Nitrifikasjonsprosessen starter ikke..

Hei!

Vi bestemte oss endelig for å gå til innkjøp av et akvarie da dette er noe vi har snakket om og hatt lyst på over lang tid. Vi endte opp med et Juwel rio 240 som ble satt opp den 30/12-10 og innredet med 4 planter, en rot og et sunket skip. (har sett at ikke alle er like positive til disse plastsakene. :-/ ) Vannet ble tilsatt Easy-Life. Vi var 100% blanke på dette da vi gikk til innkjøp, og ble fortalt at vi kunne sette inn fisk etter 14 dager. Har jo forstått at dette ikke er noen unormal måte å gjøre det på, men ble fasinert av salmi metoden og bestemte oss for å forsøke oss på denne. Da unngår vi å plage fisken, samt spare oss for masse vannbytter inntil to ganger daglig over en periode.

Karet sto sånn ca en uke før vi tilsatte ca 8 ml salmi, samtidig som vi valgte å fjerne kullfilteret som vi har lest at er unødvendig bortsett fra etter medisinering. Av filtermedium er det nå 2 stk fine blåsvamp, 1 cirax, 1 grov blåsvamp, 1 grønn nitrax og filtervatt på toppen. Etter å ha lest at for mye ammonium kunne bremse prosessen valgte vi å ta et vannbytte på mandag for å tynne verdien litt, men ingenting annet ble rørt. Har også foret et par små klyper med flakfor.

Ammonium ligger nå stabilt opp imot 5mg og ph har vært stabil på 7-7,5 målt med både tertra og jbl dråpestest. Temperatur ligger stabilt på 28+. Har målt Ammonium og Nitritt daglig siste uken i spenning på å følge utviklingen, men ingenting skjer. Måler også nitritt med både tetra og jbl dråpetest, da jbl viste seg å måle mye lavere konsentrasjoner enn tetra sin. Er ikke anntydning til utslag på nitritt.

Vet også at testene fungerer da vi har brukt dem i en 5,5 liter som dattera fikk til jul hvor hun har en kampfisk. (som forøvrig sparket oss igang.) Vært mange vannbytter der da vi ble fortalt at det ikke var noe problem å sette inn fisk dagen etter med noen remedier vi blandet i vannet hennes.

Det vi ikke forstår nå er hvorfor nitrittprosessen ikke starter i vårt akvarie, når det har vært i full gang i 5,5 literen i en ukes tid. Er det normalt å fortsatt ikke måle nitritt nå etter 15 dager og 7-8 dager men ammonium/ammoniakk, eller er det noe som forsaker at prosessen stopper opp. Har ikke målt GH og KH da vi ikke har kjøpt inn disse testene enda, og nitrat har vi testet kun en gang da vi vel ikke vil få nitrat før vi har fått nitritt.

Har noen snegler som fulgte med på kjøpet som virker til å trives godt og vokser kjapt, samt en hurtigvoksende plante som vokser i rekordfart, så noe liv er det i karet.

Håper noen kan gi oss noen oppløftende svar som gir oss håpet tilbake om at noe kanskje vil skje snart!
Hei,
Sitat:
"Det vi ikke forstår nå er hvorfor nitrittprosessen ikke starter i vårt akvarie, når det har vært i full gang i 5,5 literen i en ukes tid. Er det normalt å fortsatt ikke måle nitritt nå etter 15 dager og 7-8 dager men ammonium/ammoniakk, eller er det noe som forsaker at prosessen stopper opp."

Tålmodighet, tålmodighet.

Du skriver at dere satte opp akvariet 30.12. og at dere etter en uke tilsatte 8 ml Salmi. Det betyr at det bare er en uke siden dere startet prosessen.

Generelt:
Andelen ammonium stiger med synkende pH og andelen ammoniakk stiger med økende pH. Ved pH er det omtrent likevekt. Ammonium er ikke spesielt giftig for fisk, men ammoniakk er svært giftig.

Det tar noe tid før de bakteriene som omdanner ammonium/ammoniakk til nitritt vokser til tilstrekkelig antall. Normalt vil dere se spor av nitritt ca 14 dager etter at dere satte til Salmi.

Det som kan stanse prosessen er for lav pH, og pH synker vanligvis som følge av selve nitrifikasjonsprosessen. Dessuten, om pH i utgangspunktet er under 7, har dere mer ammonium enn amoniakk. Ammonium er surt og ammoniakk er basisk (høy pH) så for mye ammonium kan derfor også bremse prosessen.

Spesielt hos dere:
Med pH som målt skulle ikke det by på problemer. Pass allikevekl på utviklingen av pH fremover. Temperaturen er også ok, selv om jeg nok hadde spart litt strøm og lagt meg på rundt 25 - 26 grader. Det er også avhengig av hvilke fisk dere ønsker i karet når det er innkjørt.

Har dere satt til Salmi kun den ene gangen? Jeg ville gi en dose til på ca 5 ml hver annen dag. Flakfor har ingen hensikt når dere bruker Salmi. Salmi gir næring til bakteriene direkte mens flakforets proteiner først må brytes ned til ammonium/ammoniakk før bakteriene har glede av det.

Jeg har kjørt inn 5 kar med denne metoden og prosessens forløp varierer litt fra kar til kar. Vi snakker biologi og ingen forhold er helt like. Dette kommer helt sikkert til å gå bra. Bare ikke fall for fristelsen til å sette inn fisk for tidlig.

Hilsen
Sigmund
Takk for raskt og utfyllende svar!

Er nok bare å smøre seg med litt ekstra tålmodighet ja, for har jo regnet 14 dager fra oppstart og ikke fra tilføringen av salmi. Blir absolutt ingen fisk her før karet er klart for det. Begynte bare å bli litt skeptisk etter å ha lest et innlegg om en som hadde hatt høy verdi på ammonium over lang tid uten at prossessen gikk videre.

Når det kommer til å tilføre mere salmi, vil det da være lønnsomt å vente til man ser at prossessen har startet sånn at verdiene ikke blir for høye og bremser prosessen igjen, eller ville du startet med dette allerede nå?
Jeg starta akvarium dagen før dere Og kjører inn med salmi metoden Jeg er forbi opphopinga av Nh3/nh4+ Vert det i 3-4dager nå alt jeg tilsetter er vekke i løpet av ei natt Men jeg beggyner bli litt små lei nå :P Hatt nitiritt topp i 7 ca dager :P.. LANGT utafor skalaen ^^, Håper nitrtten vil gå ned snart Blææhh :P Hehe lei av og vente men er jo bare smøre seg med tolmodig het :P Jeg har forresten 8 -8,5 ca i ph Lurer på om jeg skal ha i noe ph minus eller om jeg bare skal droppe det å se det ann :P
Vidar-33
Når det kommer til å tilføre mere salmi, vil det da være lønnsomt å vente til man ser at prossessen har startet sånn at verdiene ikke blir for høye og bremser prosessen igjen, eller ville du startet med dette allerede nå?


Hvis NH3/4 fortsatt ligger på 5, så kan dere vente et par dager, men pass på at den ikke brått synker til 0, viktig at bakteriekolonien hele tiden har tilstrekkelig næring til å vokse. Ser dere at NH3/4 begynner å synke, om enn bare til 3 - 4, så kan dere sette til litt mer Salmi, slik at verdien igjen kommer opp til ca 5. Tenker dere får godt målbar nitritt om en ukes tid. Vil ta noen dager før den begynner å synke også.

Når dere ser nitrat (det kommer når det er nitritt tilstede og de bakteriene som bryter ned nitritt begynner å gjøre sin del av jobben), bør dere også med noen dagers mellomrom holde øye med nitratverdiene. Blir de svært høye, kan det gå ut over planteveksten, eventuelt gi for mye alger.

Når dere kommer så langt at f.eks. 5 ml. Salmi tilsatt om ettermiddagen ikke lenger fører til målbar ammoniakk eller nitritt, er dere i mål. Da må dere vedlikeholde bakteriekulturen med samme mengde Salmi daglig til dere er klar til å sette inn fisk. Dagen før dere setter inn fisk, tar dere et solid vannbytte, minst 50% for å redusere nitratmengden. Den bør ikke være over 12-15. Om nødvendig, skift mer vann. Vannet bør være temperert. Umiddelbart etter vannbytte, kan dere sette inn fisk.
Nå kan dere sette inn mye fisk på en gang fordi filteret har en bakteriekoloni som er større enn avfallsstoffene fra en normal mengde fisk i en 240 liter kan underholde. Overflødige bakterier dør uten at dere vil merke noe til det.

Setter dere bare inn noen få fisk, vil bakteriemengden reduseres tilsvarende og dere må fortsette å være forsiktige med antall fisk som settes inn neste gang slik at bakteriene hver gang kan tilpasse seg den nye avfallsmengden.
Sokken91
Jeg starta akvarium dagen før dere :) Og kjører inn med salmi metoden :) Jeg er forbi opphopinga av Nh3/nh4+ :D Vert det i 3-4dager nå alt jeg tilsetter er vekke i løpet av ei natt :) Men jeg beggyner bli litt små lei nå :P Hatt nitiritt topp i 7 ca dager :P.. LANGT utafor skalaen ^^, Håper nitrtten vil gå ned snart Blææhh :P Hehe lei av og vente men er jo bare smøre seg med tolmodig het :P Jeg har forresten 8 -8,5 ca i ph Lurer på om jeg skal ha i noe ph minus eller om jeg bare skal droppe det å se det ann :P


De bakteriene som bryter ned nitritt vokser langsommere enn dem som bryter ned ammoniakk. Derfor kommer nitritten senere og varer noe lenger. Også her - tålmodighet. Du kommer i mål.

Du kan godt senke pH noe, ned til 7,6, men det er ikke nødvendig. Bare tilpass pH til de fiskene du skal ha før du setter dem inn.
Tusen takk for kjempegode svar!
Det kan være andre småting som gjør at det ikek fungerer. En sjelden gang dukker det opp folk som forteller at selv etter månedsvis med forsøk så har de fortsatt ikke fått en stabil bakteriekoloni, uten at noen klarer å forstå hvorfor. Litt tidlig å si at dere sliter slik, men står det fortsatt stille om 2-3 uker så kan dere prøve å overføre litt bakterier fra filteret i det lille akvariet til dattera deres og over i filteret dere sliter med. Søk på "kickstart" så finner du rikelig med informasjon om hvordan dere kan gjøre det.

Grunnen til at jeg foreslår dette er at en av teoriene om hva det er som skaper problemene for disse sjeldne karene er at det rett og slett ikek er rette bakterie-typen i akvariet. Enten at det er vasket så godt på forhånd at det ikke er noen bakterier igjen (annet enn de du har tilført fra dine hender), eler at f.eks. vannet fra vannverket er for godt kloret/UV-strålet til at vi får med en eneste riktig bakterie. Jeg føler at sannsynligheten for det er mikroskopiske, om da ikek noen med fagbrev i sterilteknikk har utført jobben... Men ved å tilføre bakterier fra et annet akvarie i drift så kan vi ihvertfall være sikre på at de riktige bakterien er tilstede.
Hei igjen!

Nå har det gått litt over en uke siden vi skrev inn her, og her har det fortsatt ikke skjedd noe med vår 240L. Vi har siden sist skaffet oss et akvarium til av samme type, men på 180L, som var ferdig innkjørt og med fisk. Dette inneholder 7 "store" praktbotiaer, 2 metallpansermaller, 2 kuhliiåler, 2 platyer og 1 ancistrus.

På Tirsdag byttet vi ut det grove blåfilteret med det fra 180 litern som inneholt en god del gugge, i håp og god tro om at dette "kjapt" villle kunne vise "litt" resultater. (Vet ikke om dette er riktig måte å gjøre det på, da vi har lest om metoder som å vaske en svamp i en bøtte med akvarievann og kjøre det nye filtertet i bøtta til vannet er rent, men dette er jo ikke mulig med et fastmontert innvendig filter.) Men her skjer i hvertfall ingenting målbart. Ammoniakken holder seg dønn stabil på 5mg, PH helt stabil på ca, 7,5 og nitritt så lav som JBL dråpetest klarer å måle, hvilket er meget null sammenlignet med tetra sin nitritt-test.

Var også innom akvariemagasinet i Oslo forrige lørdag for å høre om dem hadde JBL Filterstart, da vi har lest at denne kan ha en viss positiv effekt. Endte da opp i en liten diskusjon med en som jobbet der som mente at et akvarie umulig kunne kjøres inn uten fisk, og at innkjøring med fisk aldri vil gi noen store utslag på giftstoffer i en 240 liter. Forbeholdt mengen fisk vil vi tro..

Tålmodighet er helt klart en fin ting, men når ingenting skjer så skal det sies at et lite stressnivå er i ferd med å bygge seg opp. Er noe galt, vil ingenting noensinne skje eller har mannen fra akvariemagasinet rett i sine påstander? Etter alle tråder vi har lest om salmi metoden, så skulle mye skjedd på det tidsstadiet vi er nå føler vi..

Er det noen som har hatt tilsvarende "problemer", som vet hva som kan bremse prosessen her og evt hva som skal til?

Når jeg har kjørt inn akvarier uten fisk i, har jeg fått blodrøde nitritt-testresultater Husker spesielt en 250 liter, der lå det mye visne planteblader osv og råtnet (med vilje!) under innkjøringa, og nitrittnivået sprengte jo skalaen på testen omtrent

Så joda, det kan du regne som sikkert som banken; ligger det nok biologisk nedbrytbart materiale og råtner i karet, så VIL nitritten dukke opp.
Det vil selvfølgelig være andre resultater om man ikke har forstått prinsippet bak, og har et kar som er så godt som kjemisk renset og nesten sterilt. Det MÅ være ting som ligger til nedbryting i det, ellers fungerer det dårlig med innkjøring og man vil få nitrittoppblussing likevel når fisken kommer i.

Nå trenger jeg stort sett ikke kjøre inn akvarier på den fiskeløse måten lenger, for jeg har mange filtere (utvendige tønnefiltere) å ta filtergugge fra, så jeg kan kickstarte ethvert nytt filter med en gang og sette inn fisk straks.
mona o
Når jeg har kjørt inn akvarier uten fisk i, har jeg fått blodrøde nitritt-testresultater :-) Husker spesielt en 250 liter, der lå det mye visne planteblader osv og råtnet (med vilje!) under innkjøringa, og nitrittnivået sprengte jo skalaen på testen omtrent :-) Så joda, det kan du regne som sikkert som banken; ligger det nok biologisk nedbrytbart materiale og råtner i karet, så VIL nitritten dukke opp. Det vil selvfølgelig være andre resultater om man ikke har forstått prinsippet bak, og har et kar som er så godt som kjemisk renset og nesten sterilt. Det MÅ være ting som ligger til nedbryting i det, ellers fungerer det dårlig med innkjøring og man vil få nitrittoppblussing likevel når fisken kommer i. Nå trenger jeg stort sett ikke kjøre inn akvarier på den fiskeløse måten lenger, for jeg har mange filtere (utvendige tønnefiltere) å ta filtergugge fra, så jeg kan kickstarte ethvert nytt filter med en gang og sette inn fisk straks.


Hei!

Hvis du leser tråden med våre første innlegg så vil du se hva vi har i karet, og at vi i tillegg har tilsatt salmi for å tilføre ekstra ammonium, (samme som man oppnår ved biolokisk nedbryting hvis vi har forstått rett) til karet som er det første man trenger for å fore opp bakteriene som produserer nitritt som i sin orden er mat for bakterienene som omdanner nitritten til nitrat. Føler at vi har god forståelse av prosessen, men står fast da alt står rolig og ingenting skjer videre. Selv etter å ha satt inn en godt innkjørt filtesvamp med filtergugge.
Men...eh... hvis dere har satt inn filtersvamp med filterbakterier, vil du jo naturligvis ikke kunne måle nitritt og ammoniakk. Det betyr at filtersvampen funker! Det er jo det som er hele hensikten med å kickstarte et filter med en brukt filtersvamp Så da vet jeg ikke helt hva du venter på?

Har du sjekket om det er nitrat i vannet nå?
Ammoniakk --> Nitritt ---> Nitrat
Siste ledd i nedbrytingsprosessen er nitrat, et mer harmløst avfallsstoff, som ikke er skadelig for fisk innenfor et visst nivå.
Måler du utslag på nitrat nå, så betyr det at filteret ditt virker slik det skal og karet er klart for sine første, få fisk.

mona o
Men...eh... hvis dere har satt inn filtersvamp med filterbakterier, vil du jo naturligvis ikke kunne måle nitritt og ammoniakk. Det betyr at filtersvampen funker! Det er jo det som er hele hensikten med å kickstarte et filter med en brukt filtersvamp :-) Så da vet jeg ikke helt hva du venter på? ;)


Problemet er jo nettopp at ammoniakken IKKE forsvinner, men hoder seg stabil på 5mg som vi skrev at den har gjort helt siden den ble tilsatt for over 14 dager siden!
Åh sorry, jeg har ikke tråklet meg gjennom hele tråden. Mitt første innlegg ovenfor var egentlig bare en kommentar til noe i det nederste innlegget som jeg leste
Har du sjekket om det er [B
nitrat[/B] i vannet nå? [B]Ammoniakk --> Nitritt ---> Nitrat[/B] Siste ledd i nedbrytingsprosessen er nitrat, et mer harmløst avfallsstoff, som ikke er skadelig for fisk innenfor et visst nivå. Måler du utslag på nitrat nå, så betyr det at filteret ditt virker slik det skal og karet er klart for sine første, få fisk.


Målte nitrat igjen nå, og på Tetra sin dråpetest vil vi si at verdien ligger oppimot 12,5 mg/l. Mener å ha lest at man uansett kan få svakt utslag på nitrat da dette også finnes naturlig i tappevannet.

Vet ikke hvor vi skal tolke dette, men uten garanti for at noe er i gang så vet vi ikke om det er av for stor risiko og bytte vann for å tynne ut ammoniakken for så å tilføre fisk. Da vil jo plutselig ammoniakken kunne begynne å stige igjen hvis bakteriekulturen til trass for innsatt innkjørt filtersvamp ikke skulle være på plass.
Vidar-33
Målte nitrat igjen nå, og på Tetra sin dråpetest vil vi si at verdien ligger oppimot 12,5 mg/l. Mener å ha lest at man uansett kan få svakt utslag på nitrat da dette også finnes naturlig i tappevannet.


Men er det sånn hos dere? Det KAN forekomme enkelte steder at kranvann har nitrat, men det er ikke det samme som å si at det finnes i alt kranvann, overalt. Har du sjekket kranvannet ditt, direkte fra krana, om det er nitrat i ditt kranvann?
mona o
Men er det sånn hos dere? Det KAN forekomme enkelte steder at kranvann har nitrat, men det er ikke det samme som å si at det finnes i alt kranvann, overalt. Har du sjekket kranvannet ditt, direkte fra krana, om det er nitrat i ditt kranvann?


Hei igjen!

Godt poeng! Har nettopp sjekket kranvannet her nå, og det viser seg å ikke inneholde nitrat..
Det vil da si at vi har en liten form for prosess i gang, men som sliter med å vokse seg stor nok til å bryte ned mengden med ammoniakk som vi har tilsatt. Bakteriene som omdanner ammonikakk til nitritt skal jo øke i nesten dobbel hastighet i forhold til bakteriene som omdanner nitritt til nitrat. Er jo derfor man vil få en nitritt-topp.

Har også lest at bakteriene som omdanner nitritt til nitrat ikke har vekstforhold når det er ammoniakk i vannet. Må innrømme at det er lett å bli litt småsvimmel av dette når det ikke virker til å ville følge boka. Må være noe som gir dårlig vekstforhold for bakteriene som omdanner ammoniakk til nitritt, sånn at disse ikke blomstrer opp som dem skal.
Ikke lett å gi noen forklaring på dette. Hvis dere har tilsatt Salmi flere ganger underveis, slik "bruksanvisningen" tilsier, skulle nitratverdiene nå vært høyere enn 12,5, med mindre dere har mye planter. Hvis dere ikke har satt inn flere, er det jo bare en og det er ikke nok til å ta unna mye nitrat.

Jeg har lett på nettet for om mulig å finne en forklaring på dette og en vei ut av det, men til ingen nytte. (Har imidlertid lært mer om feltet!)

5mg/liter NH3/NH4 ved pH 7,5 tilsier at ca 3% av det dere måler som NH3/NH4 er NH3, altså ammoniakk, og resten er ammonium. Ammonium tar plantene lett opp som næringsstoff (inneholder jo nitrogen) og man kan derfor ved tett beplantede kar i oppstartfasen og lav pH, ned mot 6, oppleve at salmiakken man tilsetter omgående går over til ammonium (pga. lav pH) som i sin tur opptas av plantene. Fordi det derfor ikke finnes nok ammonium/ammoniakk til at det i filteret kan vokse fram en bakteriekoloni som oksiderer ammoniakk til nitritt, vil man heller ikke kunne måle nitritt. Man kan i slike tilfelle komme til å tro at nitrogensyklusen er i full gang og sette inn fisk. Fisk øker belastningen mer enn plantene klarer å ta seg av, filterbakteriene er ikke bygget opp og etter et par uker har man nitrittforgiftning!
Lang utredning, som dessverre ikke hjelper fordi det her ikke er nok planter og fordi det fortsatt er ammonium.

Kan det være noe i vannet/karet hos dere som er skadelig for nitrosomasbakteriene som omdanner ammonium? Fordi det ser ut til at heller ikke bruk av allerede innkjørt filter reduserer ammoniumkonsentrasjonen.

Beklager at jeg ikke kan være til hjelp.

PS.
Påstanden om at det ikke er mulig å kjøre inn et akvarium uten fisk er helt på jordet, i beste fall. Ved å bruke ammoniakk, som er et sluttprodukt i nedbrytingen av avfallstoffer fra fiskene (hovedsakelig proteiner) og starten på nitrifikasjonen, slipper man et mellomledd.

Dessuten, som du bemerker, er næringstilgangen for bakteriene, altså fiskenes avfallsprodukter, selvsagt avhengig av mengden av og størrelsen på fisk. Jo høyere pH, jo høyere andel ammoniakk og jo farligere for fisk.
Takker uansett for gode råd, og for forsøk på å finne ut av vårt lille store mysterium.

I et "desperat" forsøk på å få noe til å skje så tilsatte vi noen edle dråper av et middel kalt baktalysator fra Astra, som vi ble "lurt på" av akvariemagasinet da vi var der for å kjøpe JBL filterstart. Dette skal være en bakterie aktivator som skal gjøre tappevannet biologisk aktivt. Oppfattet dette som et middel for å kunne sette inn fisk etter 2 dager i et nystartet kar, så inntil nå har den stått urørt i skapet.
Til vår store overraskelse så fikk vi nå vårt første lille utslag på nitritt i kveld, 0,05 , og føler oss som verdens lykkeligste over å faktisk ha målt nitritt i vannet. )

Håper dette er starten på det vi har gått å ventet på, og at resten av prosessen fortsetter og går som den skal.
hei, følger med om det kommer noen løsninger her, for vi sitter med noe av det samme. Vi har et lite kar på 63 liter som nå har stått og surret siden nyttår, uten fisk. Får stadig rød utslag på nitrat, som ikke går ned. Ikke annet enn ved vannbytte. Hvor lenge før vi kan sette fisk oppi? Folkene her i huset begnner å bli rimelig utålmodig,
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap