Mina tomme gullfisk-bolle... :-(

Er ganske ny med fisk, holder på å lese meg opp...

Har en fin, men akk så fryktelig tom, 5-6 liters gullfiskbolle etter at min kjære, utrolig vakre, røde kampfisk Blimia døde i forgårs... Det er så tomt uten en sosial liten fisk på bordet... Jeg har forstått av dere med mer erfaring, at kampfisk (som er friske, Blimia flyttet til bollen da han ble syk, for å være under overvåkning) ikke har det noe særlig godt i så små boller...

Jeg lurer derfor på følgende:
Jeg ønsker meg EN fisk (ikke mange) som kan trives og ha det godt i denne bollen på stuebordet, en tam og sosial liten kar som hilser og er nysgjerrig og interessert i hva vi driver med. Siden han skal stå på bordet, vil jeg gjerne at han skal være fin. Kampfiskene er jo vanvittig vakre, men kan nøye meg med noe mindre vakkert, bare den er stilig (f.eks svart?) og SOSIAL... Jeg har en liten pumpe (Stingray Elite 5) og en fin liten varmekolbe som kan ligge oppi, om det trengs...

Noen som kan gi meg en ide om hva slags fisk som kan trives hos meg???

Har hørt om en slags gullfisk som heter Black Moor, såg litt fin ut, kan den ha det godt oppi der tro?

Eller bør jeg bare vaske skålen og fylle Maarud Potetchips i den...
Plussmedlem
Dessverre, er nok det siste du nevnte best..

Det er nok ingen fisker som kan trives i så små beholdere, beklager. Jeg skjønner at du gjerne vil ha en liten fyr oppi der, men det vil jeg absolutt ikke anbefale. Slørhaler blir også store hvis de har muligheten til det!

Kanskje en liten koloni reker? De er ikke så sosiale, men med masse planter kan det bli fint Men blir vel nesten for lite til det også..
Enig med Andreas....og at det faktisk blir litt lite for reker også da ut fra hva jeg har forstått, ikke bør ha mindre enn 15 liter.....
Hmmmm.....

Ingen Kim's - ingen kos...

Hvor lite kan kampfisken til nøds klare seg med da? (Ikke overleve, men trives!) Har en 10-liters tank som han pleide å bo i... Men den kan jo naturlig nok ikke stå på bordet.
Plussmedlem
Jeg ville nesten ikke hatt mindre enn 40 liter til kampfisk, jeg.. helt ærlig. Men det er veldig forskjellige meninger om det

Forresten; Andreas er et fint navn, men jeg tror jeg holder meg til Anders! HE-HE :P
Vi har vår i en 18 liters tank for øyeblikket. Ser ut som om han har det topp. Han svømmer rundt og kommer bort til glasset for å hilse når vi går forbi og opp til vannoverflaten for å tigge )

Som ANDERS (soooooorry det var en STOR glipp!!!!) sier så er det litt idividuelt hva folk vil si. Noen mener at de ikke bør ha mindre enn 180-240 liter !!!!! Jeg tror det kommer helt ann på hver enkel kampfisk, så lenge den har bra vannverdier.
Hei

Jeg har sett litt rundt på nettet. Og det jeg kom frem til er at di fleste av betta typene trenger 37,9l (40L)

Noen få trenger 97,5L(100L)

MEN, Når det gjelder Betta splendens så trenger denne 18,9L (20L)
*phu* da har min splenders nok ifølge de verdiene du har funnet frem til B. ))
Men hvorfor skal du på død og liv ha minst mulig beholder til den da? Boller er for planter og dekorasjoner, ikke fisk. Det er en uting at disse blir brukt til levende vesener i det hele tatt.
Hvis du bryr deg om fisken din slik du påstår så spanderer du på den et større hus. Beklager at jeg er krass. Akvariehobbyen er bare så mye mer enn dette. Vil du ha et tamt kjedelig dyr eller et som utfolder seg mest mulig naturlig...?
tenk deg selv at du skal bo i et lite kott på 3*3m. (i ordet bo mener jeg spise sove og gå på do) det bliiiiir kanskje litt for ekkelt der, men tenk deg en hel gymsal, der kan du gjøre myyyyye før ting blir ganske ekkelt.

konklusjon; skaff deg større kar, legg ting til rette for fisken eller fiskene eller slå fra deg tanken med fisk og skaff deg bikkje..
Jeg bryr meg, og og er "under opplæring", det er derfor jeg spør. Jeg ser de selger bittebittesmå tanker og boller selv i dyrebutikken (!). Saken er at jeg ønsker meg en fisk som kan stå på bordet og delta i det vi gjør i stua og ha kontakt med oss (vi kan ikke ha hund eller katt pga sterke allergier!), ikke et dyr/fisk som må plasseres i et annet rom eller borte i en eller annen krok, slik at vi bare hilser på han når vi passerer forbi... Kanskje det ikke passer så godt for oss med fisk likevel, da... Får heller hjelpe dyrebeskyttelsen, vi da... :-S

















Therese Sannes
tenk deg selv at du skal bo i et lite kott på 3*3m. (i ordet bo mener jeg spise sove og gå på do) det bliiiiir kanskje litt for ekkelt der, men tenk deg en hel gymsal, der kan du gjøre myyyyye før ting blir ganske ekkelt. konklusjon; skaff deg større kar, legg ting til rette for fisken eller fiskene eller slå fra deg tanken med fisk og skaff deg bikkje..


Vel, hvis noen hadde gitt meg god mat, kommet for å rydde og lufte hybelen regelmessig, og hybelen hadde hatt spennende nok innbo til at jeg ikke kjedet meg, ville jeg kunne trives godt selv på ganske liten plass. Jeg har ikke behov for en gymsal, og det mener jeg kampfisker ikke har heller. Et 20 liters akvarie er greit nok for en kampfisk sålenge filter, vannbytter og innredning er riktig. Men det er viktig å huske på at akvariet ha riktig innredning, og at man holder kun én kampfisk, og ingen andre fisker.
Inaktiv bruker
Hei Blimia!

Før hadde jeg en bolle på 3-4 L med 2 gullfisker og en kampfisk, Jeg skjønte kjapt at de ikke trives så godt så jeg skaffet en 48 L akvarie med noen fler fisker og så ble det ganske lite etter vert så jeg kjøpte et 110 L akvarie, Nå er bollen ødelagt og jeg bruker 48 liters akvarie til yngel...

Så kanskje du kunne hatt planter oppi bollen, det er spennene( I følge meg) å se planter formere seg Eller hvorfor ikke skaffe seg et større akvarie?

Lykke til
Ja, får gjøre som du, Charlotte, sier, heller dyrke planter oppi der... ER jo fin hobby det og, for bevisst dyrplageri, det vil vi ikke drive med.

Større akvarium er utelukket, da leiligheten ikke er stor nok, og interessen heller ikke tilsier å sitte i et annet rom og se på fisk som svømmer rundt... Tanken må være der vi er, eller så er det ikke noe for oss, er jeg redd...

Det var selve KONTAKTEN med Blimia som fascinerte oss, og han viste absolutt tegn til trivsel de 4 månedene vi hadde ham. Dvs, en fisk som svømmer rundt og hele tiden kommer bort og viser interesse for oss og hopper etter maten vi gir oss og svømmer etter fingeren vår både på utsiden av tanken og i vannskorpen, ja det tolket vi som at han trivdes, da vi hadde kontakt med ham flere ganger i timen, dagen igjennom. Hvis dette IKKE er trivsel, så vennligst korriger en nybegynner som nå lurer på å avvikle en gryende hobby før den er begynt...
Dere kan ikkje bruke et litt større akvarie som en forlengelse av studebordet da.
Må jo finnes løsninger for de som bor trangt også men vil ha fisk mener no eg.
Har en vennine som har liten plass så ho fekk bygget en hylle i et hjørne i stuen som ho kunne bruke.
Vi har vårt i spisestuen og har laget oss til med krakker til å sitte på
finnes dritspreke stuebord som er akvarium. Da slår du to fluer i en smekk. Tenk å sitte å ta en kopp kaffe mens du kan se rett ned på fiskene i bordet holdt på å kjøpe et på finn for en stund tilbake men var for treig. Ble solgt. Det var rundt og dritstilig
Jeg har mine to akvarier stårende like ved en godstol hvor jeg støtt og stadig sitter og koser meg med en bok og en kopp kakao mens jeg glaner på fiskene. De er også godt synlig fra sofaen, så selv om de ikke står midt på bordet så er det nært nok, og fryktelig koselig og dekorativt.

Det er nok ingenting som vil trives i en så liten bolle, dessverre. Selv har jeg fått et bittelite 10 liters akvarium gratis med på kjøpet til et større akvarie. Jo mer jeg ser på det jo mer usikker blir jeg på om jeg engang vil ha dvergreker i det, det er jo like lite som bøtta jeg bruker til vannbytter.... Selvsagt ville det vært dekorativt med knæsj røde kirsebærreker der, eller en kampfisk med lange vakre slør, men jeg bekymrer meg for livskvaliteten de vil få. Men det er opp til enhvers egen samvittighet, selvsagt, men erfaringer fra andre akvarister og viten om hvordan dyrene lever i naturen er viktige ledetråder.
Etter min mening tror jeg du ville fått like mye kontakt med fiskene dine om du har dem i et stort akvarium... Du kan jo ha f.eks en 50-60 liter i nærheten av sofaen din, eller godstolen eller kanskje rett ved siden av tv'n, slik som jeg har.
Samboern ser på tv og jeg ser på fisk :o)

Hvis du MÅ ha akvariumet i et annet rom så hvorfor ikke innrede slik at du kan ha en stol eller noe slikt vedsiden av / foran akvariet, så du kan ha kontakt med fiskene?

Eller ha et slikt bord som Fiskemilla nevnte XD Eneste minuset er vel at du sikkert ikke kan flytte på bordet... Noe vi gjør selv støtt og stadig.
Ja, har fått mye å tenke på nå...
Og den bollen ser jeg ikke for meg at kommer til å bli brukt mer, i såfall blir det som karantenebolig til nødsfall... Kanskje plante noe i den, en mikrohage er sikkert både spennende og dekorativt, enten med vann eller uten...!? Bevisst dyreplageri har i hvertfall ikke jeg samvittighet til å drive med... Men det undrer meg storlig at dyrebutikker med vitende og vilje selger sånne mikroskopiske tanker til kampfisker...

Driver og vurderer muligheten for et sånt bord, må se litt hva som er å få kjøpt rundt om her. Vil ikke ha noe brukt, som plutselig begynner å lekke etter å ha vært transportert... Evt. som en av dere nevnte ommøblere litt, så jeg kan få et som er stort nok (men minst mulig i fht hva fisken kan trives med) plassert i nærheten av godstolen min. Skal fisken stå i et annet rom, kan jeg la være å ha fisk. Hunder kan følge etter eierne, og katter likeså, men det kan vi ikke ha, så da må fisken være der vi er, så vi kan se den og ha hyppig kontakt med den...

Men må jeg til med et sånt "stort" akvarium, skal jeg sannelig prøve meg på å ha noen hunner også, og se om naturen har lyst å gå sin gang...
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap