Hva trenger jeg til oppstart?

Som overskriften sier: Hva trenger jeg til oppstart av ett akvarium? Jeg skal bestille på nettet senere, så hadde vært greit å få med det meste på samme bestillingen nå

Jeg kommer på:
*Hevert
*Vanntester
*Varmekolbe
*Termometer

Jeg har fra før:
*Akvarium
*Pumpe
*1 Mangrove-rot

Sand var de tom for på Biltema, så det må vente til de får inn igjen neste uke. Planter kjøper jeg derfor ikke inn før jeg får sand og vann i karet. Og selvfølgelig ingen levende skapninger oppi før det er ferdig innkjørt

Er det noe du kommer på som er viktig under oppstart? Noe som er ett "must" å ha?
Har du lest denne De andre artiklene i Akvarieskolen er også nyttige å lese
Medisiner..
Om du først skal kjøpe noe på nett så var det mye rimeligere der enn ellers. Ikkje sikkert du får bruk for dei heller, men etter å ha kjørt rundt hele byn for å leite etter Esha merket så har vi det no fast i skapet.
Sugekopper til å feste slanger og termometer med..
Solveig G S
Har du lest denne [URLBLOCK1] De andre artiklene i Akvarieskolen er også nyttige å lese :-)

Ja denne har jeg lest, men tenkte det kanskje var noe annet som kunne være "kjekt å ha"

Ps: Glemte å skrive at hov har jeg fra før av
Therese Sannes
vannbehandling.

?
for eksempel easy-life. til når man har byttet vann ol.
*Titter i akvarietingene..* Kjøp skikkelige dråpetester når du først kjøper, strips er ikke til å anbefale. Jeg har angret litt på at jeg ikke satt meg mer inn i hvilke merker som er best før jeg kjøpte. Skal du justere phen i akvariet kan det være lurt å kjøpe en mer nøyaktig test en de vanlige. Ellers må du vurdere om du vil bruke et produkt for å fjerne klor og metaller fra vannet, og evt det du trenger til å justere phen. Men det er jo ikke akkurat "må ha fra starten av"-produkter, men du bør tenke på det før du skal ha fisk i. Fiskemat trenger du også etterhvert, og enkelte typer medisiner kan være ok å ha liggende, spesielt om det er langt til dyrebutikken (jeg har selv esha 2000 og esha exit stående). Har du innmat til pumpen? Om den har vært brukt før kan det være en fordel å bytte ut noe av filtermassen. Ellers har jeg bøtter som jeg bare bruker til akvariet (alle av samme type, da stabler de så fint) og diverse engangssprøyter uten spiss (selges på apoteket) til å måle mengde av akvarievann som skal testes og produkter som skal tilsettes, men dette er jo ikke fra akvariebutikken.
Therese Sannes
for eksempel easy-life. til når man har byttet vann ol.
Easy-life er et litt omdiskutert produkt har jeg fått inntrykk av. De vanligste vannbehandlingsmidlene er de som binder klor og tungmetaller (skrev visst metaller over). Jeg bruker selv aquasafe, men det finnes andre merker også.
brukte selv en fra tetra her tror jeg, gikk tom i forrige uke, å navnet det husker jeg ikke easy life har jeg bare stående i skapet i tilfellet jeg går tomt
Ingjerd
*Titter i akvarietingene..* Kjøp skikkelige dråpetester når du først kjøper, strips er ikke til å anbefale. Jeg har angret litt på at jeg ikke satt meg mer inn i hvilke merker som er best før jeg kjøpte. Skal du justere phen i akvariet kan det være lurt å kjøpe en mer nøyaktig test en de vanlige. Ellers må du vurdere om du vil bruke et produkt for å fjerne klor og metaller fra vannet, og evt det du trenger til å justere phen. Men det er jo ikke akkurat "må ha fra starten av"-produkter, men du bør tenke på det før du skal ha fisk i. Fiskemat trenger du også etterhvert, og enkelte typer medisiner kan være ok å ha liggende, spesielt om det er langt til dyrebutikken (jeg har selv esha 2000 og esha exit stående). Har du innmat til pumpen? Om den har vært brukt før kan det være en fordel å bytte ut noe av filtermassen. Ellers har jeg bøtter som jeg bare bruker til akvariet (alle av samme type, da stabler de så fint) og diverse engangssprøyter uten spiss (selges på apoteket) til å måle mengde av akvarievann som skal testes og produkter som skal tilsettes, men dette er jo ikke fra akvariebutikken.

Jeg har lagt inn i bestillingen (men ikke trygt på "bestill" enda tilfelle det er mer jeg kommer på) JBL-vanntester. Virker som det er det merket flertallet her på forummet er mest fornøyd med.
Sprøyter til vanntester er ingen problem, jeg har mange av de liggende her hjemme, ubrukt selvfølgelig
Jeg vet ikke 100% sikkert hvilken type mat min type utvalgte kjærleik (dvs ål!) spiser enda, men jeg har lagt inn spørsmål om det her: Da får jeg bestilt det eller kjøpt senere på dyrebutikken.
Medisin venter jeg nok med å kjøpe, iallefall ikke denne måneden (januar er regning-måned her hos meg, så kontoen er allerede slunken!), det kan jeg nok ta når akvariummet er klart til innflytning. Foreløpig er det jo tomt
Gjødselkuler til å trykke ned i sanden ved plantene er fint å ha om du vil ha bra plantevekst. Fiskemat så jeg nevnt lengre opp. Når jeg gjelder vanntester så er pH og NO2(nitritt) viktigst, men i oppstarten kan det være en fordel å måle No4(ammoniakk) og No3(nitrat) også.

Hva slags fisker skal du ha?
cara79
Gjødselkuler til å trykke ned i sanden ved plantene er fint å ha om du vil ha bra plantevekst. Fiskemat så jeg nevnt lengre opp. Når jeg gjelder vanntester så er pH og NO2(nitritt) viktigst, men i oppstarten kan det være en fordel å måle No4(ammoniakk) og No3(nitrat) også. Hva slags fisker skal du ha?

Kuhlii-åler
Timer til lyset er fint å ha.
Før hadde jeg Khulii åler de spiste for det meste Tetra tabimin hos meg.
Ph og nitritt tester.

Mvh Emil
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap