Hadde et krisetilfelle i jula

hei. dro på ferie i jula. hadde ikke noe foringsautomat så jeg var litt bekymret for det. skulle være borte i 5 dager og har lest at fiskene kan klare seg fint så lenge. men en annen ting de ikke tåler så bra kanskje er hvis varmekolben plutselig ikke funker...og DET skjedde!! vet ikke hvor lenge den var ødelagt men da jeg kom hjem var tempen på vannet 14 grader...kjipt. for det ser ut til at fiskene ikke likte det helt. den ene platyen svømte opp ned og helt skevt- så ikke ut som den hadde det så godt så jeg måtte la den ta kvelden..ett par andre av de svømte også rart . plutselig så fant jeg også gibbicespn liggende på bunnen-død. har også 5stk SAE. ser bare 4 av de og jeg kan ikke se den siste..dette var veldig kjedelig syns jeg. nå til spm.
-kan det ha utviklet seg noe sykdom pga dette.?
-og kan den ene SAE død av kulde når ikke de andre har det?..de ser friske ut.
- er det dumt og la den eventuelt døde SAE ligge i karet hvis jeg ikke finner den.?

430 liter med en del planter røtter så det er vanskelig og lete uten og herje for mye..
litt mye tekst her men håper noen leser og kommer med noen gode innspill...
Kulden i seg selv tror jeg ikke gir noen spesifikke sykdommer, men de blir ganske pjuske, mye stress og "generelt dårlig allmentilstand" som en norsk lege ville sagt, så de er nok veldig utsatte får å få eventuelle skydommer/smitte. Det er nok bare å følge med etter beste evne og prøve å oppdage det tidlig hvis noen av dem plukker opp noe sykdom.

Hvis du har hatt død fisk liggende en stund er sannsynligvis nitratverdiene dine høye, så et godt vannbytte er nok en god ide, gjerne bytt vann litt oftere enn du pleier, så er du sikker på at vannverdiene er på godsiden for fiskene. Om du muligens har et lik liggende er dette ekstra viktig.

Jeg ville sjekket godt etter den manglende fisken, et lik som ligger og råtner avgir mye ufine stoffer. Men finner du det ikke så finner du det ikke, ikke mye å gjøre med det. Jeg ville kanskje holdt meg til å hovedsaklig speide grundig istedet for å rote rundt, siden fiskene sikkert er stresset nok fra før. En død fisk blir nok fort spist opp av sine kompiser uansett, særlig om de ikke har fått mat i noen dager.

Og hvorfor bare den ene Saen døde er vel litt hipp som happ. Hvorfor får du influensa, men ikke kompisen din? Kanskje var det den tynneste eller en som var litt pjusk fra før, slik at den ikke tålte påkjenningen like godt som de andre. Kanskje var den ikke rask nok når noen andre fant ut at den så ut som god mat.
takk for svar .
nå , to dager etter jeg kom hjem, kom den 5 fisken til syne. så den er ikke død en platy klemmer litt finner (den minste av de)

målte NO3 og den slo ut på ca 3-5 Mg/L (litt utydelig måler syns jeg,dråpetester)
tok jo ut den gibbicepsen som var død ikke så lenge etter dødsfall tror jeg.
men er 3-5mg/l mye?
skal ta vannbytter.

har brukt medisinering for et par uker siden..uten kullfilter i pumpa i etterkant. burde jeg skaffe meg nye kullfilter til og bruke etter medisinering?
Slike nitratverdier er veldig bra og tyder på gode rutiner hos deg Begynner det å nærme seg 30-40 mg/l er det derimot på tide å begynne å bytte vann.

Du får følge med på den platyen og se om den blir bedre eller viser andre tegn på sykdom. Forhåpentligvis er det nok bare stress og den kommer seg, men man vet jo aldri.

Kullfilter bruker du for å få medisiner raskt ut av vannet. Men du kan også tynne ut medisin ved å ta flere store vannbytter når en kur er over. Om du har hatt to-tre vannbytter siden den gang så ville ikke jeg stresset med noe kullfilter. Men det er ofte kjekt å ha et ekstra liggende i skapet i tillfelle du raskt må fjerne medisin før du tilsetter en annen.
ja det kan være lurt.
vil si det er gode nok rutiner her. måler stadig..sikkert for ofte og bytter vann regelmessig...syns nesten det blir for lite og gjør..hehe, har ikke hatt karet i gang mer en ca 2-3 mnd ca. har ikke sett noe til noe nitritt topp enda,,syns det er litt rart..eller er det bare bra?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap