Tilsetninger i vannet?

Er i ferd med å starte opp et 80l ferskvannsakvarium og er mildt sagt forvirret i forhold til hva man skal og ikke skal. I butikken får man jo en følelse av at de ønsker å selge deg hele butikken
Derfor spør jeg like godt her.

Skal man tilsette noe i vannet ved oppstart? Og i såfall hva? Og hvordan er det ved vannskifter senere?

Butikken ville selvsagt selge oss en slik "bakteriekultur på boks", men den takket vi pent nei til ettersom jeg heldigvis har rukket å lese litt om oppstart av akvarium før vi gikk til innkjøp av et. Men hva med alt det andre de mente vi burde kjøpe? Husker ikke alt hva de foreslo, men det virker veldig mye og veldig dyrt for en nybegynner.

Så hva MÅ vi altså ha og hva trenger vi strengt tatt ikke?
Regner med at du skal ha planter, så gjødselkuler til å legge under røttene og som er langtidsvirkende er kjekt å bruke i ny sand.

De ville sikkert prakke på deg både salt og aqua safe.
Saltet er overpriset og ikke nødvendig og aqua safe trenger du heller ikke hvis du ikke har kobber i vannet.

Men det skader heller ikke...får høre hva andre mener om dette.
Takk for kjapt svar

Gjødselkuler var faktisk det eneste de ikke prøvde å prakke på oss tror jeg..he-he.. Takk for tips!

Aquasafe sitter jeg visst med en flaske av ja, men den kan jeg jo evnt. bytte inn i noe annet hvis den er unødvendig.
Aquasafe kan være greit å ha i skapet om du er i tvil om at vannkvaliteten er god. Mange vannverk bruker mye klor i vannet som får fiskene til å klø. De fleste løser dette med å lufte vannet, men andre har ikke muligheten til det. Da er Aquasafe en grei ting å ha. andre har mye tungmetaller i vannet, særlig kobber er en synder der, da er også aquasafe løsningen. Men for noe slikt som 80-90% av akvarister i Norge så er aquasafe bare tull.

I oppstarten trenger du ikke noe tilsetninger. Gjødselkuler kommer i kategorien "veldig kjekt å ha", du klarer deg uten, men alt blir så mye lettere med.
Vent dine fire uker +- noen dager, test nitrittverdiene nå og da slik at du er sikker på at prossessen er i gang og du får observert nitritt-toppen. Ikke bytt vann, for da forsinker du denne oppstarts-fasen. Har du det travelt så kan du tilsette litt amoniakk i form av salmi, det ligger en ypperlig artikkel om det i samlingen. Selv en liten dert salmi vil ha en positiv virkning uten den nitide oppfølgingen som vises i artikkelen.

Før du setter i fisk tar du ditt første store vannbytte, så er det bare å utfolde seg. Sjekk at vannverdiene passer for fiskene du vil ha, ellers kan du fort måtte kjøpe noe tilsettninger for å tilpasse pH, GH og kanskje KH.
Jeg bruker ikke Aquasafe til vanlig, men syns likevel det er greit å ha en liten flaske liggende.

Ting du bør ha:

Måling av generelle vannverdier:
* Termometer (f.eks. digitalt ute-inne-termometer fra Clas Ohlson til under hundrelappen)
* pH-test (fra dyrebutikken)
* GH-test (fra dyrebutikken)
* (Eventuelt en elektronisk kombinert pH- og konduktivitetstester, f.eks. på bestilling fra Hanna Instruments).

Gift-tester:
* Nitritt-test (fra dyrebutikken)
* Ammoniakk-test (fra dyrebutikken - mest aktuelt ved oppstart)

Først når du vet hvor høy pH og hardhet er i akvariet noen dager etter påfylling (det kan nemlig være forskjellig fra det du måler direkte i krana), kan du egentlig vite hvilke fisk som passer til deg.

F.eks. med lav pH og GH kan fisk fra Sør-Amerika passe. Hvis du har veldig høy pH, kan fisk fra Vest-Afrika passe bedre. Ligger det et sted midt i mellom, kan det kanskje passe bedre med visse asiatiske fisk. (Helt grovt og overforenklet forklart.)

Hvis du skaffer fisk som er tilpasset din vannkvalitet, blir det ytterst sjeldent at du trenger å tilsette noe som helst til vannet.
Tuusen takk for informative svar

Det var visst ikke Aqua Safe jeg hadde kjøpt, men aqua sana. Er det det samme?

Ja vi skal vente den anbefalte tiden. Men mulig ungene må få kjøpe seg en bitteliten fisk hver mens de venter. Vet at jeg må være villig til å ofre disse, men har tenkt mye frem og tilbake og tror nesten vi må gjøre det slik. Ungene fikk nemlig dette i julegave (før vi forstod hvor mye arbeid det var før det faktisk var i gang med fisk i..he-he..) og som de utålmodige sjelene de er så kan det altså hende at vi må la det gå med et par små fisk. Selv om jeg i utgangspunktet har litt problemer med det.

Men angående de vanntestene. Tenkte egentlig å teste vannet i dyrebutikken, men det blir kanskje veldig styrete hvis vi må teste det mye?
Har fortstått at strips ikke er å anbefale. Finnes det f.eks en slik annen testpakke som tester alle verdier vi trenger å teste. Og da til en grei pris?

Ellers takk for tips om å tilpasse fisk etter vannverdier. Det høres ut som en god ide for en nybegynner
Aqua sana er tilnærmet lik aqua safe ja.

Jeg skal gi deg et råd nå i oppstarten: IKKE styr for mye. Kjøp dråpetester senere, du trenger ikke leke hobbykjemiker for å få igang karet ditt.
Skal si deg en ting jeg, jeg har ei venninne som aldri har testet vannet sitt og hun har hatt akvariet i 15 år.. Hun lar de være ifred. Bytter vann og renser filter selvsagt men thats it. Har aldri vært plaget av fiskedød.

Her gjelder sunn fornuft. Sett deg inn i oppkjøring, er fin info om det her inne, sjekk artikler. Vær tålmodig og når du skal sette inn fisk så begynn forsiktig. Kjenner du noen med akvarie? Da tar du med deg ei tomflaske og ber om å få filtergugge som du bare heller rett oppi karet, trenger ikke kjøre gjennom i ei bøtte osv. Vent til vannet er klart og du kan begynne å tenke på å sette inn fisk. Faktisk!

Personlig har jeg akkurat i de siste månedene testet vannet mitt og jeg bruker strips på rent økonomisk grunnlag. Føler ikke for å kjøpe noe annet heller.
Sikkert noen som 'halshugger' meg nå men det tåler jeg.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap