Hjelp, akvariepumpa stopper!

Jeg har i det siste hatt litt grått vann i 45L akvariet mitt, i akvariet er det for det meste bare små fisk. Jeg har en veldig kraftig pumpe for akvarier opp til 160L akvarier som stopper hele tiden. Jeg har hatt et lignende problem i et annet akvarium.

Glasset på akvariet blir dekket av et slimete hvitt lag med noe som ligner litt på mugg, pumpa stopper helt. Pumpa durer som om den gikk helt vanlig, men det kommer ikke noe vann ut av munnstykket. Hva kommer dette av?

Håper noen kan hjelpe meg...
Nå aner jeg ikke hvordan den pumpa funker, men der "skovlhjulet" er montert i pumpehuset kan det sammle seg så mye skitt der som hjulet roterer slik at det stopper. Har i allefall opplevd det på min. bare å vaske og skrape godt, burde ikke skje igjenn på en stund. Eller så kan det jo vere en defekt på elektromotoren, da må du nesten bare kjøpe en ny, eventuelt går det kansje på garanti.
Har noen av disse pumpene,og de går veldig fort tette før karret stabiliserer seg.
Så det er viktig å vaske alle delene av pumpa ofte.Gjerne en gang i uka.
Dette er den eneste innvendige pumpa jeg har som går så raskt tett.
Har du rengjort pumpa? Filtersvampen kan gå tett, den må klemmes forsiktig i akvarievann en gang i blant. (Bruker ikke skråskrift uten grunn, mange har skylt svampen under springen og myrdet gode bakterier :o). Har du filtervatt, må den skiftes, hos meg en gang i uka i innvendige filtre.

Ser at du har saktevoksende planter, selv om andematen gjør en god jobb kan du kanskje få noen hurtigvoksende stengelplanter? Det kan hjelpe på det grå vannet, og alle som har slike planter må klippe dem hele tiden, så det kan være mulig å få tak i noen uten at hele ukelønna går :o)
ser du har problemer med pumpa du kjøpte av meg! nederste filteret tetter seg fort på denne pumpa siden det er såpass fint så det må rengjøres regelmessig, eventuelt så kan man byttet det ut med blåfilter da holder det litt lengre. jeg gjorde rein pumpa ca hver 3-4 uke med filtret som sitter i. håper du ellers er fornøyd med akvariene å utstyret hvis det skal vise seg å være noe galt så kan jeg se om jeg finner igjen kvitteringen i nettbanken. for den er bare 1 år snart.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap