Slamsuging

Hei.
Har ett 80liter,125liter og 260liter.Det er jo da såklart en del røtter,blomster osv...skal jeg fjerne alt innventar når jeg slamsuger,eller er det nok å ta der man ser det klumper seg til?

stor,større,størst
Jeg tar bare ut det jeg vet samler mökk og dritt under, ellers så lat jeg alt annet stå. To ganger i året napper jeg ut det meste av inventar, og tar sanden skikkelig.
Har jeg bunnfisk som har fast tilholdssted under røttene så lar jeg være å flytte de ved slamsuging.
Vi flytter ikke på noen ting.
Vi har sirkulasjonen slik i vannet at det meste samler seg på en plass.
Bortsett fra den plassen ligger dritten som oftes på samme plass hver gang.
Slamsuging
Har så mange røtter(malle-yngel) og under der VET jeg at det er masse drit...har masse sirulasjon jeg også,en sirulasjons-pumpe på 5000l/t i 260 liter,pluss innvendig fluval4 og utvendig eheim....men dritten ligger liksom rundt alt av ting jeg har...må vel bare løfte litt på de,og suge kjept over....hva med skiferhuler hvor malla har gravd ett lite hull under..la den være???skal man la alle huler stå,eller kan man løfte dem,og sette de på samme plass?Hadde tenkt å klippe istykker en liten håv,og ta rundt slangen så ingen småttiser blir med ;=)
Og er det slik noen sier at man helst skal tømme karet for fisk,legge dem i ei bøtte med luftstein mens man rengjører....men dette er noe jeg skal gjøre hver søndag(delvannbytter)og da er det vel like greit å slamsuge?kan da ikke flytte fisken ut av akvariet 1 gang i uka?høres vilt ut for meg,eller er jeg tøven?
Mulig jeg blir litt upopulær nå... Men...
Jeg synes slamsuging er en oppskrytt øvelse. (Med unntak av om man har hvitprikk, da er det særdeles effektivt). I bunnlaget legges det godt grunnlag for naturlig No2-bekjempende organismer. Slamsuging vil således fjerne mange av disse gode bakteriene. Det er klart at hvis man har et kar som dynges ned av "dritt" så kan det være på sin plass med en liten slamsuging. Men langt sjeldnere enn 1 gang i uka.
Men...
har mallekar og dem bæsjer MASSE pluss bunntabelettene griser noe...fikk knallrødt utslag på nitritt idag etter jeg så en malletab satt fast imellom noen blomsterblad..lå den "grøten" under....har biltemasandt,så dritten vises så godt..når jeg hadde grus så jeg aldri dritt,siden den datt imellom,men når jeg rengjorde den,ble jeg mildt sagt skeptisk...vannet var svart/brunt....derfor sand,så jeg ser hvor mye dritt som samler seg,men nå er jeg ganske så mye amatør,så jeg lærer nok at det kansje er i overkant med en gang i uka..vi får se..hehe...men hva med skiferhulene...??blir mallene forvirret om jeg velger å plassere den en annen plass i akvariet?
jeg "slamsuger" bare det som ligger øverst på sanden, eller det mest synlige, roter ikke rundt i sanden, og lar alt så uten å røre røtter eller planter.

og har flytta litt på min mallehule noen ganger, over en meter om gangen, hehe. og det går bra det, mallen var da inne i hula med egg/yngel. har også tatt ut hula for reprasjon, da de hadde spist hull i den. (bambus) og satt den tilbake, er ikke lange tiden det går før den står å klargjør hula igjen.
Takker...
så masse for svar,nå skal jeg fixe for L-046 og L-333
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap