Flytte fisker

jeg skal rense akvariumet mitt fordi noen andre skal ha det pluss fiskene mine, men hvor skal jeg gjøre av fiskene og er det lurt å rengjøre akvariumet helt og steinene?
Stor bøtte eller balje med et vått hånkle over, å pumpen må du passe på å ha igang så ikke filterbakteriene dør.
De gangene jeg har kjøpt og overtatt akvarier med fisk, så har jeg alltid bedt de som har akvariet om å kun ta ut fiskene før jeg kommer, og la akvariet stå med pumpen igang til jeg kommer. Så har jeg med meg kanner og bøtter med lokk og hevert for å få med meg mest mulig akvarievann.Så tar jeg sand/grus og evt dekorasjon ut og over i en bøtte, og tar med meg akvariet urenset. Det går kjapt og greit slik.
Synes ikke det er nødvendig med en storrengjøring bare for å flytte akvariet.

Vil du ha akvariet tømt og rengjort før de kommer og hente det, må du huske og sette pumpa over i en bøtte el balje og la den gå til de kommer. Ta ut fiskene, sett de gjerne i samme balje som pumpa går i hvis det er plass. Ta ut sand/grus og skyll den, og skyll så akvariet med kun vann, er det mye alger kan du skrubbe med litt filtervatt.

Er det mye alger på steinene så kan du gi de en lett skrubb med feks en ren ny neglebørste el det du måtte bruke for å skrubbe disse, men ellers så er ikke slikt nødvendig synes jeg.
Kan være stressende nok for fiskene og flytte. De trenger ikke at miljøet deres blir helt "sterilt" i tillegg.

Det kan være greit at de nye eierene får med seg deler av akvarievannet, så fiskene ikke får et 100% vannbytte også.
så det er best for meg å be de som skal hente fiskene om å ta med seg ei balje eller noe så dem kan ha steiner og kanskje ei plante oppi der?
Litt greit om de har med seg noe å ha sand, utstyr og evt vann i ja. Det kan jo ikke forventes at du skal utstyre de med bøtter til det formålet synes jeg.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap