Best før dato på flakfòr?

Har en stor boks flakfor som har rukket å bli 4 år gammel. Har innholdet blitt forverret med tiden?

Denne bør du nok kassere. Foret mister mye av næringsinnholdet når de blir stående så lenge.
Næringsinnholdet har nok tapt seg med tiden, spesielt hvis boksen har vært åpnet. Særlig vitaminer holder seg ikke så lenge slik jeg har forstått det. Ikke alle som er like nøye på hva de gir fiskene sine, men jeg ville nok valgt å spandere en ny boks. Jeg kjøper heller små bokser med flakfor slik at ikke innholdet skal rekke å bli så gammelt før den blir tom, men det går mest i frossenfor og grønnsaker her i huset. Har selv måttet kaste noen bokser med flakfor som har blitt for gammelt (glemt bakerst i et skap..). Tenker litt på det på samme måte som med katte og hundemat: om man gir dyret et dårlig for så vil den spise og drite mer men ikke få samme nytten av maten. (F.eks er ikke alltid det billige foret det beste (billigste) hvis det har dårligere kvalitet slik at det går større mengder enn om man kjøper et dyrere med bedre næringsinnhold.) Og sunn mat har mye å si for en god helse for oss alle.
Hiver inne et spørsmål her jeg også.
Det omhandler dette med alder på fôret

Jeg så på den ene fôrboksen min som nylig blitt tom og som ble kjøpt for 6 månder siden og så at jeg har vært uheldig og få kjøpt meg fôr som gikk ut tidlig i 2007.

Har mistet noen fisker det siste halve året grunnet sykdom`er

Og mange av ancistrus yngel`ene fra kullet jeg fikk i april i fjor har død.

Kan det være maten som er årsaken?

Ha man en boks som har gått ut av dato og noen flere andre som ikke har gått ut som man vekselforer med så betyr ikke dette så mye. Men er dette hovdforet så vil det bety mye, spesielt for yngel som har behov for det foret den klarer å karre til seg. Vitaminene er de første til å folate og dette er ikke bra da fisken har behov for de for å klare å bryte ned proteinene til aminosyrer.

Moralen er enkel og den er at boksen kasseres når den er gått ut av dato. Ingen grunn til å kassere den dagen etter datostempelet, men man beholder den ikke i måneder etter datoforfall.

Fisk som får foringet næringsinnhold i foret vil lettere dra på seg sykdom, samt at den blir stresset når den ikke får i seg nok for og blir enda mere motakelig for det sm måtte reke forbi av ulumskheter. Friskt vann og godt for gir økt trivsel og motstandskraft.
Geir Kristiansen
Denne bør du nok kassere. Foret mister mye av næringsinnholdet når de blir stående så lenge.


Ja, det bør jeg nok gjøre. 4 år er ikke lite. Har du tips til tørr boksmat for mine 6 Stjernedanio? Gjerne noe som er vanlig å finne i norsk handel?
En forboks koster en femtilapp, går man for topp kvalitet må man kanskje ut med en hundrings. Syntes det da er like greit å kaste den gamle maten og gå for noe ordentlig.

Granulatfor er vesentlig bedre enn flakfor, så gå for det om du kan. Til stjernedanio bør det være små granulat, eller hva med avskallet artemia? Det er jo gull for de fleste fisk.
Avskallet artemia er et godt forslag! Men du bør nok ha noe mer å variere med, så ikke bytt ut flakforet bare med det. Selv om flakfor er satt sammen for å inneholde den næringen fisken trenger så mener jeg at det er et stort pluss å variere kosten. Jeg mener bestemt at fiskene mine blir ekstra ivrige når de får røde mygglarver selv om dette ikke er det mest næringsrike. Tror altså at det øker trivselen når fiskene får variert kost, og at det er en fordel med tanke på næringen de får i seg.
Takk for tipsene. Da går jeg for mini granulat og avskallet artemia.
Kjøpte en liten boks mini granules. Det er samme maten som på linken, men min boks er uten det "clear and clean water formula" merket man tydelig ser boksen på bildet har. Tror dere jeg har fått et parti med tidligere formula som smuldrer mer i vannet?
Tilfeldig bekjentskap
© Lisa S Falk
Reklame for plussmedlemskap