier til den prisen. Et nytt 54L kar komplett koster 500 kr på Dahls. Ettersom trådstarter ønsker å være anonym / uten stedsnavn, er det ikke lett å være behjelpelig med å finne annonser som kunne være aktuelle. Har aldri hørt om et sted som heter D. Men det er etter eget valg
LOFFA
Det står mye der som etter min og andres mening er direkte feil,
Da er det utfordringen til deg å endre info på disse artene slik at det stemmer mere overens med din kunnskap, Loffa
Aive
Jeg vet hvor fiskebasen ligger men skjønner ikke helt hvordan du kan se hvilke fisker du kan ha i samme kar.

Man har jo en del info om hver fisk man kan lese litt ut av.
Ting som størrelse fisken kan oppnå sier en del
om hvilke fisker den kan gå sammen med.
Særlig om der er en svær kjøtteter med munn til å sluke mindre fisker.
Anbefalt størrelse på karet i lengde og liter fiskene behøver
gir oss et inntrykk av størrelse på fisken,reviret den vil hevde
og hvor stort aktivitetsnivå den har.
Så har du temperatur, GH og PH som sier hva slags vannkvalitet
fisken vil trives best under.
Dette sammen med hva slags for fisken skal ha, lokasjon og beskrivelsen av fiskene vil gi deg mye info.
Jeg synes ihvertfall dette er er nyttig verktøy når jeg skal sette sammen fisker.
Lykke til!
Nils Vollstad
[QUOTE=LOFFA]Det står mye der som etter min og andres mening er direkte feil,
Da er det utfordringen til deg å endre info på disse artene slik at det stemmer mere overens med din kunnskap, Loffa

Som jeg skrev Nils, om du leste hele innlegget, så er basen en anbefaling og retledning. Noe som kan være riktig eller rett for andre er kanskje ikke det samme for meg/andre, eller omvendt. I forhold til str på kar i forhold til fisk, er det en selvfølge at fiskene skal ha mest mulig plass å boltre seg på. Apistoer anbefales et kar på min 100L, men hos meg går det et par i en 54L og en trio i en 60L. For andre er dette ikke riktig, men jeg føler dette er en grei løsning. Har også ca 25 coryer gående i en 100L, noe som sikkert noen mener er galt. Jeg føler ikke at disse forholdene plager mine fisk, mens noen vil mene at det gjør det. Hva som er rett og galt og hvem som har faciten, ja det skal jeg ikke gå inn i noen diskusjon på. Vi har alle våre egne meninger
LOFFA
Vi har alle våre egne meninger
Helt enig, og nettopp derfor utfordret jeg deg til å dele mere av dine meninger i kunnskaps basene.
Aive
Jeg vet hvor fiskebasen ligger men skjønner ikke helt hvordan du kan se hvilke fisker du kan ha i samme kar . .
Hvis du går inn på de fiskene du allerede har nå, for eksempel, så står det en liste på venstre side over hva slags fisk andre her på forumet har sammen med den fisken. Ikke noe bank-i-bordet fasit det heller men da får du en pekepinn.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap