Mine nye blåguramier sturer

Jeg er engstelig for mine to nyinnkjøpte blåguramier. De sturer. Den ene henger i vannskorpa, gjemt bak pumpa og den andre sturer på bunn bak tettvokst beplanting. Alle dee andre fiskene synes å ha det utmerket. Sjekka vannverdienen: pH 7.25, ingen NO2, GH på 5 og KH på 3. Er det fordi de er nye (2 dager gamle hjemme hos meg) eller er det fare for at de ikke vil trives. Jeg har et annet akvarie som jeg kunne nødflytte dem til, men det er på kun 48 liter. Er det noe jeg kan og/eller bør gjøre?

Med ønske om hjelp,
fra Gunn
Plussmedlem
Hva slags andre fisk er det i dette karet (hvor stort er det)?

Kan jo være at blåguramiene er usikre på sine nye akvarievenner.
Jeg har noen rosentetra (3), glødebåndstetra (5), bronsjetetra (3), cherrybarbe (5), sebrafisk (5), en otto og 2 algespisende maller. Godt beplanetet. Akvariet er pluss 100 liter.
Plussmedlem
Det kan være at stimfiskene dine stresser guramiene.
Er ikke sikkert disse er vant til andre typer fisk.
Kan hende de blir husvarme hvis du gir dem noen flere dager.
Jeg håper du har rett. De er utrolig vakre. Jeg vet at spesielt bronsjetetraene jager på andre fisk. Har hatt gyppy her tidligere, men det gikk ikke fordi bronsetetraenen var ugreie. De andre stimfiskemne er greie (men det sier vel alle om sine små, he, he...)
Takker for tilbakemelding.
Gunn
Hva kan det være? samme tilstand etter 11 dager
Hvordan er "normal oppførsel" for blågurami? Min to gjemmer seg fortsatt bort. De spiser ikke, og ser ut til å sture. Holder seg gjemt bak planter på bunnen av karet. Skal det være sånn?
Jeg har 7 guramier deriblant 2 blåguramier. Syns å huske at de var litt sjenert den første tiden, om man kan kalle det for det. Har jo merket at de er rolig og harmoniske fisker som skaper en fin balanse i karet. Vet ikke hvor stort kar du har...? Tror du bare må gi de litt tid, ev kjøpe levende mygglarver å gi de- da smiler iallefall mine he he=)
har 7 blågurami selv, og det hender at noen av de tar seg en kunstpause i ny og ne, men virker ikke akkurat sjenerte. mine kommer frem til glasset hver gang jeg går forbi karet og stiller gjerne som modeller til foto, noe som faktisk har blitt et problem da de dekker for de andre jeg vil ta bilde av .. vil tro de er litt usikre på sine nye venner jeg, håper det ordner seg og at de begyner å spise for det er fine fisker som ihvertfall i mitt kar lager mye morro
Det går litt bedre nå
Hei igjen. Det tok faktisk ca 6 uker før mine guramier begynte å svømme rundt i akvariet. Nå synes det som om de er noe avventende, og de skynder å gjemme seg når det er noen som rører seg foran akvariet. Men de jager hverandre, og er utrolig grasiørse og lekre. De spiser, men er liksom ikke særlig glupske. Og det er de to siste ukene de spiser mens jeg forer dem. Jeg er utrolig begreistret for dem. Takk for gode innspill og veiledning.
Gunn@







Tilfeldig bekjentskap
© erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap