Hjelp! hva skal jeg gjøre! skjønner ingenting

okey..jeg skal Nå bytte ut min brun sand mot hvit..MEN hvor mye skal jeg ta ut av vannet? for tar jeg alt ut er jo det ingen bakterier i vannet! og skal fiskene være inne i akvariet mens jeg gjør dette`? har fluval edge akvariet..
kan de dø av stress? hva med reker tåler disse alt nnytt? nytt sand og ny ommøblering?? tusen takk for svar
Vet ikke hvor stort kar du har, men jeg ville tatt vann, pumpen og varmekolben i ei bøtte, latt fiskene være der mens jeg romsterte i karet.

Bakteriene er i pumpen, ikke vannet, men du burde allikevel ikke bytte alt vannet - max 40-50 prosent vil jeg si.
Hvis det er den 24-literen du mener nå så tømmer du så mye vann du klarer av det i bøtter, trenger vel ikke mer enn to bøtter til det. La fiskene være i ene bøtta mens du jobber. La pumpa ligge tilkoblet og gående i den andre bøtta, da opprettholder du filterbakteriene. Skal ikke være noe mer pes enn det.
Takk for svar..ja det er den 23 litern Men Pumpa kan ikke flyttes på det er sånn tungt og innebuggd hvis dere skjønner..det er ikke sånn vanlig pumpe man fester på:/ kan finne bilde..her er link dere ser pumpa motor på bilde nr 2

http://www.fluvalblog.com/fluval-edge-set-to-complete-international-launch/
Åja men den skal tåle å stå uten å gå en stund så hvis du jobber raskt med sandskiftet går det nok bra. Mener jeg så noen her inne sa filtret kan stå en times tid og det er lenge nok til at du får tømt, skiftet sand og fylt i vann igjen. Pumpa kan du koble til selv om du ikke er helt ferdig med innredninga.
Tusen takk håper Hvit sand blir fint og mine fisker tåler det
Det tåler fisken og det blir nok fint. Husk å skylle gjennom sanda så vannet ikke blir så tåkete. Greit å gjøre det før du starter med tømminga så du sparer tid.
TUSEN TAKK du er en engel! nå skal jeg gjøre klart!
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap