Fisk blir spist opp

Hei!

Har et 60 L akvarium hvor det var 2 sølvhaier, 1 ancistrus malle, 2 kinesiske maller og 10 kardinal tetra.

Det har i løpet av de siste to dagene blitt borte 3 kardinal tetraer og en kinesisk malle. Jeg har en liten finger på at det er sølvhaiene som har spist opp disse, til tross for at sølvhaiene ikke er større enn 4-5 cm. Kan det være ancistrus mallen som er akveriumets jakter?

Ser heller ikke ut som om sølvhaiene er blitt spesielt oppblåste.
sikker på at de har blitt spist opp? Ancistrus er helt harmløs mot andre fisk bortsett fra i lekstiden og mot andre maller .så jeg tror det nok ikke er Ancistrusen, men de liker å "spise" på fisker som allerede er døde. hvis du har en innvendig bakgrunn så kan det hende at noen har klart og komme seg bak der.....
hvor store er kardinal tetraen?
rart at du ikke har funnet noen av fiskene som har tatt kvelden
Har ikke en innvendig bakgrunn, så det er utelukket. Skal sjekke den innvendige pumpa litt nærmere, men tror ikke det skal være noen måte fisken kan komme seg inn der. Kardinal tetraene er ikke større enn ca 2 cm.
Finnes ikke spor etter fiskene.

Takk for hurtig svar!
Plussmedlem
Aldri opplevd at sølvhai har tatt andre fisk. Mine store sølvhai gikk sammen med endlers i en 600liter og spiste flakfor side om side med de....
Om en av de tilfeldigvis fikk en endlers i munnen var det febrilsk spytting for å få den ut igjen...
Mine to tidligere sølvhai var reie yngel predatorene. Så de tok iallefall annen fisk.
milo
Aldri opplevd at sølvhai har tatt andre fisk. Mine store sølvhai gikk sammen med endlers i en 600liter og spiste flakfor side om side med de.... Om en av de tilfeldigvis fikk en endlers i munnen var det febrilsk spytting for å få den ut igjen...

kan det være for liten plass til sølvhaien, noe som fører til at den blir aggressiv?
vi har 6 sølvhai sammen med ancistrus yngel, og masse små stimfisk, har aldri opplevd at sølvhaien har rørt de andre fiskene. ganske fredelig fisk har jeg også hørt av andre som har disse.
Mistenker du finner svaret på gåten din inni filteret.. er viktig at du har en form for sikkerhet på inngangen til filter som f.eks en svamp eller noe så ikke små fisker blir sugd inn, har hatt den mindre koslige opplevelsen av å finne en halv stim med neon tetra inni innvendig filter selv.
Plussmedlem
Sølvhai er en fisk som krever stor plass. Mine ble solgt fordi 600liter ble for lite til de. Da hadde jeg hatt de i halvannet år.
Sølvhai er nervøse og skvetne. Og de krever stor svømmeplass, hvis ikke kan de bli stresset over tid...

Mine var vel ca 20cm og de gikk da sammen med endlers på 2-3cm... De ble foret med ting som var større enn de minste endlersene...
Sølvhai passer nok ikke i en 60 L.
De passer ikke i noen normale hjemme-akvarier.

At akvariebutikker "flest" i det hele tatt selger sølvhai til privatpersoner sier mer om zoo-bransjens holdning til dyrevern enn jeg liker å vite.
Får prøve å finne noen som har større plass til sølvhaiene, eller sette igang ett større akvarium. Takk for gode svar
Fant igjen to døde kardinal tetraer i Eheim 2008 filteret. Den ene kinesiske mallen hadde klart å sette seg fast bak pumpa, men var fortsatt i live.
synd det med kardinalene men bra at du fikk redda malla
Tilfeldig bekjentskap
© Helge A. Hafstad
Reklame for plussmedlemskap