Spørsmål om innreding og huler til l-144.

Inaktiv bruker
hei.
jeg vill kjøpe meg noen L-144 maller av forskjellige kjønn.
de blir gående i et 350 liters karr med 4-6 scalare og forhåpentlighvis noen 3-4 dickus. så har jeg noen spørsmål.
jeg vill ha sand bunn... tenkte det kunne være ca 5 cm tykt over hele utenom i begge hjørnene der jeg tenkte å lage en haug med kanskje 10 cm tykt lag. så ville jeg kjøpt meg noen skiferhuler å gravd ned så de står på skrå nedover, deretter plante en del planter oppå... er det andre huler som er fine å bruke, fungerer bedre??
hvor stor gruppe burde jeg ha??
er de lette å få yngel på, for det er dette som jeg helst vill prøve å få frem....? Kan de gå fint med scalare og discus?
erfaringer med sand og tykkelser, groper,, hull, huler å andre ting... planter ???

hvor kan jeg få tak i L-144 ???
hvor mye koster en skiferhule å hvor stor børr den være ?

på forhånd tusen takk, jeg trenger hjelp, med fisken jeg har veldig lyst på...
Inaktiv bruker
svar...?
er lette å få yngel på de bare de blir kjønnsmodene.
de kan vel gå med scalare og discus men vil tro at scalerene vil spise opp yngel!
selv så har jeg rundt 5 cm med sand på det meste å til huler bruker jeg skifer huler som du kan kjøpe her
du kan også lese litt om oppdrett her

hvis du sjekker annonser inne her på AF så er det mange som selger L144. selv har jeg 7 stk i en 160l så det burde hvertfall gå i en 350l, kommer sef ann på hvor mange andre fisk man har da.

har akkurat fått lek på mine L144 selv å nå ligger det en klase med egg i hula igjen, når de først setter i gang så stopper de ikke med det første

Håper dette hjalp deg litt!
Skal du ha pene huler så synes jeg de keramik hulene er penest og lettest å gjemme i sanda. Jeg så en som brukte Juwel sine "terasser" og lagde 2 hul og la inn hulene i den så åpningen stakk så vidt litt ut. Det ser veldig pent ut og det er en fin måte å samle sand litt høyre opp som i hjørner.

Rart ingen prøver å lage det så selge det.


http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=3494
Inaktiv bruker
takk for svar... jeg lurer på hvor store hulene må være til l144 ? eventuelt kjerramikkhuler hvor bestiller eller kjøper jeg det...?
de burde være 4-5 cm bred 2-3 cm høy og 13-15 cm djup. Dette er innvendig mål i hulen.
Hei! Scalarer og L-144 går ihvertfall helt fint sammen,- ingen tør å mobbe L-144, he-he. Det er mange annonser på L-144 her på Aquaforum, eller legg inn en ønskes kjøpt annonse selv.
Inaktiv bruker
takk for svar, andre erfaringer ??
Scalarene og Discusene vil nok spise opp yngelen ganske fort.
De er lette å få lek på.
Min erfaring er at skiferhuler er best, ettersom at det er en "Terasse" på de.
Da føler ancistrusen at eggene er tryggere.
Ville hatt et par hanner og 2-3 hunner.
Ha to huler, husk å sett de et stykke fra hverandre, sånn at ikke bare den sterkeste og største hannen tar begge hulene for seg selv.
Hei..
det er alltid greit og ha to hunner på en hann.. så kanskje en lekstrio er greit
har selv to par av L144, er ikke vanskelig og få egg på disse, noen vannbytter på 10% med litt kaldere vann men ikke overdriv.. det kan føre til hvitprikk eller døde maller.. du ser gjerne før eggene kommer at de leker..

hule kommer litt ann på hvor stor mallen er.. mine er ikke så store enda men legger masse egg.. tror dem synes skiferhulen er litt stor, dem har bare lagt egg der en gang.. alle de andre gangene har dem lagt eggene i en kjeramikk hule som er litt mindre, dem digger dem=) gjerne dekk litt til med planter rundt hulen så det ikke blir så åpent..


Lykke til..
anders86
de burde være 4-5 cm bred 2-3 cm høy og 13-15 cm djup. Dette er innvendig mål i hulen.


Lure på hvilken ancistrus som går i den hula?
syns det var store mål tel å være innvendige mål.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap